Creu Roja, una entitat plena de servei (II)

112

Creu Roja, una entitat plena de servei (I)

En l’article d’ahir diumenge que podeu veure a l’inici de la pàgina vam començar a enumerar alguns dels serveis que ofereix la Creu Roja i, a continuació, en seguirem fent un repàs:

– Sensibilització Cooperació internacional
Formant part de la Comissió d’Igualada Solidària participem com entitat sensibilitzant i informant sobre temes globals com són:
els Drets Humans, les Desigualtats, el paper de les entitats del Tercer Sector en el Desenvolupament Comunitari, les conseqüències dels moviments migratoris… i actualment l’agenda 2030 i els Objectius de Desenvolupament Sostenible.

– Centres de distribució d’aliments
L’any 2010, i en ple context de crisi, Creu Roja opta per treballar un Pla d’acció que doni resposta a la situació de vulnerabilitat de moltes famílies anoienques. Fruit d’aquest plantejament neix una línia de treball destinada a fer front a la pobresa en tots els seus aspectes. D’aquí neixen dos dels centres de Distribució d’aliments i Productes de primeres necessitats que gestionem, conjuntament amb altres entitats com Càritas a Igualada i l’Ajuntament com el Banc de Queviures, i a Vilanova de la mà del seu Ajuntament també: el Banc de la Teca.

– Espai de la Gent Gran
L’any 2005 va sorgir la necessitat dins del Barri de Set Camins d’Igualada, de disposar d’un espai on la gent gran del barri pogués trobar-se i dur a terme activitats. Conjuntament amb l’Ajuntament d’Igualada va néixer l’Espai de la Gent Gran del Barri de Set Camins, ubicat a la planta baixa de l’edifici de Creu roja al c/Les Comes. Aquest recurs obre de dilluns a dijous de 16 a 19 h. i serveix de punt de trobada d’una trentena de persones fixes, xifra que augmenta els dies que es fan activitats extraordinàries com la Revetlla de Sant Joan, la Castanyada, Nadal, excursions, tallers i xerrades. El recurs està obert a tota la població en general majors de 65 anys.

– Èxit Escolar
Tant a Igualada, al mateix edifici de Creu Roja, com a Vilanova del Camí, al Centre Obert i Espai de Joc “El Cireret”, les tardes de dilluns a dijous hi ha obert un espai per ajudar a fer els deures i reforçar els aprenentatges escolars als infants, que per les mancances que tenen a casa, requereixen un reforç per dur a terme aquestes tasques. Cada un dels dos espais rep el suport de l’Ajuntament del seu municipi mitjançant conveni.

– Teleassistència domiciliària
Creu Roja va ser pionera en oferir aquest servei, l’any 1991 ja es varen fer les primeres proves pilot a la ciutat d’Igualada amb quatre usuaris, i des de llavors ha anat creixent per tot el territori com el servei que aporta tranquil·litat i seguretat tant a qui l’utilitza com als familiars o persones del seu entorn.

La teleassistència a casa consta d’un terminal que es connecta a la línia telefònica i un polsador impermeable que una vegada activat et posa en contacte, des de qualsevol estança del domicili en què estiguis, amb els nostres professionals les 24 hores, els 365 dies, facilitant una resposta i intervenció immediata en cas de qualsevol necessitat o eventualitat. En algunes poblacions s’ofereix el servei de Custòdia de claus per permetre un accés més ràpid al domicili en cas de caiguda o emergència minimitzant els possibles danys.

Com a novetat, actualment també hi ha disponible la Teleassistència mòbil. Es tracta d’un servei que t’acompanya perquè siguis independent tant dins com fora de casa i et sentis tranquil i segur. Funciona a través d’una aplicació que s’instal·la en el mateix telèfon mòbil i que connecta amb els professionals de Creu Roja les 24 hores, els 365 dies de l’any. L’aplicació consta d’un botó que tan sols s’ha de prémer en cas de necessitat. La teleassistència mòbil també és accessible per a persones amb discapacitat auditiva, física o visual.

– Acolliment familiar
Hi ha infants i adolescents que viuen en una situació difícil: la seva família no en pot tenir cura i, aleshores, l’Administració se n’ha de fer càrrec. Però és convenient que, mentre la família d’origen d’aquests infants intenta refer-se, hi hagi una altra família que pugui oferir-los un bon entorn per créixer i desenvolupar-se. D’aquest tipus de família, se’n diu família d’acollida o família acollidora. L’acolliment familiar és un gest altruista i desinteressat que té com a objectiu proporcionar un entorn familiar i tot el que això implica (afecte, atenció individualitzada, nous models i referents familiars, etc.) a un infant que ho necessita durant un temps determinat. Des de Creu Roja es duen a terme les reunions informatives que constitueixen el primer pas per les famílies que volen fer el gest d’acollir.

– Socors i Emergències
Els primers auxilis són un dels senyals d’identitat de la Creu Roja des dels seus orígens. Durant molt de temps la seva activitat principal va ser l’auxili a les carreteres, després el transport sanitari i actualment la Gran Emergència fruit de les catàstrofes en la seva majoria d’origen natural, siguin nevades, incendis o inundacions.

