L’escola Mowgli ensenya ciències, plàstica i psicomotricitat en llengua anglesa

177

El terme AICLE  fa referència a qualsevol activitat en què s’utilitza una llengua estrangera per ensenyar una, o parts d’una matèria no lingüística amb un doble objectiu: aprendre els continguts i simultàniament la llengua estrangera. Llengua i contingut s’ensenyen i aprenen alhora, de manera integrada.

Les avantatges d’utilitzar la metodologia AICLE són nombroses: En primer lloc, els alumnes augmenten la motivació per l’anglès ja que l’utilitzen en altres àmbits diferents de la pròpia immersió en anglès a l’aula. A l’Escola Mowgli també es parla en anglès a la classe d’art, al gimnàs i a l’hora de fer experiments de ciències.

Això permet reforçar els aprenentatges que s’estan fent en anglès tot i que, en les sessions d’AICLE sempre es prioritzen els continguts de l’àrea d’Educació Visual i Plàstica, de Psicomotricitat i de ciències. La llengua emprada hi té un paper secundari. És a dir, els alumnes no estan pendents de fer servir l’anglès perfectament sinó d’aprendre la matèria. D’aquesta manera, s’usa l’anglès en un context més real i els alumnes veuen la utilitat del seu aprenentatge. Fan servir la llengua per expressar-se, per relacionar-se i per comunicar-se. Per altra banda, l’aprenentatge es torna més significatiu i els continguts es poden assimilar més bé.
Amb la metodologia AICLE també es millora molt la fluïdesa de l’anglès sense afegir més hores de llengua a l’horari escolar (traient hores d’altres àrees) o extraescolar (omplint l’agenda).

A l’Escola Mowgli, hem incrementat les hores d’exposició a l’anglès a les següents sessions d’AICLE:

JUNGLE GYM

A Educació Infantil fem les sessions de Psicomotricitat a través de l’activitat “Jungle Gym”. En totes les sessions la mestra especialista s’adreça des del primer dia i en tot moment als nens en anglès, fem cançons, jocs, propostes en aquesta llengua. La mestra de suport, que també hi és present, fa servir el català per tal que els nens se sentin còmodes i que la comunicació sigui el màxim de fluida. Les dues estan presents a les necessitats que el grup presenta, en les seves iniciatives o mancances, per tal de suggerir.

Aquestes estones són molt importants per al seu desenvolupament físic, emocional i social i per això creiem que és el lloc ideal per fer que l’anglès entri de forma natural i espontània.

ART CLASS

A partir de 2n de primària i fins a 6è treballem les arts plàstiques en anglès. En totes les sessions hi ha tres mestres presents a l’aula, la mestra especialista, el tutor del grup-classe i l’auxiliar de conversa nadiu. Les produccions artístiques van naturalment acompanyades de diferents produccions comunicatives, orals o escrites, afavorint un aprenentatge més competencial i global de l’anglès. En són alguns exemples el vocabulari específic, el treball de diferents autors, seguiment de passos o instruccions, descripcions, exposicions i explicacions de les seves creacions, etc. Aquesta organització ens permet combinar continguts de l’àrea de visual i plàstica amb el treball de la llengua anglesa, on la llengua s’integra com a part del procés i esdevé el vehicle que aprenem a fer servir en el sí d’un context real.


SCIENCE

A cicle superior de primària els alumnes fan les pràctiques de laboratori de ciències en anglès. Les sessions es fan amb mig grup classe, i dos mestres a l’aula: L’especialista d’anglès i un auxiliar de conversa nadiu. Els grups reduïts permeten fer pràctiques molt rigoroses, vivencials i totalment en anglès. Per tant, la metodologia AICLE garanteix que els nostres alumnes gaudeixin de sessions manipulatives, motivadores i significatives mentre parlen en anglès.

Sònia Salom i Imma Solano