23.5 C
Igualada
Dilluns, setembre 28, 2020

Així és el pla d’obertura escalonada dels centres educatius

El Departament d’Educació ha elaborat un pla d’obertura dels centres educatius de Catalunya per a finals del curs actual i per al proper curs 2020-2021. Així doncs, de cara a l’actual curs, l’obertura es farà en tots els casos en la Fase 2 de la desescalada. Una obertura que en cap cas implicarà la suspensió de la docència telemàtica, ja que  trencaria la dinàmica de l’alumnat i la programació que ja estan duent a terme els centres educatius. És la voluntat d’Educació atendre de manera personalitzada i presencial aquells alumnes que ho requereixin, amb la finalitat que l’alumnat tingui l’oportunitat d’assistir al seu centre en algun moment d’aquest final de curs.

Els objectius principals són, per tant, oferir el suport lectiu i l’orientació, fent especial èmfasi en els finals d’etapa educativa, i en l’acompanyament tutorial i emocional de tot l’alumnat.

Pel que fa a les dates d’aplicació del pla en cada centre, s’han d’adequar a la progressivitat de l’arribada de la Fase 2 a cada territori: els que ho puguin fer a finals de maig, hauran de preparar l’obertura per a l’1 de juny -sempre a partir d’una gradualitat en l’inici d’activitats-. En la resta de casos, com en principi serà el cas de l’Anoia, es farà en la data d’entrada del territori en aquella fase, també a partir de la gradualitat.

Llars d’infants, màxim 5 alumnes per aula
El Departament autoritzarà a les titularitats de cada llar d’infants –siguin de l’administració local o privades- a la seva obertura sempre que confirmin el compliment de les mesures de prevenció sanitàries i d’higiene. També hauran de complir les mesures d’adequació d’espais i de reorganització, amb un màxim de 5 infants per espai i en cap cas de 0-1 anys –atès que és el grup de més vulnerabilitat per la immaduresa del seu sistema immunitari-. Les llars del Departament d’Educació compliran els mateixos criteris.

En cas que les llars no puguin oferir els serveis a tots els infants, en prioritzaran els progenitors dels quals, per motius laborals i professionals, hagin de realitzar treball presencial sense possibilitat de flexibilitzar-lo.

Escoles d’infantil i primària, màxim 13 alumnes per grup
S’estableix l’obertura de les escoles d’infantil i primària en centres públics i concertats per als següents supòsits:

Acció educativa especial, sempre de caràcter voluntari, en grups de 13 alumnes com a màxim, per als que acaben els seus estudis primaris (6è de primària); per tal de donar suport a la finalització d’etapa i tancar l’acompanyament personalitzat del seu pas a secundària. Sempre garantint les mesures d’higiene i el distanciament físic de dos metres i l’entrada i sortida del centre de manera diferenciada per cada grup de 13 alumnes. A més, seguirà la docència telemàtica sense que això comporti una doble jornada per al professorat encarregat d’acollir cada grup d’alumnes.

També hi haurà acollida de l’alumnat de parvulari, d’entre 3 i 6 anys, de famílies els progenitors de les quals, per motius laborals i professionals, hagin de realitzar treball presencial sense possibilitat de flexibilitzar-lo. Es farà en grups d’un màxim de 13 alumnes i en horari de 9 a 13 hores.

Els centres privats poden decidir obrir o continuar amb el tancament. En cas d’obertura, hauran de complir les mateixes indicacions que els centres públics i concertats.

Centres d’ESO i ensenyaments postobligatoris
Aquests centres obriran per dur a terme activitats d’acció educativa presencial, respectant sempre el caràcter voluntari, en grups de 15 alumnes com a màxim, en els següents casos: alumnes que acaben etapa i obtenen titulació (4t d’ESO, proves lliures d’ESO, 2n de Batxillerat, 2n de CF i 2n d’ERE) o han de superar proves d’accés (PAU, CF, ERE). Caldrà garantir els mateixos criteris sanitaris que els centres de primària.

