Una gran organista lituana, protagonista del quart concert del Festival d’Orgue d’Igualada

28

Maria Dalmases – El passat diumenge, dia 24, es va fer el quart concert del XXVI Festival Internacional d’Orgue d’gualada que organitza l’Ajuntament de la ciutat, amb la direcció artística de Joan Paradell i Solé. L’organista va ser Renata Marcinkutė-Lesieur. Com en tots els concerts del Festival, Jaume Planas va fer la presentació, Anna Miranda va ser la registrant i la visió per pantalla fou responsabilitat de Jordi Balsells i Josep Aguilera.

Renata Marcinkutė-Lesieur va estudiar a l’Acadèmia de Música i Teatre de Lituània, a la Universitat “Mozarteum” de Salzburg i ha assistit a nombroses Master Class amb reconeguts professors. Va guanyar el Concurs Internacional de Piano i Orgue “M.K.Čiurlionis” de Vilnius. Té una important activitat concertística com a solista, i també acompanyant altres instrumentistes i orquestres simfòniques i de cambra. Ha fet gires per tot Europa, Estats Units, Mèxic i altres països. És també membre del jurat de concursos internacionals, ha realitzat nombrosos enregistraments per a la ràdio i la televisió lituanes i ha dirigit les classes magistrals d’orgue a la Universitat “Mozarteum” de Salzburg i també a Polònia, Itàlia i Suècia.

El concert va començar amb les 7 danses que formen part de l’Anonimus Vilnensis del segle VI, un conjunt de boniques i variades danses, que va tocar d’una manera molt agradable i juganera, i va continuar amb la Fuga en do sostingut menor de Mikalojus Konstantinas Čiurlionis (1875-1911), un autor lituà que va ser també pintor i que va gaudir d’una gran popularitat tant a Lituània com a la Unió Soviètica, de forma que l’any 1975, per celebrar el centenari del seu naixement, un astrònom rus va batejar amb el seu nom un petit asteroide que va descobrir; és una obra poc coneguda que va ser molt ben interpretada.

A continuació va arribar el moment de fer sentir obres del gran mestre Johann Sebastian Bach (1685-1750). En aquesta ocasió van ser els dos Preludis Corals: “Aus der tiefe rufe ich” BWV 745 i “Wer nur den lieben Gott lasst walten” BWV 691 i la que segurament és la més famosa obra d’orgue de Bach, malgrat que se n’està discutint l’autoria, la Tocata i Fuga en re menor BWV 565. Els dos Preludis els va tocar amb la registració més adequada en el nostre orgue que va elogiar molt, i no cal dir que ens va oferir una molt bona i personal versió de la famosa Tocata que és tant coneguda per tothom.

Després va ser el torn d’obres de dos autors francesos. La primera va ser una preciosa transcripció per a orgue feta per P. Gouin de la cançó “Après un rêve” op.7 núm. 1 de Gabriel Urbain Fauré (1845-1924), que va interpretar de manera tan dolça que ens va commoure. Del segon autor francès, Félix Alexandre Guilmant (1837-1911) va tocar el Final (de la Sonata núm. 1 en re menor), una difícil obra en la que ens va demostrar la seva gran tècnica i virtuosisme. El concert va acabar la Peça de Concert op.52a de l’autor belga Flor Peeters (1903-1986) que és la transcripció per a orgue sol de l’últim temps d’un concert que el mateix autor havia escrit per a orgue i orquestra l’any 1944, en plena segona guerra mundial i que reflexa molt bé en la seva escriptura i sonoritat aquesta circumstància. Aquí també l’organista ens va fer sentir tota la tristor i dificultats d’aquells moments.

Malgrat que el públic, força nombrós, no va arribar a omplir del tot la basílica, va demostrar amb els seus aplaudiments que el concert havia estat molt bonic i interessant i que ens trobàvem davant d’una intèrpret de grandíssima qualitat. En agraïment, Renata Marcinkutė-Lesieur va interpretar com a bis Cantilena religiosa una obra de l’autor francès Théodore Dubois (1837-1924). Després va baixar al presbiteri on va ser obsequiada per Pere Camps, regidor de Promoció cultural i Relacions institucionals i va tornar a rebre els calorosos aplaudiments de tots els assistents.

Recordem que el diumenge dia 31, a les 6 de la tarda, hi haurà l’últim concert del Festival; anirà a càrrec de l’organista italià Nicolò Antonio Sari i del trombonista valencià Hèctor Penadés, amb obres de Bach Purcell, Frank, Marcello, Gunsenheimer, Gigout i Gilmant.