Aquests dies es celebra a la seu barcelonina de la Filmoteca de Catalunya la Setmana de Cineclubisme Català. Hi ha estat convidat el Cineclub Ateneu, que des de fa més de trenta anys ofereix a la ciutat d’Igualada distints serveis de caràcter cinematogràfic: publicacions, cursos, exhibicions, cicles i sessions de cinema quinzenals, tant a la sala de socis de l’Ateneu com al Teatre, les habituals sessions de cineclub, quinzenalment els divendres. Ara mateix, en no existir cap sala d’exhibició comercial, les úniques sessions regulars de cinema que es fan a Igualada estan programades pel Cineclub Ateneu. El Cineclub Ateneu ha estat convidat i participarà doncs en aquesta primera Setmana de Cineclubisme Català, on s’hi faran debats i projeccions de pel·lícules. Està prevista l’estrena de la peŀlícula xilena Joven y alocada, de la directora Marialy Rivas. També està prevista una taula rodona sobre “El cineclubisme a Catalunya, avui” De fet els cineclubs, des de mitjans dels anys cinquanta, han fet possible la difusió d’una “altre” cinema al nostre país. Llavors es lluitava sobretot contra els límits de la censura oficial; ara, contra els de la censura comercial i les desigualtats territorials. I és que els cineclubs catalans representen a comarques -en moltes ocasions- l’única opció per veure cinema d’autor i en versió original. El seu dinamisme i oferta heterogènia passa per projectar cinema inèdit, documentals, fer coŀlaboracions amb d’altres entitats… Els films que es projecten a la Filmoteca de Catalunya, proposats per la Federació Catalana de Cineclubs avalen un format de programació nascut de la tradició cineclubista –molt arrelada a Catalunya-, de passió pel bon cinema i de complicitat amb un públic proper i fidel -ja que sense ells seríem ben poca cosa-, però que alhora, i en clau de futur, s’ha d’enfortir amb nous models d’exhibició. Els cineclubs acaben fent, com la mateixa Filmoteca, una tasca de programadors “complementaris”. I és així com en aquestes jornades, els cineclubs proposem un seguit de peŀlícules, totalment inèdites. Els espectadors assistents podran gaudir d’una comèdia japonesa (Afro Tanaka, 2012), d’un documental sobre com el cultiu del vi pot servir per desenvolupar una important feina d’inclusió social (Terra d’oportunitats, 2011), un film xilè sobre la descoberta de la sexualitat d’una noia criada en el marc d’un catolicisme de la vella escola (la ja citada Joven y alocada), un altre film llatinoamericà que lliga realisme màgic i tradició revolucionària (Abuelos, 2010) i l’estrena a l’Estat Espanyol d’uns documentals, produïts entre el 1965 i 1967, de qui ha estat mestre d’Abbas Kiarostami, el també iranià Kamran Shirdel.