Escoles d’educació especial
A causa de les condicions específiques de vulnerabilitat d’aquest alumnat, i amb l’objectiu de garantir-ne al màxim la seva seguretat, el Departament està treballant amb personal tècnic propi i referents externs per tal d’elaborar un pla específic per a aquests centres i el seu alumnat. El pla, que es concretarà properament, establirà la realització d’accions concretes en aquest final de curs i com s’oferirà aquest servei de manera completa i plenament adequada en el curs 2020-2021.

Proper curs 2020-2021
Un cop fora de l’estat d’alarma i de les fases de desescalada, l’assistència a les activitats lectives haurà de retornar a la seva obligatorietat. Per tant, tenint sempre en compte les mesures d’higiene i seguretat, cal plantejar noves mesures organitzatives, de funcionament i curriculars que tinguin en compte tots els espais de cada centre. Això vol dir preveure tant els espais que fins ara acollien grups/classe com els que tenien una altra utilitat, per la seva reconversió en espai docent que aculli grups de 13 alumnes màxim a infantil i primària i 15 a secundària i a d’altres estudis. També cal tenir en compte la condició de vulnerabilitat acreditada pels serveis mèdics i de prevenció de riscos laborals del personal docent i d’administració i serveis.

Així, el mes de juny Educació trametrà als centres orientacions per tal que elaborin un pla de contingència amb noves fórmules organitzatives per garantir la màxima presencialitat possible de tot l’alumnat en cada moment del període lectiu. El pla determinarà les mesures a prendre en cas d’un hipotètic rebrot de la pandèmia que obligui a algun tancament puntual de centres, en especial pel que fa a la garantia de la connectivitat de l’alumat i als seus recursos pedagògics, en qualsevol format.

Criteris d’assistència, distanciament físic i higiene en la Fase 2
Per assistir al centre educatiu caldrà per part d’alumnat i personal, l’absència de simptomatologia compatible amb la covid-19; que no convisquin o tinguin contacte estret amb positiu confirmat o simptomatologia compatible  en els 14 dies anteriors; i que duguin el calendari vacunal al dia.

D’altra banda, en el cas del personal docent i no docent del centre educatiu, no podran assistir les  persones de risc elevat de malaltia greu per coronavirus –és a dir, tenir més de  60 anys i/o patir malalties cròniques.

En la mesura del possible, s’evitaran els espais compartits, els canvis d’aula i desplaçaments per l’interior del centre. Les entrades i sortides del centre es faran de manera esglaonada, en intervals de 15-20 minuts  i mantenint la distància  per evitar aglomeracions. Es recomana que pares i mares no accedeixin a l’interior del recinte escolar.

Es requerirà el rentat de mans en alumnat i professorat durant l’estada al centre, l’existència de diversos punts de rentat de mans, i en punts estratègics (menjador, accessos al centre i als patis, passadissos…) es recomana la col·locació de dispensadors de solució hidroalcohòlica. Pel que fa a l’ús de mascaretes, la recomanació és que l’alumnat hagi d’assistir al centre amb mascareta, però se la podrà treure quan es puguin complir les mesures de distanciament. Sí que es recomana per al personal docent i no docent, si no es pot garantir la distància de seguretat.

Compartir

Més notícies

Últimes notícies

L’Igualada Femení HCP, a punt de donar la sorpresa

Excel·lent va ser la impressió que va donar l'equip de Toni Aranda en un partit on la primera part va ser de domini clar...

L’Igualada Rigat cau contra el Liceo en l’inici de l’OK Lliga

L’hoquei va tornar a Les Comes. I el públic també. L’únic que va faltar a la festa va ser la victòria. Els igualadins, que...

Paula Iglesias, de l’Institut de Montbui, premi de filosofia Arnau de Vilanova

El passat dijous 17 de setembre es va concedir el XXXIX Premi de Filosofia Arnau de Vilanova a l’alumna de l’Institut Montbui, de Santa...

Detingut un home per atracar una farmàcia a Igualada

Els Mossos d’Esquadra van detenir el dia 21 de setembre un home de 37 anys i veí d’Igualada, com a presumpte autor d’un delicte...

Jorba fa un balanç positiu de la temporada de piscina

La lluita per frenar l'avanç del coronavirus i impedir nous rebrots ens ha deixat un dels estius més atípics de la història i l’ús...
Compartir