Un article de
Redacció

El periòdic comarcal líder de l'Anoia des del 1982.

3 de juliol de 2014

L’Estival de Jazz tanca la segona edició amb tot un referent de la cançó, Sílvia Pérez-Cruz

Un article de

La segona edició de l’Estival de Jazz d’Igualada tenia un cap de cartell immillorable; més enllà de les propostes jazzístiques del panorama tant nacional com internacional, amb noms com Johannes Nästesjö, Dani Comas o Xavi Castillo Quartet, el concert estrella d’aquesta edició era el de Sílvia Pérez-Cruz, amb “El reencuentro con el Güito”, celebrat el passat dissabte 28 de juny al Teatre Municipal de l’Ateneu, amb una molt bona entrada i una gran aclamació per part del públic assistent. Història del Güito El Güito va néixer l’any 2005 quan Sílvia Pérez-Cruz i el pianista gadità Javier Galiana acabaven els seus estudis a l’Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC). En aquells temps simbolitzava un gitano que viatjava a Amèrica per descobrir i fusionar els palos del flamenc amb el jazz. El viatge del personatge principal va ser l’excusa de Galiana per plasmar l’apropament d’aquestes músiques i la trobada amb una dona que cantava “sons negres” per unir les dues tradicions musicals. La negativa d’ella a consumar la relació amorosa va deixar les portes obertes a continuar la cerca i, quasi 10 anys després, – i amb dos escuders de luxe com Marc Miralta a la bateria i Javier Colina al Contrabaix – Galiana i Pérez-Cruz recuperen el projecte i el transformen radicalment en «El Reencuentro del Güito», un espectacle únic revisat i arranjat expressament per a l’Estival de Jazz, el dia que el jazz va deixar de ser momentàniament minoritari a la ciutat d’Igualada. Al cap d’aquest temps, i després de creuar el mar i quedar-se sol al continent americà, el Güito ha viatjat al sud i incorpora cançons de Mèxic, amb “Cucurrucucú paloma”, Perú, cantant “Mechita”, Argentina amb “Alfonsina y el mar” o Brasil, amb una lenta, cristal·lina i sorprenent revisió de “La lambada”; a més de recuperar cançons flamenques de Javier Ruibal com “Por tu amor me duele el aire”, i també composicions de la pròpia Pérez-Cruz i de Galiana que han escrit durant aquests darrers deu anys. I del record de fa deu anys manté les aplaudides “Dime que sí” y “Noche en el río”. La veu inconfusible de Sílvia Pérez-Cruz, delicada i càlida en moments i lluminosa i amb força en d’altres, que combina la improvisació del jazz, el “duende” del flamenc, la “saudade” del fado i la naturalitat de la cançó de taverna va captivar el públic, mentre que, la perícia de Galiana en combinar harmonies jazz i flamenc amb la cançó iberoamericana va aconseguir que sonés alhora Chano Dominguez, Bill Evans o Bebo Valdés sense afectar la pròpia personalitat del pianista. Colina i Miralta, impecables en l’execució, van destacar sobretot en els moments de llibertat i improvisació amb llargs aplaudiments al final de “Paseo de los tristes”. Referent de la cançó Però aquests deu anys, també han situat Sílvia Pérez-Cruz com un referent de la cançó a tota la península i part d’Europa, mentre que Javier Galiana ha passejat el seu art flamenc al piano arreu del món. Així doncs, ha estat tot un luxe que l’Estival de Jazz pugui portar a Igualada intèrprets amb tant renom com Pérez-Cruz i un privilegi permetre als igualadins i la resta de la comarca a assistir a aquest retrobament amb el Güito, tot esperant que el proper cop que es retrobin, no hagin passat deu anys sinó molts menys.

T'ha semblat interessant? Comparteix l'article amb els teus contactes!
Comenta aquesta entrada:
Et recomanem×