Marta Corcoy i Rius, de L’Associació de Dones Periodistes de Catalunya
M

5 de març de 2017

La Marta Corcoy i Rius és periodista i doctora en comunicació i periodisme, que s’ha especialitzat en “Comunicació local i gènere”. També és investigadora i membre del Laboratori de Periodisme i Comunicació per a la Ciutadania plural de la UAB; així com membre de l’Associació de Dones periodistes de Catalunya. D’entre les seves àmplies recerques en destaquen: L’anàlisi sobre el tractament de la violència masclista als mitjans de comunicació, un treball que s’està duent a terme, des del 2006, amb un equip de l’Associació de Dones periodistes i Dones i homes dels governs locals. Paral·lelament, està treballant en una investigació continuada sobre la presència i permanència de les dones en el camp de la política.

I des de l’àmbit que enguany ocupa l’Acte Institucional d’aquest 8 de març, un treball elaborat per aquesta destacada ponent convidarà al públic a reflexionar a propòsit d’aquest plantejament i la seva conseqüent reflexió:

Hi ha biaix de gènere als mitjans de comunicació?

Quin espai i quin protagonisme tenen els homes i les dones als mitjans de comunicació? Què es prioritza i es visibilitza de les dones? Quina responsabilitat tenen els mitjans respecte les discriminacions de gènere? Han d’informar només del que passa o han de sensibilitzar?

Per respondre a la primera pregunta que ens fem sobre si actualment encara podem trobar biaixos de gènere en les informacions que es publiquen als mitjans de comunicació hem de partir del primer element a considerar què és l’agenda comunicativa. És a dir, a partir de quins temes s’organitza la informació del dia a dia; i, analitzat això veiem que predominen els temes relacionats amb la política i l’economia.

I, en aquests dos àmbits on són les dones? Les dades de representativitat femenina són clares:

A Catalunya, hi ha un 19% d’alcaldesses.

Només una dona dirigeix un mitjà de comunicació català: el diari ARA.

Cap dona ha estat mai presidenta del Tribunal Suprem. La paritat en els consells d’administració de les empreses del IBEX35 no s’ha assolit malgrat l’existència d’una llei d’igualtat: no se supera el 20%.

En l’opinió als mitjans, tan sols hi trobem un màxim d’un 26% de columnes redactades i fetes per dones

En els Premis literaris, un 20% són per a elles… i així podríem anar facilitant dades sobre la representació de dones i homes en llocs de decisió; figurant sempre per sota del llindar de la paritat, establert en el 60-40.

Per tant, si els mitjans enfoquen la seva agenda comunicativa en temes de política, de representació econòmica i social i es basen en el periodisme de declaracions, difícilment les dones tindran el mateix protagonisme que els homes, simplement perquè no hi són i -per tant- no poden fer declaracions. O sigui que podem concloure que les donen no tenen la mateixa representació en els mitjans simplement perquè no ocupen llocs de decisió.

Dos aspectes més a tenir en compte giren entorn al llenguatge que, en la majoria dels casos, se serveix del genèric masculí; una circumstància que també contribueix a invisibilitzar les dones. L’altra és la sovintejada reproducció de fotografies i imatges amb cossos de dones “sexualitzats”, una realitat que no s’acostuma a fer amb els (cossos) dels homes.

I la pregunta que ens fem, de si els mitjans haurien de divulgar altres aspectes o informacions al marge de l’agenda política; sensibilitzant i elaborant reportatges de caire social que tinguin en compte la perspectiva de gènere, la resposta és clara: sí!

Amb això sí que podríem començar a eliminar els biaixos de gènere sempre i quan a l’hora d’elaborar la informació es tingués en compte fer servir les dones com a autentiques i acreditades fonts expertes tot promovent el fet de donar a conèixer dones protagonistes en tots els àmbits socials. Tot plegat, tenint sempre clar que cal -en certs casos- fer accions positives que ajudin a assolir una representació equilibrada de dones i homes en aquests mitjans i s’eviti de caure en cap acció  discriminatòria, tant en el tractament de la informació com de les imatges.

Compartir

Deixa un comentari

L'Enquesta

T'atenen en català en els comerços on vas habitualment?

Ja no s'accepten vots en aquesta enquesta