L’editorial: Seguretat a la xarxa

19

El creixement de les denúncies per estafes en compres fetes a Internet s’està disparant de forma alarmant. També a l’Anoia. La confiança en les compres online i la comoditat en rebre els productes a casa i en moltes ocasions a bon preu ha fet augmentar proporcionalment el comerç electrònic, però amb aquesta tendència alcista també han arribat els delictes. Malauradament, és un peix que es mossega la cua.

La majoria dels problemes que poden trobar-se a Internet es produeixen precisament com a conseqüència de no respectar tota una sèrie de normes bàsiques de seguretat. La majoria d’aquestes són de sentit comú, i totes molt fàcils d’aplicar. No tothom, però, té la formació per poder-les posar en marxa, malgrat disposar a casa d’una connexió òptima de fibra òptica o d’haver desterrat per sempre la bretxa digital.

Recentment, la Generalitat ha posat en marxa una campanya de conscienciació sobre la importància de l’autoprotecció dels ciutadans a internet. Crear contrasenyes llargues amb lletres, números i símbols; no fer servir xarxes Wi-Fi obertes per comprar en línia i actualitzar periòdicament el programari dels dispositius per estar protegit davant dels virus i forats de seguretat més nous, són alguns dels consells que es donen, però, sempre, s’ha de tenir present que les decisions dels internautes són clau per garantir la seva seguretat, més enllà de les polítiques públiques i els mecanismes de seguretat de les xarxes.
Una vegada més, la gent gran són víctimes fàcils, però també tots aquells que, en dies assenyalats com el Black Friday d’avui, cerquen a la xarxa la gran oferta amb la qual donar aire a un consumisme compulsiu que, per desgràcia, és cada vegada més habitual a la societat.

Els ciutadans som clau en permetre que l’amenaça de la delinqüència digital tingui o no èxit. Pensem abans de clicar.