Les empreses, la felicitat i els “cho”
L

31 d'octubre de 2018

En el món del management empresarial s’hi mouen tendències, que ens porten a parlar d’uns temes o d’uns altres. Aquests temes, a més, els acostumem a identificar amb sigles corresponents a les seves inicials en anglès, sigles com ERP, CRM, BSC, KPI, MRM, PIV i tants d’altres.

Darrerament està de moda la felicitat. El professor Tal Ben Sahar dirigeix a Hardvard la Càtedra de Felicitat i les multinacionals contracten la figura del CHO (Chief Happiness Officer), que és un personatge que va recorrent les diferents sucursals dels diferents països, organitzant xerrades, tallers, convivències, etc.. per millorar el “bon rotllo” dins l’empresa.

Hi ha un programa d’en Xavier Sala i Martín titulat “Els diners fan la felicitat?” emès ja fa uns mesos per TV3, en la sèrie “Economia en Colors”, que parla de tot això d’una manera amena, instructiva i divertida. Si no l’heu vist, us recomano que el veieu. El trobareu a TV3 a la carta.

La felicitat, però, l’hem de trobar en el nostre interior, més enllà del fet que les coses ens vagin millor o pitjor, en definitiva no deixen de ser circumstàncies que passen fora nostre. Nosaltres tenim la capacitat, moltes vegades “anestesiada” de decidir com ens afecten. És una qüestió d’intel·ligència emocional, el que ens alegra o ens entristeix d’un fet concret, no és el fet en si mateix, si no els nostres pensaments respecte el fet. Un fet concret, per exemple un gol del Barça al Madrid, genera emocions positives als seguidors del Barça i emocions negatives als seguidors del Madrid. El fet és el mateix, depèn de la interpretació que cada persona li dona. La persona realment feliç és aquella en què la seva felicitat no depèn de si marca el Barça o el Madrid, encara que en un cas se n’alegri i en l’altre no.

A les empreses, entenc que els CHO, enfoquen la seva tasca a aconseguir que les persones trobin un entorn amable i motivador, de forma que el treball esdevingui una activitat agradable, volen aconseguir que les persones estiguin contentes en el seu treball i com a resultat, que millorin l’eficiència i en conseqüència els resultats de l’empresa.

Per a les empreses això pot ser una molt bona cosa, tenir les persones contentes fa que tot funcioni més bé. El meu dubte és: realment això contribueix a millorar la felicitat d’aquestes persones? Entenc que no, que la persona realment feliç és aquella que té la capacitat de ser-ho més enllà del fet que les coses li vagin bé o malament, aquella persona que és feliç quan pot gaudir de les alegries i també sap mantenir la seva capacitat de ser feliç, davant situacions de tristesa i de dolor, acceptant-les i transformant-les en aprenentatges vitals.

Aneu amb compte si a la vostra empresa us ve a veure el “CHO” i us ofereix llaminadures, segurament les trobareu dolces i bones, però també us poden produir càries…

Llorenç Tussal | @llorençtusal

Consultor d’organització d’empreses de Grup Carles Consultoria

 

Compartir

Deixa un comentari

L'Enquesta

T'atenen en català en els comerços on vas habitualment?

Ja no s'accepten vots en aquesta enquesta