Setmana de la genètica als Maristes

0

DSC01776.JPG Durant les dues setmanes del 12 al 22 de febrer, l’alumnat de Biologia de l’Escola Maristes Igualada ha estat portant a terme una setmana molt interessant i educativa: la setmana de la genètica. Tot va començar l’any passat quan un professor del centre va tenir l’oportunitat de participar en la formació organitzada per Catalunya Caixa dins el programa ‘Joves i Ciència’ . Aquesta formació incloïa la cessió per part de l’organització del curs de maquinària i material genètic per tal que l’alumnat més gran de l’escola pogués realitzar pràctiques de genètica que de forma habitual no es pot fer en els centres. Aquest any, però, s’ha volgut anar més lluny en aquest treball, ja que enlloc de limitar l’esdeveniment a una sola pràctica, el departament de ciències, liderat per professor Abel Fernàndez, ha organitzat un seguit de pràctiques relacionades amb la genètica. Així, l’alumnat de Biologia ha hagut de construir un arbre filogenètic dels primats, tot utilitzant softwares específics per a la realització d’aquesta experiència . En aquesta activitat, s’ha construït un arbre filogenètic usant cinc seqüències homòlogues d’ADN provinents de primats. Aquestes seqüències, tanmateix, havien estat realitzades especialment per executar l’exercici, raó per la qual no es podia deduir cap estimació real de la distància genètica a partir d’elles. De fet, crear un arbre filogenètic a partir de dades reals hagués requerit seqüències molt més llargues. Tanmateix, les seqüències fictícies que es van facilitar, van ser triades per donar una visió raonablement acurada de les relacions entre primats. Per altra banda, també es va dur a terme una pràctica que consistia en esbrinar quin gen s’havia clonat. El relat dels fets que s’oferia a l’alumnat era el següent: en uns laboratoris s’ha fet una PCR per obtenir el gen de la insulina humana i poder clonar-lo després en cèl·lules de ratolí, amb la intenció de produir insulina a escala comercial. Al final del procés, els tècnics han comprovat amb sorpresa que les cèl·lules no estaven produint insulina, sinó una proteïna que desconeixien. Així, el que pensen és que l’empresa subministradora de ‘primers’ per la PCR els va vendre un producte equivocat. Per comprovar-ho, s’han d’utilitzar eines bioinformàtiques per esbrinar quin és el gen que van clonar. Per això, l’alumnat haurà de fer la recerca del gen a partir de la seqüència d’un petit fragment. Per últim, un cop més, van portar a terme la pràctica estrella, l’electroforesi, on els nois i noies de Biologia de 4t van estar en contacte real amb material genètic, utilitzant les eines pròpies d’un laboratori professional i material real, no només software de bioinformàtica. Aquesta pràctica consisteix a esbrinar qui ha estat l’assassí en una suposada mort misteriosa al Laboratori de Química del centre a partir de mostres d’ADN recollides de mucosa bucal i cabells trobats a l’escena del crim. Per poder-ho fer, s’utilitza la tècnica de l’electroforesi en gel d’agarosa, la qual és una de les tècniques més utilitzades per separar les molècules o fragments de molècules d’àcids nucleics. El gel d’agarosa es comporta com un sedàs molecular que permet separar molècules amb càrrega en funció de la seva mida i forma. Així, molècules d’ADN de diferent mida migren de forma diferent i la distància recorreguda per cada fragment és inversament proporcional al seu pes molecular. Malgrat que l’enunciat d’aquesta última pràctica pugui semblar molt complicat, l’alumnat de 4t que l’ha portat a terme, ha pogut realitzar una experiència que, molt probablement, no tindrà més ocasió de portar a terme si no és dedica professionalment al món de la ciència. Cal dir que el material utilitzat en aquesta última pràctica fou cedit desinteressadament pel CRG (Centre de Recerca Genòmica de Barcelona), per la qual cosa voldríem expressar la nostra gratitud.