La Ronda Sud tindrà un nou enllaç amb Igualada

1

castells_pont.jpg Els serveis tècnics de l’àrea d’Infraestructures de la Diputació de Barcelona, conjuntament amb el departament d’Urbanisme i Mobilitat de l’Ajuntament d’Igualada i el de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya, aborden actualment la recta final de la redacció de l’avantprojecte per al futur enllaç que ha d’unir Igualada amb la Ronda Sud, una via que ara mateix rodeja la ciutat sense accés directe al municipi. L’alcalde, Marc Castells, qualifica aquest fet com “un error històric molt greu en aquesta via, perquè no té cap sentit que construïssin una Ronda Sud d’Igualada sense cap accés a la capital que li dóna nom”. Castells ha avançat, aquest dimecres, juntament amb el regidor d’Urbanisme i Mobilitat de l’Ajuntament, Jordi Pont, les feines que s’estan duent a terme des de ja fa més d’un any entre les tres administracions per a enllestir el projecte que ha d’acabar desembocant en la futura construcció d’aquesta enllaç. La primera fase de la Ronda Sud es va inaugurar l’agost l’any 2010, amb un tram de 6 quilòmetres que enllaça l’Eix Diagonal, al polígon dels Plans de la Tossa, amb Santa Margarida de Montbui, i que deixava per fases més avançades els accessos a Igualada i a Vilanova del Camí i la seva prolongació fins a Jorba i l’autovia A-2. La tardor de 2011, l’Ajuntament d’Igualada ja va traslladar a la Diputació de Barcelona la petició d’elaborar l’avantprojecte d’aquest enllaç. Després de prop d’un any d’estudis, els Serveis d’Infraestructures Viàries i Mobilitat, dependents de l’àrea de Territori i Sostenibilitat de la Diputació de Barcelona, tancaran en les properes setmanes la seva proposta definitiva i aquesta serà traslladada a la Direcció General de Carreteres de la Generalitat de Catalunya, que serà l’encarregada de validar-la. Posteriorment, ha de ser la mateixa Generalitat de Catalunya la responsable d’adjudicar el projecte executiu, el requisit últim i imprescindible previ a l’inici dels treballs. Jordi Pont explica que la proposta triada, entre les dues que es van contemplar inicialment, “és aquella que té un menor impacte ambiental, la més realitzable tècnicament i aquella que compleix els requisits de distàncies amb la rotonda anterior i la posterior”. El responsable municipal de l’àmbit afegeix que “hem de ser ben conscients de la importància que tindrà aquesta actuació per Igualada quan d’aquí a uns anys estigui enllestida, donant oxigen al centre de la ciutat i configurant una entrada a través de la nostra millor façana, com és el barri del Rec”. La futura via ha d’arrencar a l’alçada del carrer de Santa Joaquima Vedruna amb la ronda del Rec, tindrà una longitud d’uns 900 metres creuant el Pla del Pare Mariano, salvarà 300 metres de desnivell i preveu incloure dos nous ponts, un de 70 metres de llargada sobre el riu Anoia i un de 60 metres sobre el torrent de la Garrigosa, fins a connectar amb la Ronda Sud gràcies a una rotonda elevada de nova construcció que permetrà entrada i sortida a aquesta via en els seus dos sentits de circulació. Marc Castells, però, recorda que “cal ser prudents i molt pacients, perquè a dia d’avui el Govern del país no té els recursos per arrencar els treballs de manera immediata” i, per això, afegeix que “el que estem fent ara mateix és avançar del tot en la planificació i deixar tots els passos previs enllestits perquè, en el moment que la Generalitat pugui assumir-los, no hi hagi res que els endarrereixi”. L’alcalde agraeix ,finalment, “la bona tasca que, des de ja fa més d’un any, els serveis tècnics de la Diputació estan fent per a posar remei a una mancança estructural i obrir una porta d’entrada i sortida al trànsit d’Igualada al sud que resulta del tot necessària”. Igualada inclourà aquest projecte, un cop finalitzat i validat per la Generalitat, en el futur Pla de Mobilitat de la Conca d’Òdena, que s’està treballant també conjuntament amb la Diputació de Barcelona, i que marcarà les actuacions relatives a aquest àmbit que caldrà desenvolupar en el territori en els propers anys.