La setmana del Mobile World Congress 2019

16

Just acabem la setmana del Mobile World Congress 2019. Les marques líders del mercat mòbil com Samsung, Apple i Huawei han presentat novetats que marcaran la tendència en el sector els properes mesos. Aquestes 3 grans marques lluitaran per ser les favorites dels més de 3000 milions d’usuaris d’smartphones del món.

Si mirem les xarxes socials, veiem que Instagram, la xarxa social de moda, té actualment més de 1000 milions d’usuaris actius al mes. El rei dels vídeos, Youtube 1.900 milions. Whatsapp 1.500 i Facebook, tot i entrar en desús per molts col·lectius, encara és líder amb més de 2.000 milions d’usuaris actius.

A Catalunya, el sector de les tecnologies de la informació i comunicació (TIC) suposen més de 15.000 empreses, més de 100.000 treballadors, i un volum de facturació superior els 16.000 milions d’euros. Unes dades que demostren la potencialitat del sector i el dinamisme en què es troba. Certament, el món TIC, digital i mòbil avança a alta velocitat. Però i les PIMES i microempreses? També avancem digitalment?

Anualment apareixen diversos informes sobre l’estat de la digitalització. Llegia fa uns dies el darrer informe e-pyme2017 que analitza i pren el pols a la implantació de les TIC a les empreses. M’han sorprès dades com que actualment, 1 de cada 4 microempreses no disposa d’ordinador. Sorprenen també dades a nivell de connectivitat, on les microempreses tenen al voltant d’un 70% de connexió a internet. Això vol dir que 3 de cada 10 actualment no en tenen connexió. En sectors com la construcció i el comerç minorista, aquestes xifres en molts casos no arriben al 60%… Realment, això suposa un fre important a la connectivitat però també a l’ús d’eines digitals i d’aplicació de solucions al “núvol”. En canvi, les pimes i grans empreses arriben al 95% de connectivitat amb ample de banda fix, el què els permet un gran nivell d’intercanvi i gestió de dades.

Observant les empreses que disposen de pàgina web corporativa, veiem una diferència molt notable entre PIMES i microempreses. Així, si entre les empreses de més de 10 treballadors 3 de cada 4 tenen web corporativa, els nivells són encara molt baixos entre les de menys de 10 treballadors: només el 30% disposen de web. L’estudi també fa un anàlisi del número d’empreses que disposen de serveis virtuals, al núvol. En el darrer any, han crescut més d’un 8%, important tenint en compte els avantatges que aporta a l’empresa.
Tot i que el comerç electrònic està més que estandarditzat i implantat entre les empreses i els consumidors, entre les pròpies empreses, el conegut B2B Business to Business (d’empresa a empresa), només el fan servir una de cada 3 companyies.

Mirant l’ús de xarxes socials a nivell empresarial, la meitat de PIMES disposen d’almenys un perfil d’usuari en alguna de les plataformes (Instagram, Twitter, Facebook, etc). En les microempreses és només d’una de cada tres. A l’hora d’anunciar-se, actualment les dades són baixes respecte a altres països. Trobem per exemple que només 1 de cada 10 microempreses paga per anunciar-se a internet. Entre les PIMES i grans empreses el situem en 1 de cada 4.

Tot i aquest seguit de dades, al meu entendre baixes encara comparades amb altres països i regions del món, és esperançador que el 90% de les empreses de l’estudi veuen com la digitalització dels seus projectes és un factor clau pel seu creixement. Per fer-ho efectiu, cal per descomptat l’esforç i implicació de les empreses, però també una implicació activa de totes les administracions públiques. Fomentar la innovació i incentivar les Inversiones en les TIC és clau per contribuir en la digitalització i competitivitat del nostre teixit empresarial.

Marc Fernàndez

Consultor, formador i mentor. Fundador de Innio