Què puc fer per ser docent de formació professional?

102

Conec una persona que treballava a comptabilitat, fins que un dia li van comunicar que l’acomiadaven. Va estar buscant feina a diferents empreses de la comarca i rodalies, però sense èxit (potser per tenir més de 45 anys…), fins que va veure, que només amb la cerca, no era suficient. Havia de fer quelcom per no quedar-se a l’atur eternament.

Primer de tot, va decidir formar-se, reciclar-se. Seria una manera de conèixer gent, i també d’aprendre i millorar competències i habilitats. Va començar a cercar per internet paraules clau: cursos, formació, formació atur… I al posar aquesta última, va anar a parar al cercador de cursos del portal web de l’oficina de treball de Catalunya. En aquell moment, se li va obrir un món nou: “La formació professional per a l’ocupació, són programes formatius que tenen com objectiu millorar la qualificació professional i la capacitat d’inserció laboral mitjançant l’assoliment i el perfeccionament de les competències professionals de les persones treballadores. Aquesta formació va dirigida principalment a persones treballadores en situació d’atur”. Això és el que buscava! Va passar una bona estona navegant pel cercador, buscant cursos que es fessin relativament a prop d’on vivia (la temàtica era indiferent, de moment, volia saber l’oferta formativa que hi havia a prop seu). Com era d’esperar, els cursos que va mirar més, eren els de l’àmbit de comptabilitat i administració, però com que ell tenia un FP II d’aquesta família, hi havia força coses que ja les coneixia.

Va tornar a remenar pel cercador, i allà, en va trobar un que el va deixar una mica descol·locat: Certificat de professionalitat de Docència de la formació professional per a l’ocupació. Va estar indagant per la xarxa, ja que ell tenia entès que per ser docent, calia haver estudiat a la universitat (ja sigui una llicenciatura com pedagogia, magisteri, el màster de professorat…).

Va demanar informació al SOC i també a un centre de formació que coneixia. Era un curs que incloïa una part teòrica, a desenvolupar a l’aula, i un mòdul de pràctiques, que havies d’anar a fer a una empresa de la zona un cop havies aprovat tot el curs teòric. Aquesta última part li va interessar moltíssim, ja que volia conèixer gent nova, i d’aquesta manera, seria molt més enriquidor a nivell de trobar noves oportunitats laborals. També el van informar de les sortides professionals que oferia cursar aquesta formació: ser docent de formació ocupacional i de formació no reglada. És a dir, podria acreditar la competència docent dintre d’aquest tipus de formació. Amb aquest certificat i l’experiència professional que tenia, podria impartir cursos a persones que, com ell, potser havien perdut la feina i volien trobar noves oportunitats.

Va aprovar el curs amb èxit, i a partir d’aquell moment va iniciar un nou camí dins el món de la formació, però, com a docent.

Jèssica Creus, Responsable de l’àrea de formació i contractació pública CEINA