Robòtica a l’Escola Mowgli

9

Avui dia, la ciència i la tecnologia són pilars bàsics del desenvolupament econòmic i social d’un país. Aquesta tendència ha augmentat al llarg d’aquest últim segle i ha estat cada vegada més important, a vegades potser imprescindible, en la vida de les persones i en el funcionament de la societat moderna. Per això, i per a poder donar resposta a aquestes necessitats, el mercat laboral demana experts en l’àmbit científic i tecnològic i les dades confirmen que, fins al 2025, l’ocupació de professionals STEAM (Science, Technology, Engineering, Art, Mathematics) augmentarà un 13% davant del 3% de l’ocupació total.

També és rellevant que, segons l’informe “The Future of Jobs” de The World Econòmic Forum (gener de 2016), entre les 10 habilitats bàsiques que es demanaran als joves destaquen la resolució de problemes complexos, el pensament crític, la creativitat, la gestió de persones, la coordinació amb companys i la intel·ligència emocional. Per tant, es fa imprescindible fomentar aquestes vocacions científiques i tecnològiques i també el fet de generar oportunitats que permetin el desenvolupament, especialment en els infants i joves, de coneixements de ciència, matemàtiques, tecnologia, art i enginyeria.

D’aquí a la importància que li volem donar els docents a l’assignatura de Robòtica. Creiem que el treball de la Robòtica a l’escola és una molt bona eina que posa l’èmfasi a despertar l’interès, la curiositat, el gust i la proximitat dels infants i els joves amb la ciència i la tecnologia, per tal de que puguin aprendre les habilitats indispensables per a qualsevol tasca que vulguin desenvolupar en el futur. El treball en equip, la resolució de problemes, la creativitat i la innovació, la capacitat de decisió, la comunicació i les ganes d’aprendre i compartir les idees són, sens dubte, competències valuoses que milloraran l’ocupabilitat d’aquests joves com a futurs professionals protagonistes d’un canvi que tot just comença.

De mica en mica es va fent camí, i els alumnes que van treballant, aprenent i assimilant les moltes competències que ens aporta el treball de les STEAM a les aules, podran aconseguir, de ben segur, una base sòlida per a la seva formació acadèmica i, per què no, una bona posada en pràctica per entrar al mercat laboral. La ciència i la tecnologia són presents en tots els àmbits de la vida i cada vegada són més determinants en terrenys com la salut, l’obtenció i la gestió de recursos alimentaris i energètics, la conservació del medi ambient, el transport i els mitjans de comunicació. I tot i que cada vegada som més conscients de la influència que tenen en la millora de la nostra qualitat de vida, cal que la societat en conjunt accepti el repte i entengui que el canvi i la innovació són el present del dia de demà.

Marta Casanellas i Carles Casanova