Noves tarifes del transport públic: anar a passar el dia a Barcelona serà més barat amb taxi

541

La Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament de Barcelona i l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), administracions consorciades de l’Autoritat del Transport Metropolità, han anunciat la nova política tarifària que determinarà els preus del transport públic de l’àrea de Barcelona el proper 2020. L’acord és una mirada de futur cap a un sistema més senzill i una gamma de títols de transport més concentrada, on les persones usuàries més habituals siguin les més afavorides. Les de Barcelona, sobretot. Les altres, ja és una altra cosa.

En aquest sentit, el Sistema Tarifari Integrat estrenarà l’1 de gener la T-usual, un títol que neix per substituir la T-mes, amb viatges il·limitats durant 30 dies i de caràcter personal. El seu preu serà un 25% menys que el valor actual de la T-mes: la targeta d’una zona tindrà un cost de 40 euros. D’altra banda, l’altra gran novetat serà la T-casual, pensada per a persones que facin un ús menys intensiu, que substituirà la T-10 però que serà de caràcter unipersonal, amb un preu d’11,35 €, per a una zona tarifària.

La tercera targeta de nova creació aquest 2020 és la T-grup, una targeta multipersonal que, amb el mateix cost unitari que la T-casual, permetrà fer 70 viatges en 30 dies (79,45 € per a una zona). És un títol pensat per a l’ús ocasional del transport públic per part de grups, com ara escolars, esportius o d’altres.

Davant aquesta nova proposta de tarifes, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha destacat que els usuaris “que tinguin el transport públic com a base de la seva mobilitat hi sortiran guanyant”. Per al conseller, “ens trobem amb un canvi de model de mobilitat en què el transport públic passa d’un rol complementari a un rol central i en què anem cap a un nou model que ens du a transformar els títols buscant fidelitzar els usuaris”. “Amb aquest canvi de paradigma no només hi surt guanyant l’usuari sinó també el país i el planeta perquè a més transport públic, menys emissions de gasos amb efecte d’hivernacle, més qualitat de l’aire i més salut. I actuem davant l’emergència climàtica”.

Per als viatgers d’Igualada, ubicats a la zona 6, el preu de la nova T-usual serà de 113,75 euros (39,8 euros més barata que l’actual T-mes, que val 153,55 euros). Aquest tiquet permetrà fer un nombre il·limitat de viatges durant 30 dies consecutius. Va destinat a persones que fan servir sovint el transport públic i serà personalitzat (no es podrà compartir). La mateixa T-usual, però de 5 zones (per a viatgers de la Pobla o Capellades, per exemple), valdrà 106,20 euros, 37,15 euros menys que la T-mes d’enguany, que val 143,35 €.

La T-10 desapareix. Al seu lloc, es crea la T-casual. Serà també per fer 10 viatges i tindrà una validesa d’un any com la seva predecessora, però en canvi, serà unipersonal i no es podrà compartir. Per als usuaris de la zona 6, pujarà dels 43,05 euros actuals als 47,90 (4,85 més) i per als de la zona 5 valdrà 45,05 euros, en lloc dels 40,50 d’ara (4,55 més). Aquest és un dels punts que ha aixecat més crítiques per als usuaris de fora de Barcelona.

Així, segons aquest nou model, anar a passar un dia una família igualadina de 4 persones a Barcelona, amb transport públic, costarà la bestiesa de 191 € (4 T-casuals de 47,9€), perque la nova “T-10” no es pot compartir, a menys que es comprin bitllets senzills, que no permeten el transbord amb bus i metro (8,55×4:34,2 € l’anada, x2 per la tornada: 68,4 €), i s’opti per comprar arribats a Barcelona 4 T-Usual, pagant 45 euros. És a dir: 113€. Caríssim comparat amb ara, que surt més a compte anar-hi amb taxi.

Quant a la T-jove, manté el nom, però canvia el preu. Serà de 222,25 euros per a la zona 6 (ara val 300) i de 207,40 per a la zona 5 (ara costa 280). Va adreçada a persones de fins a 25 anys, és unipersonal i permetrà fer un nombre il·limitat de viatges durant 90 dies consecutius.

Per últim, el bitllet senzill, tindrà un cost de 8,55 euros el de 6 zones, i 7,35 euros, el de 5.