Josep M. Térmens: “Quan tens un negoci mai s’ha de tenir un no a reinventar-se”

442

Soc el fundador i propietari de l’empresa Aperitius Catalans. Fundada el 1965. Estem ubicats a Ca n’Aguilera. Ara mateix som l’empresa del sector dels fruits secs amb més referències del món.

Com està el sector dels fruits secs?
La gent cuida molt el seu benestar i la bona alimentació. Per segons què no escatima en preu i valora el producte de qualitat.

Quina facturació té la vostra empresa?
La nostra empresa ara mateix factura 1,5 milions d’euros l’any, dels quals 600.000 corresponen a l’exportació.

A quants països exporteu?
Exportem a molts països: el Regne Unit i Alemanya, Cuba, Japó, Portugal, França, Xile, entre altres.

Quantes persones treballen a l’empresa?
Doncs només som vuit treballadors fent molta feina.

Vuit persones a l’empresa i amb aquesta facturació i moviment. Com ha arribat fins aquí?
Quan tenia catorze anys anava a Reus amb el meu avi a vendre ametlles i avellanes de les nostres terres. Als anys seixanta, vaig començar a comprar fruits secs dels veïns, els torrava des del garatge de casa meva. Amb els anys, amb constància, exigència i perseverança he arribat a poder fer l’empresa que avui tots coneixeu.

Té molt mèrit, la veritat… i quina conclusió en treu de tot plegat? Quina seria la seva clau de l’èxit?
Quan tens un negoci mai s’ha de tenir un no a reinventar-se. Sempre s’ha d’escoltar al client, conèixer les seves necessitats i gustos i esforçar-se en millorar.

Fruits Secs Termens té un gran èxit i acollida a nivell internacional. Com s’ha aconseguit aquest reconeixement?
La primera vegada que vaig veure que havia de fer un salt i exportar va ser a través d’una revista que buscaven a gent que fes productes artesanals. Jo anava a fires internacionals sense saber idiomes. Ja em feia entendre ja…avui dia exporto a molts països i vaig a fires internacionals.

Aperitius Catalans ha rebut diferents reconeixements i guardons, no és així?
Sí, Aperitius Catalans ha rebut dues medalles d’or del Regne Unit com a reconeixement de la seva qualitat amb ametlla marcona salada i ha estat guardonada amb els London Taste Awards.

Cada país té els seus gustos i normatives sanitàries?
I tant! Costa molt que segons quins països puguin entrar en els seus mercats ja que tenen normatives i controls de qualitat molt exigents i diferents uns dels altres. També passa amb els gustos, cada u té el seu amb la influència de la cultura i història del seu país.

Quina quantitat diària de producte feu?
Nosaltres produïm dues tones diàries de fruits secs.

La matèria primera, els fruits secs, tots són de Catalunya?
Molts d’aquests productes són de la zona, però alguns són estrangers com els anacards o les nous de macadàmia que aquí no es produeixen. Però intentem que tots siguin de proximitat.

Sou la primera empresa d’Espanya en fer caramel·litzats?
Sí, tenim la capacitat de poder fer 2.000 kg diaris!

El seu logo es veu molt català. Una avellana amb un barretina catalana, unes set penques i un porró. Amb tota la situació política li ha portat algun problema?
En segons quines zones del mercat espanyol sí però a aquí i a l’estranger cap ni una, al contrari. Genera curiositat i respecte. Molts volen saber d’on venim i com treballem.

Josep Mª sou l’empresa de més referències del sector. De quin nombre estem parlant?
Sobrepassem les vuit-centes referències. L’especialització és en el producte de la nostra terra, com l’ametlla, l’avellana, la nou o el pinyó.

Expliqui’ns quina és la darrera novetat que tingui recentment a l’empresa?
La darrera novetat és el trinxat de fruits secs, l’ametlla marcona daurada, entre d’altres que us convido a provar.

Josep Ma, té pàgina web, pot afirma de que el món digital ha canviat la seva forma de vendre i distribuir el seu producte?
I tant que sí, totalment. La web fa que gent de tot el món em pugui comprar. No hi ha fronteres. Tot i així, nosaltres també tenim botiga a Ca n’Aguilera, que em va molt bé per a tenir contacte directe amb el client, saber la seva opinió, veure la seva manera de fer, de comprar… la seva opinió! i així veure i entendre perquè el producte es ven o no i saber el per què.

Pia Prat Jorba | @piaprat