L’Ajuntament es planteja presentar una querella criminal contra els responsables de Monbus per la “inseguretat” dels busos
L

2 de juny de 2017

L’Ajuntament es planteja “seriosament” presentar una querella criminal -per la via penal, doncs- contra els responsables de Monbus adduint la “inseguretat” dels vehicles de l’empresa, després de l’incendi d’un autobús amb passatgers a l’interior, dissabte passat al Bruc. El tinent d’alcalde Jordi Pont explicava aquest dimecres que “ens agradaria que aquesta fos una decisió unànime de l’Ajuntament, per això buscarem el consens que faci falta”, i afegia que “presentaríem una querella criminal, per la via penal, perquè les altres figures jurí- diques no les podem utilitzar”.

Segons Pont, no es pot usar la via administrativa perquè “la concessió depèn de la Generalitat, no de l’Ajuntament, de manera que nosaltres no hi podem fer res”, i tampoc la via civil “perquè ha de portar inherent un perjudici econòmic per a l’Ajuntament, i això no és així, qui pateixen són els usuaris que utilitzen la Hispano, no l’Ajuntament en sí”.

D’aquí que finalment s’opti per una querella, quelcom que obligadament suposa presentar-la contra una persona física, ja que, d’haver-hi condemna, en tractar-se d’un assumpte penal, l’acusat és sempre una o més persones, mai una empresa. Segons que va explicar Pont, l’esmentada querella es basaria en l’article 381.1 del Codi Penal, que diu literalment “será castigado con las penas de prisión de dos a cinco años, multa de doce a veinticuatro meses y privación del derecho a conducir vehículos a motor y ciclomotores durante un período de seis a diez años el que, con manifiesto desprecio por la vida de los demás, realizare la conducta descrita en el artículo anterior”, és a dir, “con temeridad manifiesta y pusiere en concreto peligro la vida o la integridad de las personas”.

L’empresa Monbus diu que va ser una “avaria accidental i fortuïta”

Contràriament a d’altres ocasions anteriors, aquesta vegada l’empresa Monbus ha sabut reaccionar ràpidament en veure que les imatges de l’accident inundaven les xarxes socials. En una nota de premsa, afirma que un “peritatge independent” conclou que l’autobús incendiat “va patir una avaria accidental i fortuïta a causa d’un curt-circuit”. Segons l’empresa, l’autocar havia passat sense incidències ressenyables totes les inspeccions tècniques preceptives de la seva curta vida (tenia només tres anys) i l’última ITV la va realitzar fa tan sols dos mesos i mig. La Comisión de Ética y Cumplimiento Normativo de Transmonbus S.L., (un òrgan extern que audita l’activitat de l’empresa) a la qual pertany la Hispano Igualadina, ha constatat també que l’empresa va complir “escrupolosament tots els protocols fixats per a aquest tipus de sinistres, tant preventius com de resposta”. L’informe pericial, realitzat per un tècnic de Pertia Peritos e Ingenieros SL, conclou que l’incendi es va iniciar a la part posterior de l’autobús, a la zona del motor, i que va ser produ- ït per “una més que probable avaria accidental i fortuïta a causa de un curtcircuit”, el que avala, entre altres qüestions, “la confirmació del correcte estat de conservació i manteniment del vehicle, d’acord al que estableix el fabricant segons el quilometratge”.

El tècnic incideix també en la poca antiguitat del bus, amb només tres anys i dos mesos i amb la carrosseria encara en garantia, en què havia passat la ITV el 14 de març passat, i en què hi havia superat sempre aquest tipus d’inspeccions favorablement en la primera visita, estant a més al corrent del manteniment preventiu prescrit pel fabricant. Ni la conductora que duia l’autocar en el moment del succés ni cap dels altres professionals que l’havien fet abans, “havien detectat mai ni la més mínima senyal de que pogués produir-se un incendi d’aquestes característiques”. La Comisión externa de Ética y Cumplimiento normativo de Transmobus, també va emetre un ampli informe arran del succés de dissabte, ressenyant que “l’empresa va actuar en tot moment d’acord amb les normes i protocols interns”. El document ressenya així mateix que “en cap cas es van produir conductes negligents ni allunyades del codi ètic de la companyia”, que el servei es prestava atenent “estrictament a la legalitat” i que les directrius internes fixades per l’empresa per a aquest tipus de situacions “van ser degudament activades”.

Aquesta comissió puntualitza també que la probabilitat que es produís un incident com el de dissabte és “baixíssima”. De fet, des de l’any 2009, data en la qual l’empresa encarregada actualment del manteniment dels autocars de Transmonbus (sobre 750 vehicles que realitzen una mica més de 70 milions de quilò- metres a l’any) es va fer càrrec d’aquesta funció, el percentatge de busos sinistrats per aquesta causa és del 0,0089% de la flota i del 0,0000011% sobre quilometratge. Els dos informes han estat remesos a la Generalitat.

Les joventuts d’ERC volen “responsabilitats”

Arran de l’incendi del bus, les JERC, que sempre s’han mostrat molt virulentes respecte a tot allò que té a veure amb la Hispano Igualadina, demanen “responsabilitats” a l’alcalde. Els republicans recorden que “fa molt temps que avisem que és perillós anar amb Monbus i l’administració no fa absolutament res” i que “afortunadament avui tothom ha sortit il·lès”. Les JERC van alertar la setmana passada que “viatjar amb la Hispano Igualadina-Monbus” era “perillós” per la “falta de manteniment tècnic dels seus vehicles” i reclamaven a l’alcalde d’Igualada “solucions” per evitar “desgràcies”. Avui un bus ha cremat amb passatgers a dins, que han pogut escapar-se quedant afortunadament il·lesos, i les JERC lamenten que “fins que algú no prengui mal de debò ningú farà res”. Les joventuts consideren la situació com a “indignant” i “insostenible” i destaquen la “irresponsabilitat absoluta de Monbus ja que no s’ha preocupat pels passatgers que hi havia al bus cremat, ni s’ha ocupat d’anarlos a recollir per portar-los al seu destí”.

Segons els republicans “Monbus ha tornat a demostrar que és una empresa totalment desautoritzada i perillosa per prestar un servei públic”. Alhora, els joves exigeixen a l’alcalde Marc Castells “que assumeixi responsabilitats” ja que “l’administració ha de ser el principal garant de la seguretat dels ciutadans, també en el transport públic”. Les joventuts asseguren que “l’alcalde no està a l’alçada de la situació i que durant els 6 anys que porta no ha fet absolutament res per combatre la Hispano, al contrari, els ha deixat fer i desfer amb total passivitat i complicitat” i demanen “que si Marc Castells no es veu capaç de lluitar perquè els igualadins tinguin un bon servei de transport públic, i això vol dir fer fora a la Hispano igualadina-Monbus, que deixi pas a algú altre que doni la cara i afronti el gravíssim problema de seguretat que representa Monbus”.

Finalment les joventuts d’esquerra d’Igualada exigeixen “l’immediat rescat de la concessió, o sigui que es canviï la companyia” i consideren que l’auditoria pendent “ja no cal perquè la realitat és la millor de les proves per retirar la concessió a Monbus”.

 

Jordi Puiggròs

Compartir

Deixa un comentari

L'Enquesta

T'atenen en català en els comerços on vas habitualment?

Ja no s'accepten vots en aquesta enquesta