Creu Roja disposa dels Equips de Resposta Immediata en Emergències (ERIE), formats per voluntaris i voluntàries, persones especialment preparades que actuen amb immediatesa i eficàcia en situacions d’aquest tipus.

Actualment a Catalunya comptem amb l’ERIE d’Intervenció Psicosocial, ERIE de Recerca i Rastreig amb Gossos, ERIE d’Alberg Provisional i ERIE de Recerca i Salvament en Medi Terrestre, totes elles amb l’objectiu d’assistir a les persones més vulnerables en situacions d’emergència, preveient un adequat accés als elements bàsics de la protecció de la vida i de la salut.

– Salut – Promoció hàbits saludables
Són moltes les investigacions que han demostrat que els hàbits de vida (alimentació, activitat física, tabaquisme, consum d’alcohol, soledat, etc.) incideixen favorablement o desfavorablement en la salut i el benestar de la persona. Per tant és molt important sensibilitzar i informar a tota la població de quins són els hàbits saludables que cal adoptar personalment per poder millorar la qualitat de vida, incidint en els col·lectius de persones que tenen unes majors dificultats socials i econòmiques. Mitjançant xerrades i tallers s’ofereixen les eines per tal que cadascú pugui incorporar millores en el seu dia a dia amb l’objectiu de prevenir futures malalties.

– Formació Sanitària interna / Externa
Davant la necessitat de formar els seus voluntaris i voluntàries, la Creu Roja va establir les bases del que havia de ser la formació en primers auxilis. Posteriorment, l’any 1996, la Generalitat de Catalunya va redactar, mitjançant decret, els continguts mínims que havien de tenir els cursos d’Atenció Sanitària Immediata per ser reconeguts a l’hora d’obtenir punts per oposicions, etc. i Creu Roja va aplicar aquests criteris a les formacions que ja feia temps que estava impartint. Actualment l’acció formativa d’Atenció Sanitària Immediata N-II segueix vigent, normalment es programa un curs anual al mes de juny i en els darrers anys, amb la implantació dels Desfibril·ladors Externs (DEA) que es poden veure als carrers de les ciutats, també es realitzen cursos de Suport Vital Bàsic amb DEA, a més a més dels tallers monogràfics sobre Primers Auxilis en diferents àmbits, com poden ser els Infants i Nadons, l’Esport, la Natura, la Gent Gran, etc.

Actualment, per poder treballar en els sectors del Transport Sanitari i Socorrista Aquàtic ja es necessita una formació de Grau que s’imparteix als Instituts. En aquesta línia, la Creu Roja de la mà del Departament de Treball, varen iniciar fa poc la formació dels Certificats de Professionalitat de Transport Sanitari i de Socorrisme a Instal·lacions Aquàtiques.

– Serveis Preventius
L’objectiu de Creu Roja en matèria de socors i emergències és poder donar suport a les víctimes de grans catàstrofes. Per sort aquests fets es produeixen de manera molt puntual, però cal estar preparats pel dia que calgui actuar. Cal tenir els materials a punt i les voluntàries i voluntaris formats. Per aconseguir-ho, Creu Roja participa en la cobertura preventiva dels diferents actes culturals i esportius que per les característiques de l’acte o pel volum de participants i públic assistent existeixi un risc. Donar cobertura sanitària en aquests actes permet que voluntaris i voluntàries estiguin en contacte amb el material i puguin posar en pràctica els coneixements adquirits durant els programes de formació continuada i a la vegada aporta uns ingressos econòmics que permeten l’adquisició dels vehicles, equipament, material i uniformitat necessaris per dur a terme les activitats de Socors i Emergències.

– Campanya Recollida de Joguines
Enguany se celebrarà la 30a edició de l’emblemàtica Campanya de Recollida de Joguines. Gràcies a les aportacions de joguines noves que ens fan arribar particulars, escoles, entitats i institucions, els voluntaris i voluntàries preparen els paquets per les famílies que els Serveis Socials de la comarca han identificat. Una vegada fets els paquets es porten a les corresponents cavalcades de cada municipi per tal que cap infant es quedi sense la seva joguina la nit màgica de Reis. Dins de la campanya també s’aprofita per fer pedagogia entre els escolars sobre l’excés de consumisme i la tipologia de joguines, que no han de ser ni sexistes ni bèl·liques.

– Medi ambient i ODS
Per reforçar el compromís de la institució en la millora del medi ambient, a principis d’any es van posar en pràctica una sèrie d’iniciatives al mateix edifici de Creu Roja a l’Anoia amb l’objectiu d’aconseguir el Distintiu Ambiental de Xarxa d’Oficines d’Atenció al Públic, que atorga la Generalitat de Catalunya després de passar una auditoria ambiental. Aquest ha estat el primer pas per donar a conèixer els Objectius de Desenvolupament Sostenible, que s’aniran treballant mitjançant xerrades i tallers oberts a tota la població per intentar entre tots minimitzar el nostre impacte a la natura.