Opinions diverses: Javier Velasco

0

Des de fa uns anys, el Javier Velasco fa un “taller del so” a diferents aules de l’escola. Parlem amb ell: 1. Javier, en què consisteix aquesta activitat anomenada “taller del so”? Els terapeutes del so utilitzem aquest per fer arribar benestar a les persones que participen en el taller. Els terapeutes del so occidentals utilitzem una combinació de veu i instruments acústics i ancestrals provinents de diferents cultures. El so com a tal configura i transforma la matèria. Nosaltres com a éssers estem en constant vibració i per tant, al dirigir el so correcte podem conduir a aquella persona a una vibració positiva. Si bé un instrument crea un ventall de sons harmònics, és el propi cos qui destria aquells que en aquell moment li són necessaris (arribant a treballar en els òrgans i el líquid encefalorraquídi). En aquest cas, el taller de so es desenvolupa a partir de la demanda dels nois i noies assistents. Utilitzant la vibració de les eines sonores com a vehicle per arribar a un estat de benestar que ens aconsegueixi posar en equilibri i reconduir els nostres estats d’ànim, un ànim que cada dia s’ha de treballar. En els tallers que realitzem aquí, aquests consisteixen en crear d’entrada, un ambient adequat utilitzant els recursos que ens facilita l’aroma teràpia, preparar l’espai perquè aquest sigui confortable perquè tothom estigui còmode. Un cop ens deslliurem de les sabates, ens fem nostre la sala. Els instruments llavors es presten a aconseguir aquest benestar a partir del treball vibracional. 2. Amb quins instruments treballes? Són bastants els que utilitzo i infinits els possibles. Utilitzo la veu, instruments tradicionals de vent com per exemple la flauta nativa americana, la flauta maya, la flauta overtone, harmonium, d’altres de percussió com el diggeridoo (encara que no sembli que sigui de percussió), el tambor xamànic, el jembee, el tambor oceànic, el taico, les maraques, el sonall, els picarols, fulles seques, bols de quars i tibetans, diapasones, tubs de ressonància, el gong simfònic, samsula i d’altres de corda com la tampura, la cítara i el monocordi. Per dur a terme aquests tallers s’ha d’investigar entorn els instruments existents per conèixer les seves propietats. Cadascun d’ells té la seva essència i la seva funció en el taller. També hi ha instruments nous i que sorgeixen recentment, per aquest motiu, sempre s’ha d’estar pendent de les noves propostes. 3. D’ on provenen aquests instruments que utilitzes? Alguns d’ells són de nova generació i creats específicament per a us terapèutic, uns altres són herència de diferents pobles i cultures, emprats en tradició musical o rituals. Després estan els arcaics, que són molt bàsics però realment molt poderosos. Utilitzo instruments que provenen de diferents indrets del món, com per exemple d’Austràlia, Índia, Tibet, Mali, Mèxic, Suïssa… 4. Quin tipus de formació o habilitats es requereixen per desenvolupar aquesta tasca? Jo crec que tothom que vulgui pot realitzar aquesta tasca. El que considero necessari és sensibilitat per poder captar les necessitats que cada grup demanda. Poder empatitzar en com arriba a cadascú la sessió. En el fons, és un llenguatge no verbal, i com tot llenguatge, necessita ser après i cultivat. És un aprenentatge bidireccional que es fa conjuntament amb el grup receptor. És necessari fer un treball previ de conèixer els instruments i la seva essència (fet que a la vegada t’implica aprendre de la cultura on s’emmarquen). Una de les habilitats necessàries és el estar en constant aprenentatge i coneixença de noves eines. També tinc formació en tècniques de relaxació i meditació que em va portar a fer formació més específica en teràpia del so. Es necessari entrar a la sessió en equilibri i centrat, amb un treball de relaxació previ que és continu fora de l’espai. Només es pot oferir benestar quan un està bé. A nivell de formació he realitzat la Formació en Teràpia del So i Estudis Harmònics, a l’Associació de Teràpia del So i Estudis Harmònics (International Association of Sound Therapy), també he realitzat la formació Sound&Trance Formation in muisctherapy and trancetherapy de Sound Trance Institute. Aquesta última formació m’ha permès tenir bases en neurobiologia, psicologia transpersonal, matrius perinatals i aprendre del ritual del gong, Nada Yoga, i desgranar les diferències entre musicoterapia activa i receptiva. 5. Quan vas començar a treballar amb els alumnes de l’escola? En aquesta escola porto des de fa aproximadament 5 anys. Jo ja portava temps treballant en entorns similars i sobretot a casa amb el meu fill Jesús. Al veure els beneficis que això li aportava tant a ell com a les persones del meu entorn, vaig presentar la meva tasca a l’escola i ells em van brindar l’opció de continuar desenvolupant la mateixa en les seves aules. 6. A qui va dirigit aquest taller? Jo crec que aquest taller està dirigit a tothom, ja que tothom busca l’equilibri i el benestar i aquesta pot ser una eina per trobar-lo. 7. Quins objectius et planteges amb els alumnes? Els meus objectius són aportar benestar i harmonia a aquelles persones que participen en els tallers. Quan conec el grup és quan hem començo a marcar les fites i els objectius que conjuntament establim. Amb cada persona que hi participa treballem per resoldre unes necessitats particulars a part de les del grup. Es necessari conèixer el grup i la persona en qüestió per construir conjuntament el desenvolupament de la trobada, així com també, fixar-nos en petites expressions per valorar si aquell so pot estar sent pertorbat o si és el que més arriba per assolir els objectius. 8. Quins beneficis pot aportar als alumnes? Són molts, des de la recepció de la bellesa del sons harmònics fins a l’obertura del canal de la veu a través del cant, i sobretot relaxació mental i muscular, alliberar tensions… Cada persona també hi pot extreure uns beneficis particulars, uns beneficis que els viu cadascú de manera personal i de manera única. Amb aquest tipus de taller aprenem a escoltar, respectar el silenci i a interactuar amb els companys des de la calma. Moltes gràcies Javier per la tasca que estàs realitzant a l’Escola.