12.6 C
Igualada
Diumenge, febrer 28, 2021

Economia circular i innovació, dues cares de la mateixa moneda

Quan parlem d’economia circular ens referim a un canvi de paradigma econòmic que té per objectiu la instauració d’una economia reparadora i regeneradora. Això es tradueix en una economia que preservi i millori el capital natural, respectant els cicles biològics dels recursos renovables i controlant el consum dels no renovables; que optimitzi l’ús dels productes, components o recursos en el cicle productiu, mantenint el seu valor i la seva utilitat el màxim de temps possible; i, per últim, que minimitzi (i reverteixi) els efectes sobre la salut i l’entorn que es puguin produir. L’aposta per aquest canvi de paradigma que s’està produint arreu d’Europa, i també en països pioners com la Xina, planteja un desafiament per buscar noves formes de producció i consum. En aquest context, la innovació esdevé el mitjà clau per assolir aquest canvi.

Des del punt de vista empresarial, el canvi cap a una economia circular obre la porta a noves oportunitats de negoci, des dels segments de mercat tradicionals (client-empresa o empresa-empresa) on es pot potenciar, per exemple, la venda de productes amb components reciclats o la simbiosi industrial, que suposa l’aprofitament per part d’una empresa dels residus, fluids o emissions generats per una altra, fins a l’obertura de nous segments de mercat (client-client o client-empresa) des d’on desenvolupar models d’economia col·laborativa o bé la revenda de productes usats dels clients a les empreses. Aquest darrer model, per exemple, ja l’estan posant en pràctica grans cadenes com H&M, que recull peces de roba utilitzada a les botigues i les recicla per crear la nova línia de roba “H&M Conscius”, o bé IKEA, que ha posat en marxa el “desván de las nuevas oportunidades”, on comercialitzen productes de segona mà recomprats als clients.

Evidentment, l’esforç que suposa el canvi de paradigma per a les empreses impacta tant en el seu funcionament intern com en la forma d’entendre el seu posicionament al món, però també pot reportar avantatges i beneficis a mig i llarg termini. Per tal de fer aquest canvi, és imprescindible reforçar el diàleg amb els clients, proveïdors, treballadors, administracions públiques i altres empreses del territori, la qual cosa és un motor per a la innovació tant de sistemes productius com de models de negoci. Això pot esdevenir en nous llocs de treball, en nous clients i mercats potencials, i en una major diferenciació i reputació de la marca. D’altra banda, l’optimització en l’ús de materials i recursos està directament relacionada amb una reducció de costos i també en la reducció de riscos d’abastiment, en dependre menys dels mercats de matèries primeres.

Finalment, no voldria perdre l’oportunitat de parlar de les 3 tecnologies disruptives que poden ajudar en aquest repte: les digitals, com l’Internet de les coses o el Big Data, les físiques, com la impressió 3D, la robòtica o la nanotecnologia, i les biològiques, com els bio-materials o els biocatalítics. Les eines per innovar i fer aquest canvi de model estan al nostre abast!

Alba Bala

Doctora en Ciències Ambientals i investigadora sènior a la Càtedra UNESCO de Cicle de vida i Canvi Climàtic ESCI-UPF

Compartir

Més notícies

Últimes notícies

Acord de La Veu amb Mercat de Casa

La Veu de l’Anoia i Mercat de Casa han arribat a un acord per promocionar conjuntament els seus productes. Recordem que Mercat de Casa és...

La Brigada Municipal amplia la flota de vehicles elèctrics

La Brigada Municipal d’Igualada ha ampliat la seva flota de vehicles elèctrics amb la incorporació de dos turismes Renault Zoe i dues furgonetes Nissan...

L’Hospital demana que no es deixi d’assistir al cribratge del càncer de mama tot i la pandèmia

Amb l'arribada de la pandèmia, des de l'Hospital d'Igualada han notat com hi ha dones que no assisteixen a les cites per fer-se una...

La “Vac-Auto”, l’administració de vacunes dins del cotxe, ja ha arribat a l’Anoia

L’evolució de la campanya de vacunació contra la covid-19 a l’Anoia s’està accelerant. Afortunadament, ja s’han administrat prop de 7.400 vacunes (a 21 de...

Enric Grima, nou president de la Jove Cambra d’Igualada

El passat dissabte dia 20 de febrer, la Jove Cambra Internacional d’Igualada va celebrar l’assemblea de traspàs JCI Igualada 2021, en aquesta ocasió telemàticament....
Compartir