Operacions en Entorns de Producció

68

Joan Casanovas
Cofundador de Leancat

L’any 2018 vaig assistir a una conferència on un dels ponents va fer una reflexió sobre les empreses que aconseguien prosperar i ser líders en el seu sector. Segons aquest ponent, antic professor de la UPC que vaig tenir la sort de gaudir, les empreses que prosperen no son les que tenen més diners, ni les que tenen el millor màrqueting, ni les més grans, ni les més petites, ni les millors, ni tan sols les que tenen el millor producte (hem vist casos com Nokia, Blackberry o Kodak); les empreses que prosperen son les capaces d’adaptar-se constantment a la demanda, és a dir, als seus clients i al mercat.

Si fins aquí estem d’acord, clarament hem d’enfocar les nostres millores a adaptar-nos als nostres clients, a ser més competitius i més atractius als seus ulls. A partir d’aquest punt sorgeixen moltes preguntes com: Què volen els meus clients? Què voldran demà els meus clients? Com m’adapto als meus clients? Quines necessitats tenen? Qui son els meus clients? I un llarg etcètera de preguntes. En aquest article vull que reflexionem sobre pregunta concreta: Com em puc adaptar? O, com puc fer que la meva empresa s’adapti?
Quan l’antic professor de l’UPC estava parlant em vaig imaginar una empresa ideal on el/la gerent es preguntés cada dia com millorar, com adaptar-se al mercat, com fer millor el seu producte o servei, com millorar el procés… i implementés aquestes millores. Així doncs, pensava jo, les empreses liderades per un/una gerent amb formació, capacitat i voluntat suficient progressarien i s’adaptarien a la demanda. Em recorda grans empreses del segle XX amb grans gerents al capdavant.

Però, avui en dia el mercat es canviant, exigent i impersonal. Així doncs, una persona sola és capaç d’entendre tots els seus clients? Totes les necessitats del mercat? Noves oportunitats per millorar i adaptar-se? La resposta és que com més persones dins d’una organització pensin en millorar i adaptar-se més ràpid s’adaptarà i més competitiva serà l’empresa. Per tant, una empresa on el personal està qualificat i té una visió transversal té moltes més possibilitats d’adaptar-se que una empresa on el/la gerent està sol.
Un excel·lent camí per aconseguir-ho és la formació continua, dins el gran ventall de formacions que existeixen la UEA ofereix a través del Programa d’Operacions en Entorns de Producció una oportunitat per aconseguir eines que ens poden facilitar aquest camí i resoldre els reptes del futur immediat. Un programa que dona un cop d’ull transversal a moltes funcions que afecten a les organitzacions de la zona: estratègia operacional, previsió de la demanada, millora continua, emmagatzematge i transport, gestió de la producció, industria 4.0., entre d’altres.

Perquè aquest programa és l’adequat? Simplement per què han seguit el camí descrit anteriorment: van entendre les necessitats dels seus clients (empreses), van idear un nou servei per cobrir aquestes necessitats i amb aquesta formació s’adapten una mica més als seus clients.

Avui en dia el mercat canvia cada dia o cada hora, hem d’estar preparats i hem de tenir gent preparada per afrontar aquests canvis de la millor manera possible, sense por. La industria 4.0, l’economia circular, la metodologia Lean, la nova gestió del personal, noves formes de comunicació, etc. reclamen formació i coneixement per entendre i comprendre el reptes diaris, el Programa d’Operacions en Entorns de la Producció és una bona manera per començar a afrontar aquest canvis.