2.8 C
Igualada
Dissabte, gener 16, 2021

Packaging a l’Anoia

A Catalunya el packaging és un dels sis principals sectors industrials, amb unes 750 empreses i 7.100 milions de facturació.

Els envasos estan sotmesos a la pressió de la sostenibilitat mediambiental.

El bric i el plàstic pet a substitució del vidre són considerats punts d’inflexió, i ara el sector s’espera una revolució amb els biopolímers que substitueixen derivats del petroli. Els fabricants han d’innovar si no es volen quedar enrere.

Com incentivar la col·laboració universitat-empresa?

Es valora molt positivament aquesta col·laboració i la reclamen; però les normes administratives dificulten el seu desenvolupament.

La percepció de les necessitats del mercat, ajustar costos i terminis per part d’agents socials i les empreses.

Al mateix, temps aquesta col·laboració també és molt beneficiosa per a la universitat, visualitza la seva funció social, obliga a un sentit de realitat en el mercat futur, i com del present, tant productiu com de recerca.

A Suïssa l’educació pública és gratuïta i excel·lent. Del rànquing internacional una de les primeres places. Aquest èxit és deu al fet que Suïssa destina el pressupost estatal a l’educació com a inversió de futur: a tall d’exemple, el 2013 gastava 3.266 euros per càpita mentre Espanya gastava 1.027 euros.

Primera conclusió: la inversió en educació és una peça clau per atraure talent i genera prosperitat. La raó de l’èxit: Suïssa té un sistema de formació dual molt competitiu, i l’accés a les universitats és molt restringit. La raó és molt simple: l’economia suïssa no necessita un 60% de persones amb formació universitària.

El 2015 només un 19,7% del total dels alumnes del cantó de Zuric va accedir a la universitat, mentre que Espanya, segons l’OCDE, aproximadament un 52% hi és admès. L’accés restrictiu a la universitat permet mantenir un molt alt nivell de formació i així atreure talents d’arreu del món. Els alumnes que no van a la universitat, fan un aprenentatge mínim de tres anys, dividit entre classes de teoria i de pràctiques en empreses del sector. Als 19 anys, tenen un títol que els permet integrar-se al mercat laboral.

Segona conclusió: el sistema escolar ha de tenir en compte les necessitats de l’economia i de la societat i ha de formar els seus ciutadans als sectors en què hi hagi demanda. Però no s’acaba aquí: tothom pot continuar formant-se, accedir a escoles superiors i obtenir-hi més endavant nous títols. Això motiva i millora les perspectives dels ciutadans.

Tercera conclusió: un sistema de formació ha de ser permeable i permetre l’accés a una formació superior a aquelles persones que en un primer moment no van voler o no van poder anar a la universitat, però després demostren tenir talent.

Enric Sánchez Urdangarín 

enricsanchezurdangarin@gmail.com

Compartir

Més notícies

Últimes notícies

Vilanova del Camí promou el primer Premi de Narrativa breu

La regidoria de Cultura de l’Ajuntament de Vilanova del Camí juntament amb la Biblioteca de Vilanova del Camí, convoca el primer Premi de Narrativa...

Un projecte anoienc aconsegueix l’aprofitament del pèl animal per a adob

L’empresa igualadina de fertilitzants pel sector agrícola Labin, amb la col·laboració del clúster de la pell, Leather Cluster Barcelona, ha portat a terme un...

Una mica d’història de l’Antic Gremi de Traginers d’Igualada

La festa dels Tres Tombs a Igualada és una mostra viva de la importància de les celebracions de Sant Antoni en el conjunt del...

L’atur a l’Anoia puja dos punts en un any, però la pandèmia fa perdre 10.000 contractes

Les dades de desocupació que ens ha deixat el 2020 no són bones. Podrien ser pitjors, certament, però no són per alegrar-se i conviden...

La Xarxa programa ‘Klé’, un espectacle de teatre visual a l’Ateneu

El proper diumenge dia 17 de gener, a ¼ d’1 del migdia el grup Xarxa Igualada ha organitzat una representació de l’espectacle Klé, un...
Compartir