16.1 C
Igualada
Divendres, desembre 9, 2022

Joguines i gènere: són sexistes les joguines?

S’apropen de nou les festes de Nadal i amb elles la tradició de regalar il·lusió i presents a la canalla. Segurament haureu percebut ja l’increment de publicitat dedicada a jocs i joguines i us hauran arribat els catàlegs a les vostres llars. És imprescindible que les famílies analitzem tots aquests catàlegs i anuncis publicitaris amb les ulleres liles.

Els jocs i les joguines eduquen, socialitzen i transmeten valors i rols. I cal ser molt cautes amb quines idees, rols i estereotips estem reproduint o perpetuant amb cada joguina, joc o model. D’entrada s’identifica encara massa sovint els colors amb el gènere de manera que el rosa segueix sent un color relacionat amb les nenes i el blau relacionat amb els nens. Sovint podem veure pàgines roses i pàgines blaves en els catàlegs de joguines i això et condueix a dirigir-te a unes o a altres en funció del que social i culturalment et correspon o s’espera de tu.

Què significa això?

Els estereotips de gènere promouen i reforcen el binarisme de gènere que exclou a tots aquells nens i nenes que no s’identifiquen en el seu gènere assignat. La norma de gènere implica, a qui la trenca, ser exclòs, invisibilitzat o ridiculitzat. Significa també atribuir certs rols i característiques a allò femení i a allò masculí. Les idees d’allò femení solen significar i reproduir els treballs de cures, assistencials, el rol de mestressa de casa, ocupar-se de la llar, de cuidar la imatge personal, de reproduir uns cànons de bellesa i a comportar-se i mostrar-se més emocional. En canvi allò masculí reprodueix un rol més actiu, violent en ocasions, enfocat a la força física i a la valentia, a l’enginy, a la mecànica i a la construcció i a reproduir un rol més fred, rígid i racional.

Atribuir o negar els sentiments i les emocions en funció del gènere assignat o fins i tot ridiculitzar-les si no s’espera de tu això significa no permetre el lliure desenvolupament com a persones. Educar en llibertat en canvi permet desenvolupar-se segons el que sents, vius, desitges i t’identifica. Educar en la llibertat ajudarà també els infants i joves a qüestionar els rols establerts i els masclismes i la lgtbifòbia arrelades en la nostra cultura i societat.

Les persones adultes i la indústria de les joguines estem perpetuant el sexisme quan definim a qui es dirigeix una joguina o un joc, propiciant aprenentatges estereotipats i rols determinats per una cultura i socialització de gènere estructuralment masclista, patriarcal, lgtbifòbica i discriminatòria. Perpetuem també el sexisme quan posem obstacles a un infant a escollir lliurement el joc que el representa o motiva.

Mites que reproduïm a través de les joguines

  • El mite de la bellesa: Jocs per pentinar-se i maquillar-se focalitzen la seva atenció en el fet d’estar guapes, segons un model de bellesa únic. A la vegada els nens que mostren interès per això solen ser ridiculitzats.
  • Les dones com a objecte de desig: aquest mandat es transmet a través de l’oferta de nines amb mides impossibles i mitjançant referents de personatges presumits i seductors.
  • El mite d’amor romàntic: La disfressa de princesa segueix sent un dels predilectes de les nenes. Aprenen a sospirar per amor i somniar amb el seu príncep blau, com la majoria de princeses dels contes. Models que no afavoreixen que les nenes es converteixin en dones autònomes, capaces de negociar relacions igualitàries amb les seves parelles.
  • Maternitat obligatòria: L’oferta de joguines nadó dirigides a les nenes té un doble efecte. Per una banda, transmetre el mandat de la maternitat a les nenes i desanima en els nens el desenvolupament d’actituds de cura i tendresa.
  • Mandat de gènere en els esports: pensar que el ballet i la gimnàstica és per a nenes i que el futbol és per a nens. De la mateixa manera es regala una corda de saltar a les nenes i una pilota de futbol als nens.

Vols que els Reis portin igualtat? Segueix aquests consells bàsics

  1. Ajuda’ls a fer la carta als Reis animant-los a incloure joguines no estereotipades del seu gènere.
  2. Escolta els seus desitjos, interessos i emocions i no els neguis ni ridiculitzis si surten del mandat de gènere.
  3. Explica’ls que molts anuncis i catàlegs de joguines són discriminatoris i per què. Analitzeu-los conjuntament.
  4. Evita els jocs violents i escull els que transmeten valors com el respecte, l’empatia i la solidaritat.
  5. Busca articles i joguines que presentin diversitats d’origen i d’identitat.
Compartir

Més notícies

Últimes notícies

Alerten de la necessitat d’impulsar la infermera escolar als centres educatius

Impulsar la figura de la infermeria escolar i reforçar la col·laboració entre salut i les escoles han estat les principals reivindicacions de la Jornada...

Acaba després de dos dies una festa il·legal a Rubió amb més de 400 persones

Punt final a dos dies de festa il·legal a Rubió. Els Mossos han donat per finalitzada la rave, que ha aplegat més de 400...

Ferit crític un motorista en un accident a la C-15 a la Pobla de Claramunt

Un motorista ha resultat ferit crític en un accident de trànsit ahir dijous a la tarda a la Pobla de Claramunt. L’accident es va...

Igualada impulsa una campanya de Nadal especial per atraure visitants a la ciutat

L’Ajuntament d’Igualada, que aposta per un Nadal diferent amb art de natura i més vida que mai als carrers, ha posat en marxa una...

El multipremiat espectacle Guillermotta clou la programació del Teatre Municipal Ateneu d’aquest any

Aquest diumenge, 11 de desembre a les 18h, el Teatre Municipal de l’Ateneu acollirà l’espectacle “Gullermotta”, un espectacle musical deliciós on el polifacètic actor...
Compartir