– Pilots de la talla de Jordi Arcarons i Carles Mas van participar molts anys al Dakar i van fer el segon lloc, però a l’igual que tu mai el van guanyar. És molta la diferència del ressò entre guanyar o quedar segon?
Sí, hi ha molta diferència, però és normal. Guanyar és sempre més difícil que ser el segon, i això ha de tenir el reconeixement que es mereix, d’alguna manera. S’ha de premiar més. Jo particularment no m’he sentit mai gelós de persones com, per exemple, Marc Coma.
– A partir d’ara el teu nou repte com a Director de KTM Motorsport és d’una gran envergadura. Hauries preferit guanyar un Dakar abans que aquest nou càrrec?
Home, si hagués pogut escollir sí, m’hagués agradat guanyar un Dakar. Però, al final, és una responsabilitat que potser m’hagués arribat igualment. Es poden fer les dues coses. Em sento un privilegiat de poder haver arribat a ser el director esportiu sense haver guanyat aquest ral·li.
– Per quins motius creus que KTM ha pensat en tu per ser el seu Director Esportiu del departament de Ral·lis?
Com a pilot sempre he intentat ser molt professional, fer les coses ben fetes. Independentment del resultat, crec que KTM sempre ha vist en mi que sóc una persona responsable, que sé per què faig les coses, i suposo que han vist que podia retransmetre aquest know how als altres pilots, que podien confiar en mi. Estic molt agraït que hagin tingut aquesta confiança.
– En què consisteix el teu nou treball dins KTM?
Tot el que tingui que veure amb els pilots. És una feina molt bonica. Haig de preparar molt bé el calendari de treball, cada cursa per preparat. S’ha de comunicar el màxim d’informació possible als pilots. Al final, el meu objectiu és que aconsegueixin el millor resultat. En això també hi té molt a veure el tipus d’entrenament abans de les curses, i, durant aquestes, l’estratègia a seguir. Per poder arribar aquí, hem fet també un centre d’entrenament a Igualada, al taller on tenia les meves motos. Ara serà una seu de l’equip, on podran venir els pilots a entrenar i on hauré de preparar la feina. M’agrada perquè continua havent-hi motos a casa i podré seguir anant-hi.
– Abans d’executar decisions de gran envergadura com seran les que haurà de fer, de qui dependrà el vistiplau final?
Dins de l’equip hi ha un director tècnic, l’Stefan Uber, i jo, que sóc el director esportiu. És a dir, tot el que faci referència a la moto, i tot el que fa referència al pilot. Per sobre de nosaltres hi ha l’Alex Doringer, que és el director d’equip de ral·lis i d’enduro. Ell és qui ha de prendre les decisions importants, sobretot les econòmiques.
– La teva base d’operacions a tindràs a Àustria o a l’Anoia? I per quins motius?
Serà a l’Anoia. Tenim sort que, avui dia, amb les noves tecnologies, no és tan important estar físicament en un lloc determinat. Entre cursa i cursa la base serà aquí. Pilots de molta talla internacional, de l’equip KTM i de l’Usvarna, estaran entrenant i gaudint de la nostra comarca.
– Hi ha la possibilitat que dins la teva àmplia estructura hi tinguin cabuda anoiencs, ja sigui com algun pilot i també a nivell tècnic?
Evidentment que sí. És molt fàcil que hi puguin entrar pilots i mecànics de la comarca, a l’equip. Hi ha l’Armand Monleon, molt vinculat a KTM, que aquest any ja estava a l’equip B. Tant de bo en un futur el puguem tenir a l’equip A. O també l’Oriol Balcells, que ha estat el meu mecànic fins ara.
– Com veus l’actualitat i el futur del raids i ral·lis a nivell general?
Els ral·lis estan agafant molta força, dins del món de la moto. Fa un temps, semblava que l’Enduro estava una mica més per damunt, o el motocròs. Crec que està canviant, molts pilots estan interessant-se pels ral·lis, i la competència cada vegada és més forta. Un altre senyal és que marques com Honda també hi estan ja participant, i els equips en general són molt forts. Això és molt bo per a la salut del nostre esport. A més, darrerament s’està donant més impuls a tot el que és la navegació, que era l’essència dels ral·lis, i crec que li donarà encara més interès a tot aquest món. Estic segur que tindrem moltes alegries en el futur.
JOSEP MARIA VIDAL