Ashenkoff, l’empresa automobilística amb talent italià que creix a la comarca
A

16 de setembre de 2016

L’empresa italiana Formula Ashenkoff va arribar a Igualada fa un parell d’anys. Es van fer un lloc al polígon industrial de les Comes d’Igualada amb l’objectiu principal d’aprofitar la cultura del motor que hi ha a Catalunya i així promocionar aquest món i oferir una oportunitat als joves pilots de karts més grans de 15 anys a seguir amb la seva carrera i potser arribar a córrer a la fórmula 1.

L'empresa està ubicada al polígon industrial de Les Comes.
L’empresa està ubicada al polígon industrial de Les Comes.

Ashenkoff es dedica a la fabricació i producció de cotxes per iniciar-se en el món dels monoplaces, aprofitant el buit entre els karts i els fòrmules convencionals. Fins ara fer el salt del kart al monoplaça no era apte per a totes les butxaques. En aquest sentit Ashenkoff neix per trencar aquesta barrera i posar al mercat una opció més econòmica.

És un projecte que va començar a Itàlia fa 6 anys, de la mà d’un rus de nom Ashenkoff. Més tard, el productor i director de cinema Giacomo Franciosa, gran apassionat del motor i del cinema, va entrar al negoci per convertir-se temps després en el nou propietari. Fa tres anys Franciosa va decidir venir a viure a Catalunya i ho va traslladar tot, fins i tot l’empresa.

Interior de l'edifici, on hi tenen diversos models de fòrmules Ashenkoff.
Interior de l’edifici, on hi tenen diversos models de fòrmules Ashenkoff.

Després d’un temps d’adaptació i reconeixament de la zona, l’empresa italiana s’ha fet un lloc en el teixit industrial de la comarca. La seva prioriat és seguir creixent a Igualada, se senten prou còmodes tot i que encara esperen que les institucions locals es mostrin interessades pel projecte i valorin el fet que una empresa d’aquestes característiques es vulgui desenvolupar aquí. El seu director, Franciosa, apuntava fa tres setmanes que no necessiten recursos econòmics, però sí facilitats per poder fer-se grans. Ara bé, ja ho han fet un cop i no els seria complicat tornar-ho a fer, si no hi ha bona relació se’n aniran a un altre lloc.

Un contracte de 55 milions

Diem que estan creixent i no ho diem perquè sí. Tot i que a Espanya només han sigut capaços de vendre 10 unitats en el darrer any, a l’estranger les coses van d’una altra manera. Els fons d’inversió nord-americà B&B Unlimited i Ashenkoff han tancat un contracte de 7 milions d’euros, és a dir, un encàrrec de 200 cotxes, no és poca cosa. Però això no acaba aquí, han tancat un contracte amb un altre fons d’inversió que els ha encarregat la producció de 2.000 unitats, això suposa un impacte de 55 milions per a l’empresa, paraules majors. Aquest encàrrec també provoca que s’hagi d’ampliar la fàbrica i el nombre de treballadors, fet interessant per la ciutat.

A més, també implica que la demanda de peces augmenti desmesuradament, en aquest sentit el seu director assegura que la seva intenció és aconseguir-les tancant contractes amb empreses locals. Aquest és un gran què, això suposaria potenciar econòmicament el teixit industrial de la comarca i conèixer i establir noves relacions entre empresaris del sector.

Motor Club Experience i Ashenkoff, una col·laboració prometedora

motor-club-experience-veuanoia
Part de la flota de cotxes esportius que té el Motor Club Experience.

El Motor Club Experience és un grup format per les empreses Dream Cars Experience i HCC Sport Cars, Alfonso Morales i Héctor Casals en són els propietaris respectivament. Aquest grup es dedica a oferir experiències amb cotxes esportius d’alta gamma en carretera oberta. Gràcies a la feina ben feta i dedicació dels dos socis, el grup s’ha expandit a nivell nacional i van obrir a Madrid (finals de 2011), València (principis del 2012), al centre d’Andalusia (meitat del 2012) i a Cantàbria (2013). Això ho van fer tenint en compte que “quan estavem només a Igualada ja ens venien clients de Madrid i d’altres llocs d’Espanya”, afirma Morales.

