Indústries que es reinventen… Què ens està ensenyant la Covid-19?

68

Dra. Carla Vintró Sánchez
Coordinadora del Grau en Enginyeria en Organització Industrial i Logística del Campus Universitari d’Igualada – UdL

La pandèmia Covid-19 ha irromput inesperadament a les nostres vides, ha canviat el nostre dia a dia i ha transformat una societat que estava en constant moviment. La Covid-19 probablement serà recordada durant anys per totes les generacions que l’estem vivint.

Ha impactat en la sanitat, en l’economia, en la societat, en l’educació, en la indústria, en la logística, …i això previsiblement implicarà nous models organitzacionals, socials, de consum i de relació. La pandèmia ens ha posat a prova, però també ens està ensenyant moltes coses, entre elles la resiliència, la capacitat d’aprendre i de créixer davant de l’adversitat.

Parlant en termes d’estratègia empresarial estem entrant en un nou paradigma, amb noves oportunitats que caldrà aprofitar i integrar en els models de negoci. Estem veient com moltes empreses s’han reinventat; com les que estaven més ben preparades estan gestionant millor aquest escenari d’incertesa; i com la tecnologia s’ha aliat amb la sanitat, l’educació i la indústria per donar resposta a les noves necessitats socials.
Alguns dels aprenentatges que en podem extreure i que ajudaran a definir els plans de treball són:

Innovació: Innovar és utilitzar o generar coneixement per crear productes o serveis, per transformar les idees en riquesa i resoldre un problema. La sistematització de la innovació, i en definitiva la creació d’una cartera d’innovacions, és una eina clau en un entorn VUCA (volàtil, incert, complex i ambigu) que ajuda a les empreses a sortir reforçades en moments de crisi.

Models organitzatius: Són necessàries noves visions del món per reinventar les organitzacions. Després d’aquesta crisi pot ser que sorgeixin nous models que augmentin la capacitat reactiva de les empreses, que situïn al capital humà a l’epicentre i que es basin en la generació de valor.

Noves formes de treball i clima laboral: Conciliació laboral, teletreball, reunions virtuals, flexibilitat horària, o formació al llarg de la vida. En el centre de tots aquests canvis hi ha les persones, i es busca millorar el benestar dels treballadors per obtenir organitzacions competitives, rendibles i saludables. Cal treballar la cultura de la creativitat, fomentar el feedback positiu i millorar la cohesió de grup.

Responsabilitat Social Corporativa: La crisi Covid-19 ho ha canviat tot, i són molts els que diuen que la societat en el seu conjunt ja no tornarà a ser la mateixa. Les empreses hauran de canviar el seu rol en la societat i les seves prioritats, posant èmfasi en la protecció del treball i dels treballadors, la identificació de la cadena de valor social, el propòsit real de l’organització i la sostenibilitat.

Estratègies digitals: Els canvis en l’ecosistema digital s’estan accelerant. En molts casos hem passat a dependre de la connectivitat digital per adquirir un producte, però a més de la venda online, el màrqueting digital també es posiciona com una eina que ajuda a les empreses a enfortir l’engagement (compromís i lleialtat) del consumidor.
L’educació i les noves tecnologies: Les noves pràctiques laborals demandaran nous perfils professionals, i com a conseqüència els treballadors hauran de reforçar les seves competències i coneixements. En aquest context, la formació continua al llarg de la vida serà la clau de l’èxit i gràcies a les tecnologies es pot fer en modalitat online. Tota crisi comporta canvis, i probablement entrarem en un nou escenari on convergiran l’ensenyament i l’aprenentatge presencial i virtual. Durant aquests dies, des de la Universitat hem incorporat les classes telemàtiques, video càpsules formatives, simuladors virtuals, ….

Hem vist com empreses del nostre entorn es reinventaven i modificaven la seva activitat. Alguns exemples són les empreses tèxtils Miríam Ponsa o Elements (mascaretes i bates sanitàries), la cooperativa del grup Àuria (gel hidroalcohòlic), l’empresa Waterlogies (respiradors d’emergència), i les més de 1.100 empreses catalanes que s’han registrat en el “marketplace” digital de l’agència ACCIÓ del departament d’Empresa i Coneixement de la Generalitat de Catalunya per oferir la seva tecnologia, material i capacitat de producció per fer front a la Covid-19.

En definitiva, l’imperatiu d’afrontar el nou ordre social i econòmic obligarà a les empreses a respondre de manera ràpida, àgil, eficient i responsable, i això implica repensar models de negoci, redimensionar la visió estratègica o fins i tot adoptar un lideratge diferent que es basi en la innovació, confiança i compromís.