L’obra de Mercè Cartañà, una magnífica comunió entre els universos de la ciència i de l’art

281

Carmel·la Planell
Filòloga, historiadora i fotògrafa

A la sala d’exposicions del recinte de La Tossa de Montbui, i organitzada per la Fundació de la Tossa i el Consorci de la Tossa, va ser inaugurada el passat diumenge, dia 2, una extraordinària mostra sobre una temàtica no gens comuna que presenta una àmplia mirada al món de la Il·lustració científica, a partir d’una sèrie d’imatges de la biòloga i il·lustradora científica Mercè Cartañà.

D’antuvi val a dir que, si bé el camp de la Il·lustració científica té com a finalitat l’exposició de les dades sobre la morfologia, la vida i els hàbits dels objectes representats de manera més o menys esquemàtica i deslligada de les emocions bo i perseguint els nivells més alts de descripció possibles; això és el que la converteix una veritable obra d’art. En aquest sentit, moltes d’aquestes il·lustracions responen a un encàrrec i la seva realització depèn de l’exigència dels documents i el grau d’identificació que de cada figura es pretén ressaltar per part dels autors o dels editors. Per descomptat, independentment de les normatives que planteja la disciplina del dibuix, en tots els casos se sobreentén que per a la realització d’aquest ofici de recerca científica s’han de tenir coneixements científics sobre l’objecte d’estudi per a la més completa i objectiva interpretació possibles. Tanmateix, des de qualsevol proposta, la ciència ens apropa a un coneixement de forma racional i intel·ligible, i el món de l’art, en canvi, ens convida a participar de la mirada des de l’estat subjectiu de les sensacions; i, és l’esplèndida combinació d’aquests dos universos l’escenari a què ens convida l’exposició.

Després d’una atenta mirada a la seva obra, una conversa amb la Mercè Cartañà et permet endinsar-te en aquest meravellós procés artístic i tècnic de la Il·lustració. De paraules seves es desprèn que si bé l’ideal és prendre apunts directament del natural i realitzar un petit croquis amb llapis, servint-se alhora d’alguna lupa per a segments diminuts; és, sobretot, la fotografia la que li permet de polir molts detalls en el seu taller de treball. I és aquí on, ella, puntualitza que són llargues les hores que exigeix l’exercici de la Il·lustració en base a l’observació atenta. Un altre capítol són aquells treballs que precisen d’una mirada microscòpica, una labor que els converteix en veritables treballs de laboratori, atenent a què es tracta de dibuixar amb molta precisió i a escala. En definitiva, el seu procés creatiu parteix dels apunts de camp i també de les fotografies, situació a partir de la qual es confecciona un nou dibuix en paper vegetal -capaç d’admetre transparències- que ha de contenir tots aquells caràcters que es vol assenyalar; i, seguidament es dóna pas a un nou suport definitiu que (amb aquarel·les o tintes suaus, o altres tècniques) serà la il·lustració destinada a ser publicada, tot una obra d’art.

Mercè Cartañà és llicenciada en Ciències Biològiques, amb l’especialitat de Botànica. I, és en aquest camp que va començar a dedicar-se a la recerca, una activitat que ha compartit amb la pràctica de la il·lustració científica des de la dècada dels 80’s fins al 2010; moment en què va ingressar al cos de professorat de secundària (Biologia i Geologia) de la Generalitat de Catalunya. Durant aquells anys de professió liberal va entrar a formar part del Col·legi de Biòlegs de Catalunya i de l’Associació d’il·lustradors, també de Catalunya, endemés d’altres institucions d’àmbit nacional i internacional. Avui, ja porta publicats nombrosos dibuixos i il·lustracions per a revistes especialitzades de Botànica; per a obres de divulgació com la Història Natural del Països Catalans; plafons per a Parcs naturals; guies de camp i nombrosos llibres de text de Ciències naturals per a editorials de la talla de Teide o Casals. Així mateix, ha participat en exposicions individuals i col·lectives d’Il·lustració científica per tot Catalunya i més enllà de les nostres fronteres.