Les turistes sueques i la intel·ligència artifical (IA)

116

L’arribada del turisme en la dècada dels 60’s i 70’s va transformar el paisatge, la economia i fins i tot la identitat cultural de bona part de la costa espanyola. ¡Que vienennn las suecassss! alertava l’Alfredo Landa en aquella peli de la transició.

La Intel·ligència Artificial (IA), com la turista sueca a la costa, està envaint acceleradament tots els àmbits de la nostra vida. Ja en tenim alguns tastets quotidians com el robot netejador domèstic Roomba o l’assistent Siri d’Apple al nostre iPhone.

D’altres exemples més cridaners de IA que hem pogut llegir en premsa recentment són els bots que operen en els mercats financers -substituint bona part dels traders humanso l’Alpha Go, el programa de Google que ha après a jugar autònomament al tradicional joc xinès Go… i guanyar als millors jugadors mundials.

Més enllà d’aquests exemples, hauríem de tenir en compte l’afirmació del doctor en computació Kai Fu Lee: “tota feina que pren menys de 5 segons a pensar serà substituïda per robots”. Un dels sectors que a mig termini es veuran més afectats per la IA és el del transport de mercaderies i persones. Les tecnològiques com UBER i Google, TESLA i també els fabricants d’automòbils tradicionals estan ja en dura competició per l’automòbil assistit i autònom. El procés de transformació durà un temps, però els oficis de taxista, venedor d’assegurances d’automòbil, xofer de camió, repartidor o professor d’autoescola es veuran afectats.

La irrupció de la IA en el mercat de treball, com les turistes sueques en la dècada dels 60’s, generarà oportunitats de negoci i tipus de feines que demandaran noves competències i aptituds. El professor i divulgador Lasse Rouhiainen en senyala 4: competències tècniques en relació a l’IA, intel·ligència social, creativitat i capacitat d’aprendre. Economista

Xavier Morales, Economista