El mercat del cotxe de segona mà, a l’alça en els darrers anys
E

25 de setembre de 2020

En els darrers anys les operacions amb vehicles de segona mà s’han disparat. Les ‘fàbriques’ de vehicles d’ocasió (VO) estan a ple rendiment a diferència del que passava anys enrere quan tot just existia oferta de cotxes usats joves.
El mercat de VO està vivint un moment dolç i el 2019 va acabar amb la xifra rècord dels dos milions de vehicles d’ocasió venuts, segons l’Associació Nacional de Venedors de Vehicles a Motor, Reparació i Recanvis (Ganvam).

Les dades mostren la consolidació d’un canvi de tendència amb els seminous com els nous protagonistes del mercat. Així, mentre els cotxes de més de deu anys creixen a un ritme del 21,7%, els de fins a tres anys ho fan al 50%. L’oferta és crucial per a definir l’estat del mercat d’ocasió i així ho explica Juan Antonio Sánchez Torres, president de Ganvam, “recordem que es ven el que hi ha, ni més ni menys. No cometem l’error de carregar les tintes només sobre la demanda perquè tendir cap a un mercat madur d’usats passa irremeiablement per l’existència d’una bona oferta, com a conseqüència d’un parc més jove”.

Més oferta de cotxes joves
El bon comportament de el sector turístic -no aquest any, com ja sabem- té bona ‘culpa’ d’aquest auge. Fins ara, el boom del turisme ha portat a les empreses de lloguer a una important renovació de flotes i això, al seu torn, afavoreix l’entrada de vehicles usats de poca edat als concessionaris i compravendes. Un dels principals canals generadors de VO funciona ja de nou a ple rendiment aportant un volum important de seminous.
També les matriculacions tàctiques tenen molt a veure en aquest augment de l’oferta d’usats joves. Es tracta d’operacions de Km0, automatriculació de concessionaris, vehicles que s’exporten un cop matriculats per la marca o pel propi concessionari, així com flotes de les marques per a ús intern dels seus directius o personal. El protagonisme d’aquestes automatriculacions i dels rent a car explica que el 25% de les vendes de professionals a particulars se centrin en vehicles de menys d’un any d’antiguitat.
Segons dades de Coches.net el preu mitjà de el vehicle usat és a l’entorn dels 14.000 euros.

Clica sobre la fotografia i visita la pàgina web de Servisimó

Domini de cotxes mileuristes i de particulars
Tot i aquestes dades en positiu, les operacions de compravenda entre particulars segueixen dominant el mercat acaparant el 56,3% de les vendes.
A les operacions entre particulars el segueixen en ordre d’importància, les realitzades en les xarxes oficials (26%), en els centres de compravendes (12%) i a través de les empreses de lloguer (6%).

De la mateixa manera que amb les operacions entre particulars, també hi ha un domini de vehicle mileurista. Els vehicles de més de 10 anys d’antiguitat representen més de la meitat de les vendes d’usats (56%). ¿Els motius? Són assequibles i es poden pagar al comptat. Això ajuda al creixement quantitatiu de mercat, encara que no qualitatiu, una mica del que es queixa el sector. La forta demanda d’aquests models ha generat una curiosa inflació dels seus preus que es mouen a l’entorn dels 1.000 i 2.000 euros.
Juan Antonio Sánchez Torres, president de Ganvam, no es cansa d’insistir en la importància de fer la compra a un professional, ja que asseguren la qualitat del vehicle oferint una garantia mínima d’un any i utilitzen el seu contracte de compravenda exempt de clàusules abusives. Convé recordar que les operacions entre particulars només estan garantides per vicis ocults durant sis mesos.

Qui compra cotxes d’ocasió?
Com és de suposar són els conductors particulars els que més demanden vehicles usats.
Centrant-nos en les vendes que realitzen els professionals a particulars, aquestes s’han incrementat en un 38,5%. Sobretot, han augmentat les vendes de cotxes amb menys de tres anys d’antiguitat (51,9% ) i d’entre cinc i deu anys (50,3%). Malgrat aquests creixements, són els cotxes més antics (per sobre de 10 anys) els que segueixen acaparant la demanda (29% de mercat). Els vehicles de menys d’un any se situen en segona posició amb el 25%, seguits dels més de cinc anys i menys de deu (19%). Els seminous, amb més d’un any i menys de cinc, representen el 27% en conjunt.
En línia amb el que més es ven al mercat de nou, els segments mitjà-baix (42,5% de les vendes) i petit (30,3%) també dominen l’oferta d’usats.

Vuit de cada deu compradors en busquen un usat
El vehicle d’ocasió s’ha convertit en la primera opció de compra per al 80,9% dels conductors, amb un percentatge de 55,6% repetidors, segons la VIII edició de el Llibre Blanc de l’Vehicle d’Ocasió. L’enquesta, realitzada entre els mesos de gener i febrer del 2017, mostra que la meitat dels compradors d’un usat a un professional es mostren, en termes generals, satisfets amb la seva experiència de compra. “No poden dir el mateix els que van optar per comprar a un particular, on ni tan sols la confiança amb el venedor va ser garantia d’èxit. De fet, les compres a un amic o familiar amb prou feines representen entre el 5% i el 8%”, comenta el president de Ganvam.

Comparant amb l’estudi anterior presentat el 2015, crida l’atenció com el preu passa a un segon lloc com a factor de compra d’un usat, per darrere de l’equipament en seguretat. Els compradors donen més importància a la comoditat i la seguretat estant disposats a pagar una mica més a canvi d’un vehicle més equipat i amb més garanties d’un bon estat.
Les dades mostren que el comprador s’ha tornat més exigent, pel que no és estrany que el quilometratge del cotxe tingui un paper essencial en la decisió de compra, per darrere de l’equipament i de el preu. Tant és així que el 45% va sortir de l’establiment professional amb un certificat oficial sota el braç amb el nombre real de quilòmetres recorreguts.

Comparteix l'article:

Deixa un comentari

L'Enquesta

Creus necessari un canvi en el govern de la Generalitat?