Javier Gutiérrez: “Si m’hi conviden, tornaré en properes edicions del Rewind Festival”

El públic el reconeix com el Satur de la sèrie 'Águila Roja', i els crítics i els premis l'han reconegut per papers com el de 'La isla mínima'. Mentre compagina rodatges a projectes estatals amb el teatre i aparicions a produccions internacionals, l'actor Javier Gutiérrez encara té temps de participar en projectes petits, com el curtmetratge 'La mano invisible', i de venir representar-lo en un festival jove i modest com el Rewind Festival de Vilanova del Camí. En va marxar amb el premi a la millor interpretació

273

javier Gutiérrez Rewind Festival - Foto pantalla.cat - La Veu de l'Anoia - VeuAnoia.cat

– Venir fins a Vilanova del Camí per representar ‘La mano invisible’ demostra el seu compromís amb aquest treball. Com hi va arribar i quin recorregut creu que tindrà?
La gent que podem donar visibilitat a festivals com aquest crec que hem de posar el nostre granet de sorra. Estic molt content d’haver vingut i, si m’hi conviden, hi tornaré en properes edicions del Rewind Festival. I la promoció és una part de la feina. En aquest sentit admiro molt els actors americans, que tenen assumit que la feina no acaba un cop finalitzat el rodatge, sinó que continua; cal donar suport i visibilitat a la feina que has fet. I en aquest cas jo estic molt content amb aquest curt. Té molt a veure amb la crisi a España, una crisi brutal que ha deixat a la cuneta a molts ciutadans -i tots tenim molts casos propers, des d’amics a familiars, a veïns-. La crisi, la precarietat laboral… El curt és un vehicle fantàstic per explicar coses que ens afecten a tots, que afecten la nostra societat.

– Els curts no tenen gaire projecció comercial i malgrat això compten amb la presència d’actors de primer nivell, com vostè, que aposten sobretot per gent que comença o gent que está fent projectes molt concrets. Per què creu que hi ha aquest interès dels professionals per ser en aquests curts?
La gent que ens dediquem a això som narradors d’històries, o sigui que si hi ha una bona història ens és igual que el director sigui novell o que no tingui gaire experiència, o que el pressupost sigui menor. A mi el que m’interessa és poder participar i poder emocionar l’espectador des de la pantalla, i perquè això passi cal estar involucrat en les històries que t’arriben. Com a actor i com a espectador, m’agraden les històries que emocionen, que diverteixen o que et remouen. I en aquest sentit, jo crec que el món del curt té molt a dir.

– Com ha rebut el premi a la millor interpretació del festival?
Amb molta alegria. No treballem pels premis, treballem per explicar històries i som una peça més d’un engranatge, ja sigui un curt o un llarg. Sempre està bé que es reconegui la feina, això vol dir que hem fet les coses bé, no només jo, sinó també tot l’equip.

javier Gutiérrez Rewind Festival entrevista - Foto pantalla.cat - La Veu de l'Anoia - VeuAnoia.cat
Javier Gutiérrez, entrevistat a la catifa vermella del Rewind Festival

– Què li ha semblat la gala?
Molt divertida. M’ha sorprès perquè ha estat molt amena i a més a més ha estat emotiva en alguns moments, com quan s’ha donat el premi al curt que han fet uns nois amb discapacitat. Per ser una segona edició, he vist un festival molt consolidat, amb molta personalitat, que es veu que es fa amb molt cor, amb moltes ganes que el cinema arribi a la gent. Festivals molt més grans farien bé de prendre nota d’aquest festival, que és molt jove encara.

– Quina creu que és la salut del curtmetratge, actualment?
Crec que és envejable. De fet hi ha festivals molt potents a España, a un primeríssim nivell a Europa, com el de Medina del Campo, el d’Alcalá de Henares… hi ha grans festivals.

Assassin's creed - La Veu de l'Anoia - VeuAnoia.Cat
Michael Fassbender a ‘Assassin’s creed’

– A quins projectes està treballant, ara? A quins títols el podrem veure properament?
Tinc pendent d’estrena ‘El olivo’ d’Iciar Bollaín, que arribarà el 6 de maig i en la qual tinc dipositada molta il·lusió perquè crec que és un gran treball de la directora, que parla un cop més de la crisi, també. Una faula, un petit conte. Després també arribarà ‘Plan de fuga’ d’Iñaki Dorronsoro, amb Luis Tosar. I ara començo a treballar en altres produccions, un parell de pel·lícules més… Acabant la sèrie ‘Águila roja’, fent una mica de teatre… I tinc pendent també l’estrena d”Assassin’s creed’, la pel·lícula basada en el videojoc, on faig un paper petit; però bé, sempre està bé participar en produccions americanes, amb un gran pressupost i al costat d’actors com Michael Fassbender o Marion Cotillard.

– Els actors espanyols cada cop apareixen més en produccions internacionals. Ara estem veient Antonio de la Torre en ‘El infiltrado’ (‘The night manager’), per exemple…
A aquesta sèrie també hi apareix Hovik Keuchkerian, que també participa a ‘Assassin’s creed’… Jo sempre he defensat que hi ha molta qualitat al cinema espanyol, ja siguin actors, directors, guionistes… Malgrat les veus crítiques, crec que cada any hi ha una bona collita de pel·lícules espanyoles; unes tenen més visibilitat, d’altres menys, d’altres arriben al gran públic, i algunes es queden a mig camí… Però aquest any, per exemple, hi ha dues pel·lícules que m’han impactat molt: ‘Techo y comida’, un projecte petit fet amb micromecenatge i amb un gran treball de la Natalia de Molina, o ‘B, la película’, que parla de la corrupció política a aquest país, feta també amb pocs diners i amb una molt bona feina de Pedro Casablanc i manolo Solo. Ens anem traient de sobre l’etiqueta de “cine espanyol”, que sembla que sigui un gènere, i no l’és: el cinema espanyol és com el cinema americà, britànic o hindú, o sigui que és cine, i crec que tenim grans històries per explicar i grans professionals per fer-ho.

DAVID CANTO