7.2 C
Igualada
Diumenge, gener 23, 2022

Joguines i gènere: són sexistes les joguines?

S’apropen de nou les festes de Nadal i amb elles la tradició de regalar il·lusió i presents a la canalla. Segurament haureu percebut ja l’increment de publicitat dedicada a jocs i joguines i us hauran arribat els catàlegs a les vostres llars. És imprescindible que les famílies analitzem tots aquests catàlegs i anuncis publicitaris amb les ulleres liles.

Els jocs i les joguines eduquen, socialitzen i transmeten valors i rols. I cal ser molt cautes amb quines idees, rols i estereotips estem reproduint o perpetuant amb cada joguina, joc o model. D’entrada s’identifica encara massa sovint els colors amb el gènere de manera que el rosa segueix sent un color relacionat amb les nenes i el blau relacionat amb els nens. Sovint podem veure pàgines roses i pàgines blaves en els catàlegs de joguines i això et condueix a dirigir-te a unes o a altres en funció del que social i culturalment et correspon o s’espera de tu.

Què significa això?

Els estereotips de gènere promouen i reforcen el binarisme de gènere que exclou a tots aquells nens i nenes que no s’identifiquen en el seu gènere assignat. La norma de gènere implica, a qui la trenca, ser exclòs, invisibilitzat o ridiculitzat. Significa també atribuir certs rols i característiques a allò femení i a allò masculí. Les idees d’allò femení solen significar i reproduir els treballs de cures, assistencials, el rol de mestressa de casa, ocupar-se de la llar, de cuidar la imatge personal, de reproduir uns cànons de bellesa i a comportar-se i mostrar-se més emocional. En canvi allò masculí reprodueix un rol més actiu, violent en ocasions, enfocat a la força física i a la valentia, a l’enginy, a la mecànica i a la construcció i a reproduir un rol més fred, rígid i racional.

Atribuir o negar els sentiments i les emocions en funció del gènere assignat o fins i tot ridiculitzar-les si no s’espera de tu això significa no permetre el lliure desenvolupament com a persones. Educar en llibertat en canvi permet desenvolupar-se segons el que sents, vius, desitges i t’identifica. Educar en la llibertat ajudarà també els infants i joves a qüestionar els rols establerts i els masclismes i la lgtbifòbia arrelades en la nostra cultura i societat.

Les persones adultes i la indústria de les joguines estem perpetuant el sexisme quan definim a qui es dirigeix una joguina o un joc, propiciant aprenentatges estereotipats i rols determinats per una cultura i socialització de gènere estructuralment masclista, patriarcal, lgtbifòbica i discriminatòria. Perpetuem també el sexisme quan posem obstacles a un infant a escollir lliurement el joc que el representa o motiva.

Mites que reproduïm a través de les joguines

  • El mite de la bellesa: Jocs per pentinar-se i maquillar-se focalitzen la seva atenció en el fet d’estar guapes, segons un model de bellesa únic. A la vegada els nens que mostren interès per això solen ser ridiculitzats.
  • Les dones com a objecte de desig: aquest mandat es transmet a través de l’oferta de nines amb mides impossibles i mitjançant referents de personatges presumits i seductors.
  • El mite d’amor romàntic: La disfressa de princesa segueix sent un dels predilectes de les nenes. Aprenen a sospirar per amor i somniar amb el seu príncep blau, com la majoria de princeses dels contes. Models que no afavoreixen que les nenes es converteixin en dones autònomes, capaces de negociar relacions igualitàries amb les seves parelles.
  • Maternitat obligatòria: L’oferta de joguines nadó dirigides a les nenes té un doble efecte. Per una banda, transmetre el mandat de la maternitat a les nenes i desanima en els nens el desenvolupament d’actituds de cura i tendresa.
  • Mandat de gènere en els esports: pensar que el ballet i la gimnàstica és per a nenes i que el futbol és per a nens. De la mateixa manera es regala una corda de saltar a les nenes i una pilota de futbol als nens.

Vols que els Reis portin igualtat? Segueix aquests consells bàsics

  1. Ajuda’ls a fer la carta als Reis animant-los a incloure joguines no estereotipades del seu gènere.
  2. Escolta els seus desitjos, interessos i emocions i no els neguis ni ridiculitzis si surten del mandat de gènere.
  3. Explica’ls que molts anuncis i catàlegs de joguines són discriminatoris i per què. Analitzeu-los conjuntament.
  4. Evita els jocs violents i escull els que transmeten valors com el respecte, l’empatia i la solidaritat.
  5. Busca articles i joguines que presentin diversitats d’origen i d’identitat.
Compartir

Més notícies

Últimes notícies

La Residència Pare Vilaseca inicia la teràpia amb nines

La Residència Pare Vilaseca, centre gestionat pel Consorci Sociosanitari d’Igualada, està constantment cercant noves intervencions que permetin la millora de la qualitat de vida...

Montserrat Argelich: “Seran uns Tres Tombs ben lluïts i molt emotius per a tota la ciutat

Montserrat Argelich ha participat des de ben petita als Tres Tombs: des de dalt d’un carro, vestida de pagesa, dalt del cavall del carro...

L’Editorial: La festa dels Tres Tombs

Fa dos-cents anys de la fundació l’Antic Gremi de Traginers d’Igualada. El 1856 es va constituir la segona colla i d’ací que hi hagi...

L’A3 Leather Innovation Center ofereix el primer curs massiu en línia de Tècnic en Adoberia que es fa a Europa

L’A3 Leather Innovation Center de la Universitat de Lleida, al Campus Universitari d’Igualada, ofereix un nou curs massiu en línia de Tècnic en Adoberia,...

La bandera gremial dels “Tonis” de 1822

Enguany l’Antic Gremi de Traginers celebra el seu Bicentenari, o sia els dos-cents anys de la seva existència. El testimoni d’aquesta festa és la...
Compartir