El Jesús Maria fomenta les competències científiques i tecnològiques en els infants

49

La societat actual està immersa en una gran revolució tecnològica que les escoles no podem obviar. En un futur no gaire llunyà, aquesta revolució es desenvoluparà en molts més àmbits fent que apareguin noves disciplines i professions que avui en dia són imprevisibles i inimaginables per a tots nosaltres. És per aquest motiu que els infants d’avui, que formaran part de la societat del demà, i seran els encarregats de fer avançar i evolucionar aquestes disciplines, han de disposar dels coneixements i recursos necessaris per poder generar aquests avenços.

Tenint en compte aquest marc actual i futur, a l’escola Jesús-Maria fem una aposta per introduir els nens i nenes des de ben petits en aquestes àrees de coneixement, fent que els nostres alumnes desenvolupin competències científiques i tecnològiques a través de l’experimentació, la descoberta i la motivació, mitjançant la manipulació i interacció amb diversos recursos científics i tecnològics, iniciant-ne el seu ús des de P2 fins a 6è de Primària i amb continuïtat posterior a l’Escola Anoia en l’etapa d’Educació Secundària Obligatòria. L’objectiu és que des de ben petits es familiaritzin amb els diferents recursos, materials i llenguatges, com són la robòtica, la programació, els mecanismes i les tecnologies digitals en general, perquè en el futur siguin capaços de generar nous coneixements i no simplement ser-ne consumidors passius.

Actualment a l’escola treballem en diversos projectes amb els nostres alumnes. En el cas dels més grans de l’escola, a més del treball habitual diari amb tecnologies i recursos digitals diversos a través del seu ús en diferents suports i dispositius, hem introduït la robòtica i la programació dins l’horari lectiu de manera setmanal. En el cas dels més petits, s’introdueix mitjançant diferents aparells i materials (robots programables, pissarres digitals interactives, tauletes, etc.) com a racons de joc, descoberta i experimentació. També aprofitem aquests recursos per desenvolupar projectes que involucrin a alumnes de diferents nivells educatius per treballar conjuntament, generant grups de treball internivells que fomenten i enforteixen les relacions socials entre tots els nens i nenes de l’escola. Un bon exemple, aprofitant el projecte dels padrins lectors en què s’estableixen parelles lectores entre els alumnes de P5 i 6è, és el projecte tecnològic comú que desenvolupen enguany, amb l’objectiu de crear una maqueta d’un robot utilitzant materials reciclats. Per tal d’iniciar-se en el projecte, van rebre conjuntament una xerrada per part d’en Carles Garcia, enginyer i exalumne de l’escola, que va participar en el projecte Barcelona Moon Team que tenia com a objectiu dur un robot a la lluna.

El fet de treballar amb aquesta metodologia i amb aquests materials i recursos, aporta un gran nombre de beneficis als nens i nenes. A banda de desenvolupar competències científiques i tecnològiques, permet treballar continguts i conceptes diversos a nivell curricular inclosos en altres àrees de coneixement, com són les matemàtiques, les llengües, les disciplines artístiques i les humanitats, d’una manera molt divertida i motivadora i, alhora, desenvolupar competències i valors com és el treball en equip, la comunicació verbal i escrita, la capacitat d’adaptació i d’aprendre dels errors i dels altres, el raonament per a la resolució de problemes diversos, la creativitat, la flexibilitat, la tolerància, l’autonomia, la iniciativa personal, la capacitat d’organització i d’autoqüestionar-se, investigar i un llarg etcètera. El paper que exerceix el mestre es basa en facilitar aprenentatges i guiar als alumnes en el seu raonament, sempre tenint present i perseguint en primer terme, la seva felicitat i desenvolupament personal i emocional, perquè a l’escola ensenyem i eduquem per a què els alumnes aprenguin a aprendre, però, sobre tot, volem que siguin persones amb valors i humanitat.