L’Ajuntament d’Igualada i Airbnb presenten un “llibre blanc” per ajudar a promoure el turisme sostenible
L

30 de gener de 2020

L’Ajuntament d’Igualada i Airbnb han presentat aquest dijous el Llibre Blanc del Turisme Sostenible, un document que té com a objectiu ajudar altres destinacions a desenvolupar tot el seu potencial turístic de manera sostenible, aprofitant les avantatges de la tecnologia.

Aquest treball, que també facilita una anàlisi per comprendre les particularitats i possibilitats d’un territori en l’àmbit turístic, ha estat fruit de l’experiència i el coneixement obtinguts a través de la col·laboració pública-privada a tota la comarca i posa a Igualada a l’avantguarda de la experimentació en nous models de turisme.

Entre desembre de 2018 i maig de 2019, l’Ajuntament d’Igualada i Airbnb van crear el Healthy Destinations Lab, una iniciativa per, a més a més de promoure Igualada i L’Anoia, desenvolupar una metodologia per fomentar un turisme sostenible a noves destinacions. El programa va comptar amb diversos tallers, esdeveniments i sessions on representants de la ciutadania, el teixit empresarial i les administracions públiques de tota la comarca van poder participar-hi.

Informe i conclusions
Totes aquestes iniciatives han culminat amb un informe que ha estat coordinat per l’expert en economia col·laborativa i turisme, Francisco Rodríguez Bautista. Rodríguez, autor de “Del Hospitium al turismo 4.0” -un assaig sobre l’evolució del turisme en un entorn d’innovació tecnològica- recull els aprenentatges del Healthy Destinations Lab i proposa un mètode per entendre com una ciutat, zona o localitat pot esdevenir una destinació turística sostenible:
1. Realitzar una anàlisi de l‘entorn. Determinar quins recursos, atributs, infraestructures, serveis i oferta turística estan disponibles al territori, que permetin establir de manera clara la finalitat i el potencial com a destinació: què es vol ser, a qui vull adreçar-me i per què vull iniciar aquest projecte. Una destinació ha de ser el més sostenible possible des del punt de vista ambiental mitjançant l‘ús de sistemes de mesura d‘impacte, d‘obtenció d‘energia neta, de reciclatge d’aigües i de gestió de residus. Aquests sistemes s‘han d‘incloure des del principi en les agendes dels impulsors d‘aquestes noves destinacions.
2. Establir la voluntat o el compromís institucional de promoure la destinació. Cal que hi hagi una voluntat política clara de compromís amb la creació i promoció de la destinació centrada en la sostenibilitat. Aquest compromís s‘ha d‘acordar i referendar pels principals grups d‘interès local i reflectir aquesta voluntat política en un acord institucional amb el sector privat
3. Fer-ne partícip la comunitat: cercar el suport i el consens dels agents locals i regionals. La participació activa de la comunitat local és imprescindible i ha de vehicular-se a través dels seus representants en tallers i accions formatives. També serà clau fomentar l‘ús de recursos infrautilitzats, com ara habitacions o habitatges buits, i l‘ús de la tecnologia que proporcioni visibilitat a gran escala.


4. Realitzar un pla de formació a la comunitat i teixit empresarial locals, mitjançant tallers que mostrin el poder i potencial de la tecnologia. És imprescindible realitzar un taller de co-creació i sessions de formació per posar en comú els recursos i l‘ús de la intel·ligència col·lectiva. Els participants han de representar el comerç local, la cultura, la tecnologia i qualsevol altre sector important de la zona o regió (grups amb més influència a la destinació).
5. Establir una regulació que fomenti l‘emprenedoria i l‘empoderament de la comunitat. S‘han de tenir en compte els principis de regulació eficients per tal de donar seguretat jurídica a les diverses iniciatives destinades a millorar l‘oferta, tant d‘allotjaments com complementària a la destinació. Cal també cercar la col·laboració entre les administracions que tinguin les competències que afecten el desenvolupament de les destinacions i aprofitar els avantatges que la tecnologia permet respecte al registre i control de l‘activitat i a la recaptació d‘impostos i taxes.

El llibre blanc també ofereix recomanacions al respecte de com analitzar les capacitats i accessibilitat de la destinació, trobar el turista objectiu o crear una estratègia de comunicació que permeti promoure una imatge representativa de la destinació.

Comparteix l'article:

Deixa un comentari

L'Enquesta

Creus necessari un canvi en el govern de la Generalitat?