Laura Llucià: “A Igualada manquen espais d’oci per als joves”

487

Soc, des de fa pocs mesos, presidenta d’Igualada Comerç. Graduada en Periodisme i Relacions Públiques, i en Gemmologia, estic casada i tinc dos fills. Continuo el negoci familiar de Llucià Joiers, que recentment ha celebrat el seu 70è aniversari.

Ja fa temps que estaves vinculada a Igualada Comerç, com a membre de la junta directiva. Ara la presidència és un pas endavant. Què suposa aquest fet?
Representa tot un repte. És veritat que ja estava vinculada a l’entitat, i des de fa dos anys la implicació era màxima. Ara, seguint els estatuts de l’entitat i el règim intern, tocava canvi de presidència. Gairebé m’ho he trobat al damunt, com aquell qui diu. Personalment em fa molta il·lusió, soc botiguera de tota la vida, ja em ve de família, i defenso el comerç local. El comerç de la ciutat està passant un moment molt difícil, i m’agradaria donar-hi un aire d’optimisme, i crear sinergies amb altres entitats de la ciutat.

Quan he parlat sempre amb presidents anteriors, deien que un dels grans reptes era fer d’Igualada una capital comercial. Em parlaven de referents com Manresa, o més darrerament Vilafranca, que s’emportaven clients igualadins, i això era un problema recurrent. Això continua essent així?
En tenim molts, de problemes. Existeix aquest, sí, però també tenim el problema d’Internet, el dels centres comercials… En relació a les ciutats a la vora que són potents a nivell comercial, l’avantatge és que l’accés és fàcil per a tots, vull dir que també per a que ells, vinguin cap a Igualada. Ens ve gent de fora, més que abans, però també se’n va molta gent d’aquí. A vegades es diu que des d’Igualada Comerç ens oposem a les cadenes de marca, i això és fals. Al contrari, ens agradaria que vingués més comerç i més marques importants. Això porta més gent. Sempre.

L’alcalde diu que vol fer d’Igualada la capital comercial de la Catalunya interior. Estem lluny o prop, d’això?
S’han fet passes molt endavant. Hi ha molt canvi generacional en el nostre comerç, amb molta gent jove, hi ha botigues realment boniques, el comerciant s’ha adaptat moltíssim, les noves tecnologies ja no fan tanta por com fa uns anys… però potser encara falta que ens ho creiem més. A vegades veus com es critica el comerç d’Igualada abans d’hora, podríem dir. Però hi ha molta, molta gent que s’ho està treballant molt, s’ha fet i s’està fent un esforç important per esdevenir un comerç capdavanter. Falta creure’ns-ho més. Abans es deia que a Igualada no es feien coses, i ara ningú pot dir-ho, això. Nosaltres mateix fem esdeveniments de tot tipus, al llarg de l’any, però veus que una part s’apunta de seguida, i la resta els costa de moure’s. Hem d’intentar canviar-ho.

La Botiga al Carrer és un bon exemple d’èxit.
Està superconsolidada, amb 44 edicions que ja portem. És un èxit, sense dubte. La setmana vinent farem la Festa del Vi, i aquest any hem creat la Festa de la Cervesa. També Made in Igualada, hem aconseguit que l’Ajuntament ens cedeixi el Pati del Museu de la Pell durant els dies del Rec.0. No es tracta de competir amb el Rec.0, sinó aprofitar-lo per a mostrar el comerç de la ciutat.

Deies que també voleu acostar-vos a les entitats de la ciutat. Com?
Sí, ens agradaria crear algun tipus de vincle. Per exemple, que les entitats de dansa, o bé l’Escola de Música, participessin en les nostres activitats. Es podria fer un concert o una exhibició al mateix Pati del Museu, aprofitant el Made in Igualada. Es tractaria d’unir forces i ajudar-nos entre tots, si fos possible. També amb les altres entitats comercials de la ciutat.

Es diu que Igualada Comerç treballa només pels del centre d’Igualada, que no arriba a la resta de barris.
Estem intentant obrir-nos més, sí. Per exemple, la Botiga al Carrer sempre es feia només a la rambla i els carrers del centre… Ara ja es fa al Passeig Verdaguer. La intenció és arribar a quants més llocs d’Igualada, millor. També tenim molt bona relació amb les entitats comercials de la comarca, estem en contacte permanent.

Els horaris comercials són avui un problema per a molta gent. Creieu que caldria fer-hi alguna cosa?
Anirem bé tots quan totes les coses vagin al mateix ritme. Quan la televisió, per exemple, no comenci tan tard els programes d’èxit. A nosaltres ens agradaria fer una prova pilot a Igualada. Per exemple, d’obrir durant una setmana a les tardes a les 4.30 i tancar a les 8. Els botiguers tanquem molt tard.

Aviat hi haurà dos grans supermercats més, Lidl i Bonpreu. Hi ha tant mercat a Igualada i la Conca per a tanta oferta?
Hi ha una oferta excessiva de supermercats. En canvi, manquen d’altres coses. A Igualada es fan moltes coses, sí, però manquen llocs d’oci, sobretot per a la gent jove. Una sala de cinema és insuficient per a una ciutat com Igualada. Estem molt contents amb l’Ateneu, és clar, però creiem que hi hauria d’haver-ne més. Abans a Igualada i l’entorn hi havia sales de jocs, una bolera… Caldria fer menys supermercats i més espais d’oci.

Jordi Puiggròs, @jordipuiggros67