Francesc Pua, Gerent de Servisimó SL: “El client pot estar tranquil, perquè ens hem preparat”

231

Jordi Puiggròs

Soc de les terres de Lleida, però porto molts anys vinculat a l’Anoia com a Gerent de Servisimó SL, concessionari de les marques Audi, Volkswagen i Skoda. En l’àmbit formatiu, també tinc un postgrau en Direcció Comercial per la Universidad Complutense de Madrid.

Després de dos mesos confinats i tancats, molta part del comerç comença a obrir les seves portes, i també els concessionaris de cotxes. De quina manera us heu d’adequar a la nova situació?
Home, és un maldecap, certament. Hem passat en un no res d’un estat molt tranquil, a nivell professional, a un estat d’alarma que per a tothom planteja un escenari desconegut. En moments així el que s’ha d’estar és ben assessorat, amb persones que coneguin al detall què s’ha de fer, especialment a nivell del que publica el BOE cada dia… No només sobre les normatives específiques a l’hora d’obrir, també a nivell dels Erto’s, és clar. Hem estat en contacte en tot moment amb associacions d’Audi-Volkswagen-Skoda i d’automoció en general a nivell de tota Espanya. Hem hagut d’aprendre sobre la marxa un munt de coses, i naturalment des de casa, tot digitalitzat. Ha estat molt dur, i ara arriba el moment, a la fi, de poder obrir. A veure, com dic jo, si podem agafar el “carro”, perquè va a dues velocitats. Hi ha altres comunitats i territoris que ja han pogut obrir abans.

Com s’ha plantat cara, a la situació, durant aquests dos mesos?
En tot aquest procés de confinament hem intentat actuar de la millor manera possible, enviant cartes als nostres treballadors informant-los puntualment de com anava tot plegat. Hem aplicat un Erte, com moltes altres empreses, i el meu desig és que tots els treballadors, del primer a l’últim, estiguessin del tot informats i mantinguessin la il·lusió per tornar, de seguida que es pogués, a treballar “a tope”. Després, hem mantingut contacte amb les nostres marques, que ens han informat de totes les accions que calia dur a terme a nivell sanitari. A través de l’associació de concessionaris, hem adquirit tot el material necessari, des de pantalles protectores, guants, mascaretes, gels, i les màquines ionitzadores.

De quina manera el client que us arribi pot tenir les garanties de seguretat?
Abans del Covid-19, tothom ja les tenia, i miràvem que tot el procés fos el màxim de còmode i ràpid possible. Ara el client pot tenir la garantia que tots els cotxes que entren i surten del concessionari, a banda de plastificar els elements de contacte, com el volant, o obertures de les portes, i d’altres, que ja es feia, també passarem pel cotxe un ionitzador que desinfecta completament el vehicle tant per dins com per fora. El client pot estar tranquil, ens hem preparat per això.

En el vostre sector, de venda de vehicles, com podeu combatre la crisi que ens ve al damunt?
Hi ha diferents camins, aquí. Hem plantejat algunes estratègies, però també és veritat que hi ha proveïdors que també volen ajudar, dins de les possibilitats de cadascú. Però no siguem il·lusos, l’única manera de que, econòmicament parlant, la xarxa pugui està activa i sense problemes, és posant-hi diners. No n’hi ha una altra. Per això les marques ens han ajudat moltíssim, en especial respecte als objectius que hi havia previstos per al 2020, que òbviament seran molt diferents… A la fi, això també són diners. En qualsevol cas, el que ens ve és que tothom serà més pobra. La gent, les empreses, hi haurà una economia molt diferent de la que estàvem acostumats a veure i a tractar. Una de les sortides en un escenari així és tenir la possibilitat d’endeutar-se amb molt bones condicions. Les empreses necessiten liquiditat, perquè fins i tot si te n’estàs sortint, et fa falta tenir-la. Si no, no tiraràs endavant. Totes les estratègies que nosaltres fem, es basen en no tirar enrere. Per a res. Servisimó som una empresa al voltant de les cent persones, i hem començat tots a treballar. Tots. I això que les marques auguren una caiguda del sector del 40%, aproximadament.

És el moment que tornin les ajudes de l’Estat per a comprar vehicles?
Sempre van bé, ajudes com aquestes, tot i que hi hauria molt que parlar-ne, respecte les condicions i la lletra petita. Però almenys representen un descompte interessant per al client, i fan que es moguin diners, es reactivi l’economia. Pensa, però, que per cada vehicle que es ven, l’Estat recapta molts, molts diners en impostos. Jo sempre dic que tot el que sigui ajudar al client és positiu, no només per a ell, sinó per a tots, perquè quants més cotxes nous hi hagi, s’ajuda a que baixin els nivells de sinistralitat a les carreteres. Avui hi ha força cotxes de 20 anys voltant… No és només una ajuda per a que els concessionaris anem bé, jo no ho veig així… També ho és per a que el parc d’automòbils sigui més correcte, i això es tradueix en més seguretat a la carretera, i també en menys emissions contaminants. No per vendre més, guanyes més. L’important és com es ven, la qualitat del producte, en aquest cas un cotxe. A la fi, tots hi sortim guanyant, el client, els empresaris, l’economia, la seguretat a la carretera, el medi ambient… Crec que quan es fan ajudes per al sector de l’automoció s’haurien d’enfocar per aquí.

A Servisimó també teniu taller. Funcionareu amb el sistema de cita prèvia. Com funciona?
Durant la fase Zero, efectivament s’està enfocant en el sistema de la cita prèvia. Però vaja, de fet quan vas a fer la revisió del cotxe habitualment ja truques abans per demanar hora. Els clients normalment no tenen massa temps, i el que volen és una atenció ràpida. Aquí és quan la cita prèvia té tot el sentit. La diferència és que, si fins ara, una persona podia sortir del taller amb el seu cotxe en un parell de minuts, fetes totes les gestions d’explicació i factura, ara necessitarem deu minuts, perquè cal fer el procés d’ionització. Si el client vol veure com ho fem, perfecte. Si no, també podrà dir-nos en trucar-nos que ja li deixem el cotxe a punt. Farem el necessari per a minimitzar el temps del client.