Natàlia Llorente (directora Escola Pia): “L’educació és la millor herència que podem deixar als nostres fills i filles”

976

Soc Llicenciada en Economia i professora amb un Màster en Orientació Educativa. Durant quatre anys he dirigit la Fundació ExE a Catalunya a través de la qual col·laboràvem amb centres educatius d’alta complexitat. Durant aquest temps també he coordinat un projecte a la Fundació Bofill i he format futurs docents del Màster de Formació del Professorat de Matemàtiques. Treballar en educació és una gran responsabilitat i també una tasca molt gratificant.

Quin paper té l’Escola Pia a Igualada?
L’Escola Pia fa gairebé tres-cents anys va ser cridada per l’Ajuntament perquè formés als joves i des d’aleshores vetlla pel creixement humà i intel·lectual dels seus alumnes. L’Escola Pia forma part de la història de l’educació a Igualada i treballem per ser un referent a la ciutat amb projectes que tenen un impacte més enllà de l’escola. Un exemple és La Peça, un projecte de reforç escolar i acompanyament obert a tots els joves de la ciutat. Un altre és la FES (Fundació Educació Solidària) que forma part d’Igualada Solidària. També acollim actes de la ciutat en les nostres instal·lacions. L’educació té lloc en tots els moment i àmbits de la vida dels infants, no només en les hores lectives.

És una escola religiosa?
És una escola cristiana, oberta a tothom i a totes les creences. No fem una assignatura de religió catòlica, sinó de cultura religiosa. L’objectiu és que nois i noies coneguin les diferents opcions davant del fet religiós perquè quan sigui el moment puguin triar des del coneixement, no des de la ignorància. Alhora volem acompanyar en el descobriment de la pròpia dimensió espiritual. Integrar tota mena d’infants que vinguin a l’Escola Pia és la millor manera de treballar per un món millor.

Quines famílies confien en l’Escola Pia?
Hi venen famílies d’Igualada però també de moltes altres poblacions de l’Anoia i de fora de la comarca, com per exemple Collbató. Al ser una escola centenària, són molts exalumnes els qui porten els seus fills i nets a la nostra escola. Coneixen i confien en el projecte de primera mà i volen una escola familiar amb un projecte pedagògic innovador.

En què és diferent l’Escola Pia?
En què busca resultats acadèmics però també desenvolupament integral de la persona. Cada matí dediquem cinc minuts a una petita reflexió. Desenvolupem el projecte SUMMEM des de P-3 a través del qual l’alumnat treballa de forma cooperativa, per itineraris d’aprenentatge. A partir d’un repte plantejat, els alumnes desenvolupen una sèrie de coneixements interdisciplinaris que donen per resultat un producte final amb benefici per a la societat. Quan pensem un projecte ens preguntem: serà beneficiós per als alumnes i les seves famílies? A partir de la resposta treballem el projecte.

Impartiu BATXIBAC. Què és?
El programa Batxibac permet a l’alumnat cursar un currículum mixt que suposa fer un terç de l’horari lectiu del Batxillerat en Llengua francesa i cursar les matèries Llengua i literatura franceses i Història de França. L’alumnat, a més d’obtenir el títol de Batxillerat, obté també el diploma de Baccalauréat que possibilita a l’alumnat cursar estudis universitaris a França i als països francòfons. Això els permet accedir a la universitat com estudiants internacionals, amb els avantatges que això significa a l’hora de triar quins estudis volen fer. Som una escola multilingüe en català, castellà, anglès, francès i alemany des de fa més de 15 anys. La nostra missió és donar respostes educatives als reptes que la societat planteja i la immersió lingüística n’és un dels més rellevants. Treballem per aconseguir un aprenentatge de les llengües estrangeres profitós i motivador.

De quines edats són els vostres alumnes?
En tenim des de quatre mesos a La Llar d’Infants fins al dinou anys i fins i tot més grans perquè oferim Formació Professional amb PFI i cursos de professionalització. Des de dos quarts de nou fins a darrera hora del dia que l’escola té vida, no només amb l’alumnat de l’escola sinó amb igualadins i igualadines que fan ús de les nostres instal·lacions.

Vostè no és anoienca. Per què es va decidir per venir a l’Escola Pia?
En la meva feina anterior, en la direcció d’una ONG educativa, vaig tenir ocasió de visitar moltes escoles de tot Catalunya veient com treballaven “in situ”. En l’Escola Pia vaig trobar dos trets distintius. El primer, el professorat rebia molta formació per desenvolupar el projecte pedagògic i la innovació, a més totes les persones compartien una mirada social envers la feina. El segon, identificava bons resultats. Quan visitava una escola sempre feia preguntes a l’alumnat: Per què esteu fent aquesta activitat? Què estàs aprenent? Per què utilitzes aquesta eina? A l’Escola Pia l’alumnat responia amb gran consciència del que feien a classe. Això em confirmava que el projecte educatiu estava implementat amb qualitat. Jo volia ser part d’aquest equip de persones i del seu projecte educatiu.

A més de dirigir l’Escola Pia, també hi dona classes. No és molt complicat?
Ben al contrari. Crec fermament que és necessari fer classe perquè em permet estar en contacte amb tot el que passa diàriament a l’escola. Fer classe o donar la benvinguda als alumnes i les seves famílies a la porta, dona sentit a la feina i l’esforç del dia a dia. Com a Directora he de conèixer què passa fora del despatx per acompanyar a tot el meu equip.

Com és la relació de l’escola amb l’AFA?
Directa i constant. L’Associació de Famílies d’Alumnes de l’Escola Pia té molts projectes que aporten valor a l’escola. Col·laborant entre l’AFA i l’escola formem una comunitat educativa on tots els agents hi participen en la presa de decisions.

Jaume Singla