Preguntes freqüents sobre l’accés als centres sanitaris
P

28 de març de 2020

Situacions que justifiquen la visita a un centre sanitari

Si tinc tos i febre és motiu suficient per anar a un CAP?
No, si els símptomes són lleus cal quedar-se a casa i aïllar-se segons les recomanacions. Utilitzeu l’app Stop Covid19 cat per fer el seguiment dels vostres símptomes.

Com puc saber si m’han anul·lat una visita que tenia programada?
Per l’emergència sanitària que vivim, les visites i consultes als CAP i hospitals que no són urgents han de deixar-se per a més endavant. Ara mateix, als centres d’atenció primària i als hospitals prioritzen aquelles visites o serveis que siguin més urgents i que no puguin ser ajornats). Les que no siguin imprescindibles, s’han de posposar (per exemple: els seguiments rutinaris).
Normalment, els centre us avisarà de l’anul·lació de la visita. També podeu anul·lar-la vosaltres mateixos a través del telèfon del centre, del programa de cita prèvia o de l’aplicació La Meva Salut.

Les revisions o les vacunes dels infants es mantenen?
Únicament es continuen fent les visites relacionades amb vacunacions per a infants de fins a 15 mesos.. La resta de vacunes, han de ser ajornades. Totes les activitats preventives i de promoció de la salut a l’edat pediàtrica es tornaran a programar una vegada es normalitzin els serveis assistencials

Les visites per al seguiment de persones amb un tractament amb anticoagulants (Sintrom®) orals es mantenen?
Sí. Els centres de salut continuen fent aquests controls, però cal contactar amb el centre per confirmar el circuit establert en cada cas. És possible que algun centre tingui la possibilitat de fer-ho a domicili, sempre analitzant cada cas.

Les visites als centres sanitaris per fer-se una cura es mantenen?
Sí. Les visites de persones a les quals s’han de realitzar cures es mantenen i aquestes
persones han d’acudir al seu centre de salut seguint les indicacions del professional
que els fa el seguiment.

Els controls i les visites a les embarassades es mantenen?
Sí. Les dones embarassades han de seguir els controls i les visites, encara que
prèviament cal contactar amb l’equip i avaluar si pot post posar-se.

Les visites dels infants als especialistes es mantenen?
Depèn de cada cas, però si es pot ajornar és millor fer-ho. Cal contactar amb el centre
en cas de dubte.

Les sessions de radioteràpia i quimioteràpia de persones amb càncer es mantenen?
Sí. Aquestes sessions se segueixen fent. Tot i així, el personal facultatiu valorarà cada
cas segons criteris clínics i se seguirà les seves indicacions. I sempre extremant les
mesures d’higiene.

Si necessito atenció sanitària per una fractura o una ferida m’atendran?
Sí, l’atenció urgent i emergent es continua prestant al centre corresponent. Una
fractura pot ser atesa en un CUAP o en un centre hospitalari. Atès que els centres sanitaris estan sota una pressió excepcional, cal minimitzar les situacions de risc (circulació amb vehicles, mesures d’autoprotecció, etc.).

Si em poso malalt i necessito la baixa per malaltia comuna, o m’han de renovar la baixa que ja tinc o obtenir l’alta, com podré gestionar-ho si ara no he d’anar al CAP per a tràmits?
No cal que hi vagis personalment si no és que necessitis un seguiment clínic que no es
pugui demorar. Pots fer aquesta consulta per telèfon al CAP o l’eConsulta. D’aquesta
manera et poden fer arribar el comunicat de confirmació de baixa i/o l’alta.

Estic de baixa. M’han anul·lat la cita que tenia al meu CAP perquè em renovin la baixa i així poder-la enviar a la meva empresa, iperquè em facin el seguiment mèdic. On he d’acudir?
En aquests moments, no s’ha d’anar al centre per aquest motiu no urgent. Molt
properament les consultes relacionades amb recollir o tramitar una baixa (causada pel
coronavirus SARS-CoV-2) es podran fer trucant al CAP o telemàticament (eConsulta o
La Meva Salut).

Accessibilitat als serveis dels centres
Fa dies que truco al meu CAP i no m’agafen el telèfon. Hi ha una altra manera de contactar-hi?
Els centres d’atenció primària estan rebent moltíssimes trucades més del que és
habitual. Si el motiu de la teva consulta no és urgent, fas ben fet de no anar-hi. Pots
utilitzar l’eConsulta per contactar amb el teu professional de referència (medicina de
família o professional d’infermeria) a través de la plataforma La Meva Salut. Si encara
no t’hi has donat d’alta, pots fer-ho de forma excepcional per canalsalut.gencat.cat/lamevasalut-registre

Ha tancat el meu consultori local/centre d’atenció primària. On he d’acudir, a partir d’ara?
Tots els canvis horaris o tancament de centres es poden consultar al web de centres i
serveis de Canal Salut: https://catsalut.gencat.cat/ca/centres-sanitaris/

Si he d’avisar a una ambulància, tenint en compte que els serveis poden estar col·lapsats, a quin telèfon he de trucar?
Per casos d’emergència, cal que truquis al 112, que és el telèfon per atendre casos
com aquests.

Hi ha cap altre número, a part del 061? Des de fa dies hi truco i no em contesten.
Per a situacions de salut greus i urgents, adreceu-vos al 112. Per a informació general
del sistema sanitari, truqueu al 012.

Compartir

Deixa un comentari

L'Enquesta

T'atenen en català en els comerços on vas habitualment?

Ja no s'accepten vots en aquesta enquesta