Tendències: Autoedició
T

26 de setembre de 2017

En els últims anys hem assistit al boom del fenomen de l’autoedició de llibres dins el món editorial. Gràcies a les noves tecnologies els nous escriptors poden publicar les seves obres directament a internet saltant-se la intermediació de les editorials. El client paga directament a l’autor per descarregar-se el llibre en format e-book i al no haver-hi impressió física del llibre, els costos de publicació es veuen reduïts. Aquesta tendència ha entrat amb força al món editorial i està fent replantejar el model de negoci del sector.

Doncs bé, aquesta mateixa tendència està entrant al món del disseny, sobretot en les especialitats de producte i moda. En els últims anys han aparegut un munt de petites marques de rellotges, vestits, joies, cadires, làmpades, complements per la llar o oficina… creades per dissenyadors que farts de no trobar una empresa que els doni l’oportunitat de treure les seves idees al mercat, decideixen fabricar i comercialitzar els seus propis productes. I no només dissenyadors de formació segueixen aquesta tendència sinó que artesans o simplement apassionats de les manualitats han trobat una manera eficaç de donar-se a conèixer al gran públic a través de les xarxes socials i vendre els seus productes arreu del món a través de les seves webs i marketplaces especialitzats, o bé en mercats i botigues físiques especialitzades en productes de marques emergents.

Tal com passa en el món editorial, l’objectiu dels autors que opten per l’autoedició és, a banda de guanyar diners amb la venta dels seus productes, donar-se a conèixer al gran públic, agafar experiència i cridar l’atenció d’alguna empresa que confiï en els seus serveis en el futur. La millor manera d’atraure clients és ensenyant la feina que has fet anteriorment i sobretot quan estàs al començant de la teva carrera professional, l’autoedició pot ser una manera de començar a fer girar la roda.

Per altra banda, sembla que aquests productes estan trobant acceptació al mercat, saturat de productes fets en sèrie per empreses multinacionals que produeixen de forma anònima a l’altre punta del món. Tothom vol sentir-se especial i sembla que la gent està farta de trobar-se les mateixes làmpades, el mateix sofà o la mateixa taula a casa dels amics, o de trobar-se les mateixes camises o bruses pel carrer. Els productes originals estan de moda i saber l’origen dels productes que consumeixes sempre és un punt a favor.

Veurem com evoluciona aquesta tendència i com afecta al sector en el futur, però sembla que l’autoedició ha arribat per quedar-se.

Eduard Graell Santacana, Dissenyador Industrial a LOOP Innovació

Compartir

Deixa un comentari

L'Enquesta

T'atenen en català en els comerços on vas habitualment?

Ja no s'accepten vots en aquesta enquesta