Boboli, la roba infantil catalana que es vesteix de Mèxic a Kazakhstan

«Mónica Algás: “Venem roba, però som més que una empresa de moda. Des de l’inici va haver-hi una vocació exportadora clara. Mai hem tingut por als canvis”»

Roba infantil aplegada.
15 de maig de 2024

Els jardins boboli de Florència van ser la inspiració que va tenir Teresa Ochoa per fundar una marca de roba de punt per a tota la família. Poc abans, el seu marit, Francisco Algás, va crear la indústria Star Textil, ubicada a Mataró i especialitzada a fabricar per altres marques. Tot plegat és l’origen del qual acabaria sent Boboli, una marca de roba infantil que aposta per la qualitat i que ven a més d’una seixantena de països i factura al voltant dels 43,5 milions d’euros.

Durant els anys vuitanta, Star Textil fabricava des de Catalunya per les principals empreses de la gran distribució europea. Oferia un producte diferent, amb qualitat i disseny propi”, explica Mónica Algás, directora general i segona generació al capdavant de Boboli. Un dels clients destacats de Star Textil va ser Boboli, que es va especialitzar en el gènere de punt i en productes com els xandalls de color: “Era innovador, no hi havia feltre en aquestes peces i tenia un disseny diferenciat”. Amb el pas dels anys va anar ampliant i especialitzant-se en moda infantil. Els dissenys colorits eren un dels seus punts diferencials.

La gran aposta per Boboli

A finals dels vuitanta, els camins entre Star Textil i Boboli estaven cada vegada més a prop: “Quan fabriques per tercers i no tens una marca pròpia, l’únic argument és el preu. I era dur, sobretot amb la gran distribució, que tenia molta exigència de preu”. A poc a poc, l’empresa del marit va anar deixant de fabricar per altres marques i només ho feia per Boboli. Finalment, va deixar de fabricar per altres marques i fer-ho només per Boboli. Les dues empreses van conviure durant bastant temps fins que es van fusionar als anys noranta.

“Des del principi, es va apostar per una diferenciació de producte, de qualitat i de teixit”, destaca Mónica Algás, que afegeix: “Fem que el preu no sigui la nostra lluita. No lluitem amb el preu, la nostra diferenciació és una altra. Hem d’apostar per un bon producte, bon servei i bona posada en escena a les botigues”.

Aquesta aposta per la qualitat ha estat una de les claus de l’èxit de Boboli, a més d’una filosofia clara: “Venem roba, però som més que una empresa de moda. Ens dirigim a un client com són els nens i intentem empatitzar molt amb ells i fer un producte que també els agradi”.

L’expansió de Boboli

El primer pas en la creació de Boboli va ser l’obertura d’una botiga a Barcelona. “Vam ser atrevits per tenir botigues des del principi. Et dona moltes coses, també mals de cap. Però és una targeta de presentació, de qui som i com ens relacionem amb els clients”. Actualment, tenen 35 botigues, 50 córners a Corte Inglés, 15 córners en una cadena de grans magatzems de Mèxic i una botiga a Kazakhstan.

Igualment, venen a través de botigues multimarca a més de seixanta països i per internet. “Venem de la botiga de poble de tota la vida a grans magatzems”, resumeix Algás.

Infants d’arreu del món vesteixen roba de Boboli. “Des del principi va haver-hi una vocació exportadora clara i l’empresa es va focalitzar en grans clients internacionals. Els meus pares parlaven idiomes i van obrir mercats. Van veure que el món era molt gran i per què no”, recorda la directora general. Una de les primeres grans expansions va ser a Mèxic, el 1992, a través d’un acord amb els grans magatzems El Palacio de Hierro. Una relació que encara avui continua i per l’empresa catalana és un “client clau”. “Ràpidament, es va veure que necessitàvem volum i només amb botigues pròpies era més complicat”, argumenta Algás. El 1994 van aterrar a Itàlia, que avui en dia és el principal mercat fora d’Espanya. França, Portugal i Grècia són altres mercats importants, com Colòmbia i Mèxic, on tenen dues filials.

De la botiga física a Internet

Amb els últims anys, el sector de la moda infantil ha canviat dràsticament. Han arribat grans marques amb una aposta per preus molt baixos i el consum per internet s’ha disparat. Això també farà replantejar l’estratègia de botigues físiques de Boboli: “S’hauran de tenir les botigues clau”.

Sobre la moda infantil actual, Mónica Algàs resumeix: “Ara hi ha molt focus en el preu, i la moda ja no és tan prioritària”. Per la directora general, la pèrdua de capacitat econòmica de les famílies és un dels motius. Tot i això, tenen clar que la seva lluita “no és el preu”: “Però ens preocupa perquè parlem d’un mercat més petit i una major participació de marques barates. Totes les marques estan patint molt. Hem de fer les coses millor per no desaparèixer i perquè el client conscient i que busqui un producte de qualitat vingui a nosaltres”. Mónica Algás aprofita per emfatitzar un dels valors que sempre han mogut Boboli: “No hem tingut mai por als canvis”.

També fan una crida a la sostenibilitat en el món de la moda: “El nostre producte és de qualitat i més durador. I defensem que es pot reutilitzar, donar a un amic, a un familiar, etc.”. Volen fugir del concepte de ‘fast fashion’, on tot es consumeix i es llança sense parar.

El dubtes sobre el futur

El 2014 es va oficialitzar el relleu generacional a Boboli, amb tres germanes assumint la responsabilitat. Però el camí fins llavors no va ser l’habitual. La Mónica, l’Arancha i la Cristina havien tingut carreres professionals lluny de l’empresa familiar, fins que s’hi van anar incorporant. La Mónica i l’Arancha van assumir la direcció general, mentre que la Cristina, arquitecte de professió, es va incorporar més tard a la companyia. Tot i que pot semblar difícil i conflictiu gestionar el negoci entre tres germanes, la Mónica ho contradiu: “Ens portem molt bé i ens entenem molt bé. Hi ha molt bona coordinació”.

Però el repte és el futur i el pas a una tercera generació, ja que totes tres estan al voltant dels cinquanta anys.”Ens fa por que entrin noves generacions, perquè una cosa són els germans i l’altra els cosins”. Per això, tenen clar que “no hi ha via lliure perquè entri qualsevol”: “Només qui tingui moltes ganes i experiència prèvia i pugui aportar”. Actualment Boboli, a banda de facturar més de 40 milions d’euros, té una plantilla de 260 treballadors, el que consideren que justificaria una direcció fora de la família. Amb tot, tenen clar que volen continuar lluitant per mantenir Boboli com una referència pels infants i les famílies d’arreu del món i mantenir viva l’originalitat i el disseny que sempre els ha diferenciat.

Comparteix l'article:

Deixa un comentari

L'Enquesta

Creus que, amb les últimes pluges, caldria afluixar les restriccions per sequera?

Ja no s'accepten vots en aquesta enquesta