Un Simposi d’Aprenentatge selecciona un projecte de l’institut Pla de les Moreres que fomenta la lectura a partir de Harry Potter

67

L’alumnat del 1r d’ESO de l’Institut Pla de les Moreres està explorant el plaer de la lectura i fomentant la seva creativitat a partir d’un projecte basat en el personatge de Harry Potter. És un projecte que va començar el curs passat la professora Jennifer Godrid dins l’assignatura de Llengua Castellana i Literatura i que recentment ha estat seleccionat per un Simposis d’Aprenentatge de la UAB.

Va ser concretament el cap de setmana del 23 i 24 de novembre. L’Institut de Ciències de l’Educació de la Universitat Autònoma de Barcelona va organitzar un Simposi d’Aprenentatge Globalitzat i per Projectes a la Facultat de Filosofia i lletres. L’Institut Pla de les Moreres, l’únic centre assistent al Simposi de la comarca, va exposar en la modalitat pòster el projecte entorn a la novel·la Harry Potter i la pedra filosofal de J. K. Rowling.

Segons Godrid segurament un dels motius de la selecció del projecte per aquest simposi és que està enfocat a alumnes de secundària, “quan el més habitual és treballar amb projectes a primària”. A això cal afegir també el fet “que sigui un projecte sobre llengües, el que implica una dificultat major que els projectes de ciències”, possiblement per falta de referents.

El projecte té com a objectiu fomentar el gust per la lectura, millorar la comprensió lectora, l’expressió escrita i l’expressió oral, incentivar la imaginació i la creativitat, a més de treballar els valors i les emocions.

Empatia amb el personatge de Rowling que serveix per treballar valors i emocions

L’alumnat de 1r d’ESO, igual que el de Harry Potter i els seus amics, viuen un munt d’aventures en una nova escola. Aquest és el punt de partida del projecte que com assegura Godrid “serveix per trobar molts elements d’identificació entre el personatge i els alumnes i alhora permet proposar moltes activitats per treballar-los”.

Des del primer moment l’alumnat es va mostrar motivat i compromés amb l’experiència. “Durant tot el projecte, ha hagut gran quantitat de moments que s’han donat per practicar i millorar la llengua oral de l’alumnat, així com fer un treball més exhaustiu sobre valors i emocions”, afirma Godrid. A mesura que anaven llegint la novel·la es proposaven activitats: comprensions lectores mitjançant eines TIC, club de lectura, tertúlies, debats…

Els diferents capítols van portar a realitzar activitats artístiques (baguls amb diferents elements, com cartes d’admissió a Hogwarts, varetes màgiques, mapes, pocions…), que posteriorment van ser exposades al vestíbul de l’institut de cara a la Jornada de Portes Obertes. A més, a partir de la reflexió de tota la feina feta, l’alumnat va realitzar un vídeo per poder mostrar el treball a les xarxes.

I és que les noves tecnologies també han estat eines de treball en aquest projecte. “El fet de comprovar la comprensió lectora mitjançant concursos a l’aula amb eines TIC ha estat molt positiu i motivador”, segons afirma Godrid. Ha funcionat tan bé que  ara a 2n d’ESO l’alumnat continua treballant amb un projecte similar, però amb una altra novel·la de gènere fantàstic: “La historia interminable” de Michael Ende.

Una clara aposta per crear espais que desenvolupin la passió per llegir

Un dels objectius més importants d’aquest projecte -emmarcat dins del Pla de lectura del centre- és com assenyala el director de l’institut, Pep Martí, motivar la lectura i de retruc, millorar l’escriptura, perquè cada cop passem més temps davant les pantalles i l’ús de les xarxes interfereixen tant amb l’hàbit lector a determinada edat, com amb una redacció i ortografia correctes.