Jordi Boria (Taller Bòria): “Ara mateix el vehicle elèctric està pensat per a usos urbans i distàncies curtes”

358

Soc Jordi Bòria Taixé, gerent de Taller Boria. Ens dediquem a la reparació integral de tot tipus de vehicles fins a 3500kg, tant mecànica com electrònica i pneumàtics. Estem situats a Santa Margarida de Montbui al carrer la Pau ,10. Va ser fundat l’any 1979 per Francesc Bòria i actualment regentat pel mi, el seu fill . Ambdós sempre hem estat vinculats al món del motor, vaig ser president del Moto Club Igualada entre els anys 2005 i 2013, i tècnic de la federació internacional entre el 2009 i 2011.

Aquest any tallers Bòria celebra el 40è aniversari. Entenc que l’empresa és familiar. De quantes generacions estem parlant?
Doncs sí, la va fundar el meu pare l’any 1979 amb molt esforç i treballant molt. Havia treballat a l’Automundial, el que era abans el concessionari SEAT d’Igualada, però sempre tenia el neguit de poder treballar per ell, un emprenedor. Va aprofitar el magatzem dels meus avis a Montbui i va obrir el negoci. L’any 2006 es va jubilar i des de llavors porto jo el taller.

Quin tipus de reparacions feu?
Donem un servei integral als nostres clients. Qualsevol problema que tingui el vehicle del nostre client pot comptar amb nosaltres. Ens encarreguem de tot per què entenem que el client no ha de preocupar-se. És la nostra feina vetllar per ell. Si és un servei de xapa i pintura tenim relació amb varis tallers especialitzats i nosaltres ens encarreguem de fer el seguirem i donar la garantia de la feina ben feta. També, i gràcies a que el meu germà dona el servei de legalització de reformes als vehicles, hem fet transformacions i adaptacions.

Què us diferencia dels altres tallers?
Tenim una peculiaritat heretada del meu pare i que no crec pas que la canviem gaire. L’estructura és reduïda i això ens permet donar un servei de qualitat amb uns preus molt competitius. Si tinguéssim una nau molt gran amb molts treballadors potser hauríem de treballar d’una altra manera, i nosaltres apostem per la qualitat. A més tenim un tracte molt directe i sincer amb el client i en tot moment pot veure què s’està fent visualment en el seu cotxe. També preferim no fer una feina si creiem que no és el millor tant per el cotxe com per al client.

Amb tots aquests anys heu experimentat un canvi molt gran en aquest sector. Què és allò que destacaríeu més?
Doncs sí que ha canviat molt, però sempre hem mirat d’estar a l’avantguarda en aquest procés. Nosaltres van ser dels primers en tenir màquines per carregar aires condicionats i inclús treballàvem per a marques amb cotxes nous que encara no estaven entregats al client i els instal·làvem l’aire condicionat. També vàrem tenir una de les primeres màquines de diagnosi de la comarca. Evidentment no la feia funcionar cap ordinador sinó que era com un “tester” força gran amb molts botons. Des de llavors no hem parat d’invertir en estar al dia: màquines, cursos, congressos, etc.. En el meu cas també ha ajudat que a més de ser Tècnic Superior en Automoció també ho sóc en Electrònica i Electricitat, que és des de fa anys on va encaminat el món de l’automoció.

Si m’hagués de comparar un cotxe, què em recomanaríeu? Gasolina? Gasoil? Elèctric? Híbrid? Per què?
Doncs t’haig de dir que depèn. Depèn de l’ús que facis del cotxe: ciutat, carretera, mixt, quilometratge anual, tipus de conducció, necessitats d’espai, etc… Als nostres clients, quan la vida útil del cotxe s’acaba i se n’han de comprar un de nou, els assessorem perquè es compri el vehicle que realment necessita. Per què tampoc ens agrada enredar a ningú i realment els cotxes arriben a un punt que més val que no t’hi gastis més diners. A vegades em diuen que si estic boig, si els dius que es canviïn el cotxe no repares, i si no repares no tindràs per menjar. Però hem de ser honestos i aconsellar el millor per al client.

El dièsel desapareixerà?
Personalment crec que encaren queden molts anys per que desaparegui. Falta molt perquè els cotxes passin a dependre algun altre combustible i forma d’energia. Ara mateix la xarxa elèctrica no està preparada per a que tots els cotxes de gasolina o diesel passin a ser elèctrics.

Creus que la gent aposta per comprar un cotxe elèctric? Quins avantatges i quins inconvenients hi trobeu?
Ara mateix, i en les condicions actuals, el vehicle elèctric va encaminat a usos urbans i distàncies curtes, on la recàrrega sigui a l’abast. Per a un ús per carretera en distàncies llargues no crec que sigui ara per ara el millor remei. Encara falta evolucionar.

Com t’imagines el cotxe del futur?
Buff, tampoc tinc una bola de vidre, però crec que anirem cap a vehicles que funcionin amb energies verdes, el combustible fòssil es deixarà de fer servir. Crec que les noves generacions canviaran la manera de veure els cotxes, passarem de veure’ls com un signe de llibertat a una eina de servei, moltes vegades compartida.

Com t’imagines el taller del futur?
Doncs cap cop ens embrutarem menys les mans. Els mecànics aniran reconvertint-se cada cop més en elèctrics i electrònics. Aquesta tendència ja es va iniciar ja uns 30 i pocs anys quan es va generalitzar els sistemes electrònics als vehicles. De fet va ser un dels motius de perquè vaig cursar els estudis de mecànica i el de electrònica.

Quins són els problemes més greus?
No hi ha problemes greus, hi ha problemes o reparacions que costa més o menys de trobar. Els pitjors són els esporàdics. Per sort en aquest sentit l’ús d’ordinadors, tot i que no solucionen els problemes, ens ajuden molt al diagnòstic dels vehicles.