Liderar el canvi no és opcional

10

Durant la nostra vida ens enfrontem a milions de decisions, des d’aquelles més complexes, en les que posem màxima il·lusió i alhora percebem un alt risc, fins a decisions que almenys aparentment són més intranscendents.

Les empreses, com nosaltres, s’enfronten diàriament a centenars de decisions. En aquesta fervent activitat, jerarquitzar les decisions importants enfront de les urgents i les irrellevants, és crític per assegurar el nostre futur. La decisió més important sens dubte, és la d’iniciar el camí de la transformació del negoci, un procés amb data d’inici, però que no té finalització.

Transformació és de fet una de les paraules que més s’ha estès entre empresaris i managers en els últims temps. El problema? Que parlem contínuament, però en la majoria del casos, tot s’acaba aquí.

Per què? Doncs desprès de molts anys ajudant a canviar empreses, diria que en el fons, pensem que és opcional, que no és urgent, que si ho deixem per més endavant no passa res. Aquest és potser el pitjor dels auto-enganys en què una empresa pot caure. Rotundament no! no és cert! passen moltes coses.

Segons un estudi d’Oxford Martin School, la probabilitat que caixers, models, secretaris, assistents i comptables siguin substituïts per intel·ligències artificials o sistemes virtuals en els propers 10 anys és superior al 90%. De fet, segons un estudi realitzat per la Fira de l’Ocupació en l’Era Digital, el 80% dels joves trobaran feina en professions que avui no existeixen.

Passen moltes coses en el nostre entorn i passen molt ràpid, cada vegada a més velocitat i d’una forma més imprevisible. Si sabem que és així, que el món s’accelera, treballar perquè el canvi formi part de l’ADN de la nostra organització, no pot ser opcional, ni pot considerar-ajornable.

Els líders d’aquest nou segle, hauran de liderar empreses més àgils, organitzacions amb capacitat d’entendre millor als seus clients, prendre millors decisions i el més important, traçar estratègies i plans que s’acabin implementant. L’única manera de fer això, és entendre la transformació com un procés continu que s’assenta en tres pilars:

• La transformació personal, perquè cap gran viatge comença fins que algú dóna el primer pas.
• El lideratge transformacional, perquè cap gran viatge pot esperar l’èxit sense comptar amb un gran equip.
• El mètode de transformació, perquè cap gran viatge pot deixar-se a la improvisació.

Les empreses d’una comarca com l’Anoia tenen, com tantes altres, un titànic repte per davant: deixar de parlar de transformació com un objectiu futur per integrar-lo en el seu dia a dia, en el present.

Aquest és un gran viatge, tan complex com apassionant i en el qual, trobar i desenvolupar en un mateix el lideratge adequat, no és opcional.

Ferran Núñez

Professor EADA – Departament d’Estratègia, Lideratge i Persones