El tèxtil d’Igualada rebrà 2 milions d’euros per impulsar diversos projectes
E

9 de maig de 2018

El rellançament de la indústria tèxtil, del disseny i de la moda d’Igualada i la comarca de l’Anoia és un objectiu que la Generalitat de Catalunya ha considerat prioritari i, per això, ha seleccionat per a ser desenvolupat el Projecte d’Especialització i Competitivitat Territorial de les Indústries del Disseny d’Igualada-Anoia (PECT-IDANOIA), elaborat per l’Ajuntament de la ciutat i que contempla iniciatives per gairebé 2 milions d’euros.

La Generalitat ha valorat durant mesos diferents projectes d’especialització territorial presentats per ajuntaments, consells comarcals i diputacions d’arreu del país. Les propostes havien d’articular tot un seguit d’actuacions per transformar econòmicament el territori, tenir un fort component d’innovació i comptar amb la participació del teixit social i econòmic, entre altres requisits. De tots els projectes que han estat finalment escollits, un ha estat el PECT-IDANOIA de l’Ajuntament d’Igualada, valorat en 2 milions d’euros, que recull un seguit d’accions per rellançar el sector. Del pressupost total de 1.997.646 euros, la Generalitat garanteix la meitat del finançament via Fons FEDER de la Unió Europea i l’altra meitat anirà a càrrec de l’Ajuntament d’Igualada, comptant amb el suport també de la Diputació de Barcelona.

Accions per enfortir la indústria local

Algunes de les actuacions que es podran dur a terme gràcies al desenvolupament del PECT són la internacionalització de les indústries del disseny, la creació de l’IGD Fashion Hub –un espai equipat per a recolzar la competitivitat i el creixement del Clúster Tèxtil i Moda de l’Anoia, integrant formació tècnica i creativa, tecnologia i serveis en un espai comú– i la posada en marxa d’una Oficina de Promoció de les Capacitats Industrials de la Comarca, que ajudi a atreure marques i distribuïdors i a promocionar el potencial de la fabricació local. L’Ajuntament preveu ubicar aquests dos espais a l’antiga fàbrica Vives Vidal, ja que part d’aquest emblemàtic edifici ha d’acabar sent de titularitat municipal.

El pla també contempla l’impuls de la indústria 4.0 i l’economia circular en les indústries del disseny de la comarca de l’Anoia, amb assessorament i suport per a implantar noves tecnologies digitals, l’impuls dels estudis superiors vinculats al sector o la promoció de la venda online, entre altres aspectes. Les accions s’han d’executar en els propers dos anys.

Implicació del territori

En la preparació d’aquest Pla d’Especialització i Competitivitat Territorial també hi han estat implicats altres organismes, com ara els ajuntaments de Santa Margarida de Montbui, Vilanova del Camí i Òdena, l’Agrupació Tèxtil FAGEPI, l’Agrupació Catalana del Tèxtil i la Moda (MODACC), la Fundació Privada per a la Innovació Tèxtil (FITEX), la Càtedra A3 in Leather, Fashion and Textile Innovation, l’Escola Municipal d’Art i Disseny Gaspar Camps i l’Institut Milà i Fontanals.

L’atorgament de l’ajut ha estat anunciat i detallat aquest 9 de maig, en compareixença davant dels mitjans de comunicació, per l’alcalde d’Igualada i vicepresident segon de la Diputació de Barcelona, Marc Castells, la primera tinent d’alcalde de l’Ajuntament d’Igualada i directora general d’Indústria de la Generalitat de Catalunya, Àngels Chacón, i el secretari d’Administracions Locals de la Generalitat de Catalunya, Joaquim Ferrer. També hi ha assistit el president del centre tecnològic FITEX, Joan Gabarró, i el president de l’Agrupació Tèxtil FAGEPI, Josep Ignasi Reixach, a banda de representants de l’Escola Municipal d’Art i Disseny Gaspar Camps i de l’Institut Milà i Fontanals.

Els agents implicats es mostren convençuts que aquestes accions permetran fer una transformació competitiva de les indústries anoienques del disseny en l’àmbit del tèxtil cap a una nova indústria intensiva en creativitat, innovadora, digitalitzada i sostenible, que es podran aprofitar els avenços tecnològics per desenvolupar nous productes i processos d’alt valor afegit i que es generaran nous llocs de treball, a més de fomentar la col·laboració entre empreses, universitats, centres tecnològics i administració pública.

S’ha posat en valor, a més, el fet que la Generalitat hagi apostat pel projecte d’Igualada per davant d’altres propostes similars traslladades per altres ciutats. Això ha estat possible, segons s’ha argumentat avui, per la solidesa de la proposta, per la implicació i la suma d’esforços dels agents públics i privats del territori i per la rellevància que aquestes accions han de tenir per a l’enfortiment de la indústria local.

Estratègia Catalunya 2020

El Govern de Catalunya, seguint els passos del a Unió Europea, va aprovar l’abril de l’any 2012 l’estratègia Catalunya 2020, enfocada a reactivar l’economia i reorientar el sector productiu cap a un model econòmic més intel·ligent, més sostenible i més integrador, fixant sis àmbits prioritaris d’actuació de les polítiques públiques: ocupació i formació, cohesió social, innovació i coneixement, dinamisme empresarial, internacionalització i economia verda.

El febrer del 2014, el Govern de Catalunya va aprovar l’estratègia de recerca i innovació per a l’especialització intel·ligent de Catalunya (RIS3CAT). En el marc d’aquest programa i de l’operatiu FEDER de Catalunya 2014-2020, la Generalitat va convocar l’abril de 2016 els projectes d’especialització i competitivitat territorial (PECT), al qual s’hi podien presentar administracions públiques del territori amb projectes de transformació econòmica.

Comparteix l'article:

Deixa un comentari

L'Enquesta

Llegeixes els llibres que et regalen per Sant Jordi?

Ja no s'accepten vots en aquesta enquesta