La meva empresa necessita una estratègia digital?

46

Marc Fernández
Assessor, formador i empresari
Fundador d’Innio

Aquesta és una de les preguntes que més vegades m’han fet en els darreres dies. Fins fa poc, semblava que disposar d’una estratègia digital només era necessària per les grans empreses. El confinament i la digitalització forçada de molts projectes empresarials ha fet que tant autònoms com pimes s’ho hagin preguntat. “Ja tinc instagram”, “la meva web és nova”, “ja tinc algú que em porta les xarxes socials”, i un llarg etcètera de frases que m’han dit quan a la pregunta els responia:

“Si, la teva empresa també necessita una estratègia digital”. “Però no n’hi ha prou amb això que estem fent?” Probablement, sense una estratègia digital al darrera, moltes de les accions que fem no ens donaran resultat. Us heu fet la pregunta:

“Quin objectiu estem buscant amb la presència digital de la nostra empresa?”. Si no tenim clar què estem buscant, on volem arribar, rarament ho aconseguirem.

Així doncs, si, la teva empresa necessita una estratègia digital. Per on començar? Us indico alguns passos a seguir:

– Prendre’ns el pols: on som en aquest moment? El primer pas és conèixer la nostra situació actual en el món digital. Quina imatge donem? Quina presència té la meva marca? Què està fent la meva competència? Hem de tenir molt clar quina és la nostra proposta de valor, allò que ens fa diferents de la competència, allò que aportem als nostres clients i ens fa interessants. Necessitem un pla de màrqueting digital, on quedi reflectit on som i on volem arribar, i com ho farem.

– Estratègia digital: quins objectius tenim? En aquest punt acostumo a ser força insistent. Hem de tenir molt clars els nostres objectius, i planificar com volem assolir-los. Creieu-me: serveix de molt poc publicar un post, fer una entrada en un blog, activar un ecommerce si no tenim clar perquè ho estem fent. Hem d’assignar-hi recursos, un temps en el qual ho volem assolir, ser realistes. La nostra estratègia digital ha d’estar integrada amb la nostra estratègia offline que ja estem fent servir. Tot ha d’anar alineat.

– Informació: anem pel bon camí? En llenguatge tècnic en diem mètriques, és a dir, com mesurem si estem assolint els objectius que ens hem planificat. Tant les xarxes socials, com els cercadors, disposen d’un munt d’eines per ajudar-nos a mesurar com està evolucionant el nostre pla de màrqueting. Hem de ser capaços de veure què funciona i què no, i de rectificar i adaptar-nos el més ràpid possible. Segons alguns informes del sector, les empreses que disposen d’una estratègia digital reconeixen estalviar fins a un 40% del seu pressupost respecte abans de tenir-ne.

– Inversió: hi hem de destinar recursos, ja siguin en forma d’hores o d’inversió econòmica. Hem de tenir clar que si no hi destinem hores o bé invertim en publicitat, ens serà complicat d’assolir els nostres objectius. Així que tinguem clar quina inversió ens suposarà. Així que us animo a que definiu l’estratègia digital del vostre negoci. Us serà de gran utilitat per assolir els objectius que us fixeu.