Per tant, tenim una empresa – Ashenkoff – que disposa d’una flota de cotxes relativament barats pel què són i amb potencial i una altra que té una base de dades amb més de 33.000 clients i que pot difondre les seves ofertes a gairebé 20 milions d’usuaris. A més, Morales té “tota una estructura, una organització i ho tinc tot fet i és perfecte per ells. A més, som una empresa de confiança. La filosofia és de transparència, confiança i d’ajudar-nos”.

Què en pot sortir de tot això? De moment només estem parlant d’un projecte, força avançat i que promet molt. Tots els ingredients són bons, només cal cuinar-ho amb dedicació, passió i intel·ligència. Les dues empreses es complementen perfectament, cadascú té els recursos necessaris per tirar endavant el projecte que inclourà cursos i experiències en fòrmules Ashenkoff en circuit tancat. És un nou concepte que només es pot fer realitat gràcies a les característiques i recursos únics d’aquestes empreses.

Tal com ha explicat Franciosa a l’entrevista, no deixaran en cap moment de banda la promoció dels joves, i en aquests cursos també preveu veure néixer joves promeses i dona’ls-hi la oportunitat fins i tot de promocionar-los en cas que el seu nivell ho demani. Per tal d’oferir una bona formació, disposen d’un gran equip d’entrenadors format per Mathias Lauda – fill de Niki Lauda -, David Bosch, Dani Clos i Miquel Molina. Aquest equip està liderat per Everlyn Fazzini.

Participants al curs del juliol, amb David Bosch i Giacomo Franciosa al mig.
Participants al curs del juliol, amb David Bosch i Giacomo Franciosa al mig.

Aquesta col·laboració és forta, segura i econòmicament viable. Ashenkoff està creixent a un ritme espectacular i això els permet creure en l’empresa i buscar noves sortides d’èxit, com és el cas d’aquest projecte. Per la seva banda, també estan movent fils per tenir un campionat a nivell nacional exclusiu pels seus cotxes. És una empresa fiable, però que en necessita d’altres per desenvolupar projectes que quedin fora de la simple fabricació.

Per tant, el projecte promet i es vol tirar endavant quan abans millor, però s’han de tancar molts aspectes. “Ara estem fent tota l’estructura dels circuits. Ara d’aquí poc al setembre volem fer el llençament a més de 20 milions d’usuaris a través dels nostres col·laboradors com Groupalia”, així explicava Morales la seva intenció.

En clau local

Si posem la lupa en aquesta col·laboració ens en podem adonar i creure que a la comarca i a Igualada les empreses poden trobar una oportunitat per a desenvolupar els seus projectes. El “joint venture” ha existit sempre, però de ben segur que és més fàcil d’aplicar en territoris més amplis, amb més empreses i per tant amb més oportunitats. Però de debò això no ho podem fer aquí a la comarca amb tot el teixit industrial que tenim? Ashenkoff ha demostrat que sí, va fer una aposta si més no arriscada. Des d’Itàlia, van traslladar tota l’empresa a Igualada confiant en la cultura del motor que hi ha al país i en les instal·lacions del Parc Motor de Castellolí, que els permet posar a prova els seus cotxes.

Aquesta ha sigut una col·laboració amb una empresa que ja hi era i una que ha vingut nova, i sense saber-ho, Ashenkoff va anar a parar a un polígon on hi trobarien un aliat ideal per fer tal projecte. Les empreses han d’obrir els ulls i buscar noves oportunitats, ara bé, no només depèn d’ells. Les institucions locals han de promoure iniciatives perquè les empreses vinguin aquí a buscar col·laboracions o de donar-se a conèixer entre les que ja hi són. També han d’oferir facilitats ja sigui a nivell econòmic o a nivell legal, segur que cal tenir-ho tot molt ben regulat però això no ha de tallar la progressió de les empreses o si més no les ganes de fer-ho. A la comarca tenim territori, tenim empreses, tenim innovació i recerca, hi ha capital, fem-ho fàcil.

Ton Casellas

 

Comparteix l'article:

L'Enquesta

Llegeixes els llibres que et regalen per Sant Jordi?

Ja no s'accepten vots en aquesta enquesta