La necessitat, la mare de totes les invencions
L

10 de febrer de 2016

Quan explico que sóc emprenedora, inevitablement, la primera pregunta que em fan és: com has tingut la idea? Sovint pensem que les empreses neixen d’una idea. Donem per fet que, com en els còmics de Tom i Jerry, simplement s’encén una bombeta sobre el cap de l’emprenedor. Però la realitat és que moltes empreses, com la nostra, no són fruit d’una idea, sinó que neixen a partir d’una necessitat. Els americans utilitzen una expressió molt il·lustrativa: “la necessitat és la mare de totes les invencions”. Jo, per exemple, necessitava marcar les sabates dels meus fills i vaig buscar a Internet un producte que resolgués el meu problema. Si jo hagués tingut èxit en la meva cerca, si hagués trobat el producte adequat o una solució fàcil al meu problema, la meva necessitat hauria quedat coberta i, segurament, jo, estaria escrivint llibres ara mateix, i no pas dirigint una empresa. Però aquest no va ser el cas. Després de buscar i buscar, no vaig poder resoldre la meva necessitat de marcar les sabates i vaig decidir crear una solució jo mateixa. Al mateix temps, vaig pensar que si jo ho necessitava per als meus fills, a la resta de mares també els seria útil. Així va néixer la nostra empresa. Google va sorgir de la necessitat de fer cerques de qualitat a Internet i filtrar els resultats en funció de la seva rellevància. Netflix es va crear perquè el fundador estava cansat de pagar un recàrrec quan tornava amb retard les pel·lícules que llogava a la botiga física. Airbnb va arrencar quan els seus dos fundadors es van quedar sense diners per pagar el lloguer del seu pis i van decidir oferir un espai a terra o al sofà als qui viatjaven a San Francisco i no podien pagar un hotel. El pare de Dropbox es va descuidar el llapis USB on havia guardat la documentació en què volia treballar durant un viatge de 4 hores. Com que no podia treballar, va dedicar el trajecte a començar a crear una sistema per guardar els seus arxius al núvol i no dependre mai més del llapis de memòria. Paul Graham, l’inversor i fundador de Y Combinator afirma que no s’ha perdre el temps pensant en una gran idea, sinó que el què cal és observar, perquè sovint les millors idees neixen de les experiències personals, en el moment en què intentem resoldre un problema del nostre dia a dia. Jo segueixo les paraules del personatge “Mr. Bigweld,” un empresari de la pel·lícula “Robots” (20th Century Fox Animacions, 2005), que diu que la base del seu negoci es resumeix en una frase: “See a need, fill a need.”, és a dir, detecta la necessitat, cobreix la necessitat. Per això, quan em pregunten d’on va sortir la idea de la nostra empresa, sempre explico que no vaig tenir un idea, vaig tenir un problema.

STEPHANIE MARKO, directora de l’empresa Stikets i membre de la Junta Directa de la UEA

Comparteix l'article:

L'Enquesta

Creus necessari un canvi en el govern de la Generalitat?