El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, ha presentat el perllongament de la línia Llobregat-Anoia d’FGC entre les estacions de Plaça Espanya i Gràcia, coincidint amb la publicació al DOGC de l’anunci d’informació pública de l’estudi informatiu i l’estudi d’impacte ambiental. L’actuació consistirà en la construcció de 4,1 quilòmetres nous de túnel i de tres noves estacions, i la remodelació de la de Plaça Espanya, amb un pressupost estimat de 321 MEUR. El conseller ha remarcat l’alta rendibilitat social i econòmica d’aquest projecte, tenint en compte la inversió que suposa i els beneficis que pot reportar. Així, aquest actuació, inclosa com a prioritària al Pla Director d’Infraestructures 2011-2020, permetrà: Millorar i ampliar la cobertura en transport públic a l’Eixample esquerre de Barcelona, en una zona densament poblada que, a més, compta amb diversos equipaments de rellevància (Hospital Clínic, Escola Industrial, etc). Millorar la connectivitat ferroviària del barri de Gràcia de Barcelona, fins ara només cap al centre de la ciutat. Facilitar un accés més directe dels usuaris de la línia Llobregat-Anoia d’FGC cap al centre de la ciutat, que ara han de fer transbordament amb metro (L1 o L3). Incrementar la connectivitat de la línia mitjançant les noves estacions, que permetran l’intercanvi amb l’L5, el tramvia –que ara finalitza a la Plaça Francesc Macià sense connexió ferroviària– i altres línies d’FGC. En aquest sentit, cal remarcar que ara quedaran connectades directament les línies Llobregat-Anoia i Barcelona-Vallès. En total, es beneficiaran del perllongament 19 milions de viatgers anuals (inclosos els usuaris actuals de la Llobregat-Anoia), més de 68.000 usuaris/dia. Amb només la construcció de 4 quilòmetres de nova línia, un 4% de la longitud actual de la Llobregat-Anoia, es poden captar uns 14 milions de viatgers més l’any (un 38% de la demanda total d’aquesta línia), fins arribar a un total de 37 milions de viatgers. Captar nous usuaris en transport públic i reduir l’ús del vehicle privat. Es calcula que 9.000 usuaris/dia provindrien del vehicle privat. Estalviar temps de recorregut, reduir costos d’operació i contribuir a la descongestió del trànsit urbà. Traçat i noves estacions El perllongament de la línia Llobregat-Anoia d’FGC entre les estacions de Plaça Espanya i Gràcia tindrà una longitud de 4,1 quilòmetres i constarà de dos túnels independents de 6,7 metres de diàmetre que s’executaran mitjançant tuneladora. La prolongació comptarà amb quatre estacions adaptades a persones amb la mobilitat reduïda, tres de les quals seran de nova construcció, alhora que es remodelarà la de Plaça Espanya: Hospital Clínic, al carrer d’Urgell, entre Rosselló i Còrsega, que permetrà l’intercanvi amb l’L5 del metro Francesc Macià, al carrer d’Urgell entre Buenos Aires i la plaça F. Macià, que facilitarà l’intercanvi amb el Trambaix Gràcia, a Travessera de Gràcia, entre Balmes i Via Augusta, amb connexió amb la lína d’FGC Barcelona-Vallès A Plaça Espanya, l’obra comportarà la remodelació del vestíbul de l’estació d’FGC existent, i de l’intercanviador amb l’L1 i l’L3 de metro. Les línies Llobregat-Anoia i Barcelona-Vallès Actualment, la línia Llobregat-Anoia d’FGC té en servei 98 quilòmetres i comprèn 42 estacions, amb una demanda de 23 milions de viatgers anuals. Connecta les comarques del Bages, l’Anoia i el Baix Llobregat amb la ciutat de Barcelona, on ara compta només amb dues estacions (Magòria- la Campana i Plaça Espanya). La línia Barcelona-Vallès, de la seva banda, compta amb 45 quilòmetres en servei i 32 estacions –que s’ampliaran amb els perllongaments en marxa a Terrassa i Sabadell– i registra uns 57 milions d’usuaris l’any. Connecta el Vallès Occidental amb Barcelona, on té 17 estacions.