Gerard Isanta, director general de B-Grup: “Quan treballem junts amb disciplina de grup, som imparables”

883

Pia Prat

Natural de Manresa, té el despatx a Vilanova del Camí i viu a Mollerussa. Casat amb 2 filles de 8 i 11 anys. Director General de B-GRUP des de 2011. Diplomat en Empresarials i postgrau MBA. Amant del running i de reptes esportius arriscats: corredor d’ultra distància. Apassionat de la seva feina. Afirma: Qui pot acabar una ultratrail, pot aconseguir allò que es proposi.

B-Grup es diu també Begudes Igualada, SA, és una empresa que té els orígens a Calaf. Com és que va decidir instal·lar-se a Vilanova del Camí?
Portàvem uns quants anys expandint-nos comercialment. Necessitàvem una ubicació geogràfica per establir la nostra central logística, administrativa… i vam escollir Igualada per la seva situació d’estar al centre de Catalunya. No va ser fins a l’any 2000 que ens vam traslladar a Vilanova del Camí, doncs les instal·lacions se’ns havien quedat petites.

És una empresa especialitzada en el servei de productes per a l’hostaleria, restauració i particulars, que subministra begudes, alimentació, vins, licors, productes de neteja, congelats, matèries primeres… Com els ha afectat el tancament obligat de tants clients a causa del confinament per l’epidèmia del coronavirus?
Doncs ha tingut una afectació molt important, el 85% de la nostra venda està concentrada al canal HORECA; llavors d’un dia per altre ens hem quedat sense cap client, i ens ha obligat a reinventar-nos en un temps rècord i posar focus en una altra tipologia de client diferent.

Sent una empresa de la branca d’alimentació i neteja industrial, han hagut de tancar vostès?
No. Puc afirmar orgullós que B-GRUP va obrir la persiana a l’octubre de 1968, i no l’hem abaixada mai… El que hem hagut de fer és un ERTO per al 80% de la plantilla i posar tot el focus comercial a retail (botigues), col·lectivitats i sobretot particulars.

Una de les característiques de les begudes, siguin de gran consum o alcohòliques és la rotació. Han tingut problemes per fer entrar o sortir els seus productes durant el període de confinament especial de la Conca?
Molts… Quan van decretar confinament de persones, ens vam trobar que no deixaven sortir tampoc cap tipus de producte. Van ser 48 hores de negociacions molt angoixants fins que finalment el CECAT va acceptar la sortida de mercaderies.

És veritat he ha augmentat la compra de begudes alcohòliques aquests dies de confinament?
Una mica sí, sobretot les de baixa graduació: cervesa i vi. Quan la gent no pot consumir fora de la llar (hostaleria), una part del consum es transvasa cap a la llar.

Tothom anticipa que els hotels i restaurants tardaran a recuperar el volum d’activitat normal. Què creu que caldria fer per ajudar el sector?
Caldrà fer un autèntic pla de xoc. Un Pla Marshall sectorial. L’hostaleria i el turisme són una part molt important de la riquesa nacional i de l’ocupació. El canal quedarà devastat… cal una acció molt organitzada per part de tots els integrants de la cadena de valor d’HORECA.

Quina proporció, si es pot saber, tenen de les vendes de cada una de les seves branques?
Hostaleria ens suposa un 85% de la nostra facturació, un 9% és retail, 4% col·lectivitats (sanitat) i un 2% particulars.

Tenen unes instal·lacions molt robotitzades, pensades per a grans clients. Poden donar un bon servei als particulars?
Sí, sens dubte… Pensa que les unitats de venda i les capacitats demandades pels clients d’hostaleria s’han anat reduint els últims anys. El client cada cop ens ha exigit menys unitats d’entrega i menys capacitat.

Creu que les administracions ajudaran a la reconstrucció?
No tenen més remei. Ells han provocat una part important d’aquest desastre, actuant tard i malament. Cal un paquet d’ajudes de veritat a tota la cadena de valor d’HORECA. Pensa que l’hostaleria i el comerç de proximitat són uns elements molt dinamitzadors de la societat, “donen vida” als carrers i barris. Jo personalment, sóc fan del comerç de proximitat i de tota la hostaleria independent.

Potser ens estem adreçant a un canvi de model social?
Doncs se n’està parlant molt d’un possible canvi de model de societat, alguns parlen d’una revolució social… Jo personalment sóc de l’opinió que poques coses canviaran quan estigui restablerta la normalitat. Sí que crec que hi haurà molta més conscienciació en matèries d’higiene i prevenció. Però francament, no veig cap revolució social ni cap canvi important de comportament.

Quan diuen que l’alimentació i els productes de primera necessitat estan garantits, vostè, que coneix de la vora el sector, creu que és una asseveració certa?
I tant! Sense cap mena de dubte. Aquest país té una capacitat fabril i un subministrament molt eficient. Des d’aquí vull fer un reconeixement als transportistes que fan entrega capil·lar, són també uns herois.

Hi ha qui parla de la renda universal, però seria com acceptar que hi haurà molta gent que no tindria per viure o seria una fórmula per dinamitzar l’economia?
Renda universal = misèria per a tothom. Arribats a aquest punt, és el fracàs com a economia de mercat i com a societat.