Isidre Tort: “La marxa nòrdica o nordic walking, una bona eina per a la salut”

229

Soc l’Isidre Tort Vidal, igualadí i de professió comercial a Intarex. Vaig començar a endinsar-me en el mon de l’esport des de ben petit. Vaig jugar a hoquei sobre patins, arribant a participar a la màxima categoria, més tard, em vaig aficionar a córrer i durant els darrers anys he participat en vàries curses com maratons d’asfalt, curses de muntanya, mitges maratons. Des de l’any 2012 soc instructor de marxa nòrdica col·laborant amb l’escola de la INWA (International Nordic Walking Association) present a 40 països. Setmanalment sóc al gimnàs de Cal Font.

Marxa nòrdica, d’on ve?
L’origen de la marxa nòrdica o nordic walking (en anglès) es remunta als anys 30, quan un entrenador d’esquí de fons finlandès (esquí nòrdic) va animar als esquiadors de fons a utilitzar els bastons en els entrenaments d’estiu i de tardor amb l’objectiu de millorar la condició física i de no perdre la forma física obtinguda.

D’aquesta manera, tenien l’oportunitat d’iniciar ja a l’hivern els entrenaments amb una major intensitat: “la marxa dels bastons”. Aquesta disciplina consisteix en incorporar uns bastons especialment dissenyats per aquesta pràctica al patró natural de la marxa, l’ús actiu d’aquests fan que activem la part superior i la part central del nostre cos. D’aquesta manera s’aconsegueix un impuls que facilita l’eficàcia de la marxa.

També es pot córrer, saltar, i fer diferents exercicis, la podem adaptar al nivell que cadascú vulgui o necessiti. Ens ofereix una manera senzilla, natural i molt eficaç de millorar la pròpia condició física i de tonificar la musculatura independentment de l’edat, el sexe i la preparació física.

A més és divertit, relaxant i sostenible. Si s’utilitza correctament la tècnica, el nordic walking fa que treballem la major part de la musculatura del nostre cos, un 90 % que vol dir uns 600 músculs, sense carregar de manera excessiva les articulacions i amb tots els beneficis que representa per completar un bon entrenament… o una bona sortida. Aquesta innovadora forma de caminar ha de ser en una postura harmònica, simètrica i equilibrada. “El Nordic walking és un regal del moviment” A més a més, el Nordic Walking és una activitat física que no requereix grans inversions econòmiques. El material bàsic que necessitem per una bona pràctica és vestir amb roba còmoda, sabatilles esportives tipus running o trail running -si anem per muntanya-, uns bastons per aquesta tècnica i aigua per la hidratació.

A part de practicar-lo per la muntanya, com es fa per l’asfalt?
A diferència d’altres activitats, el nordic walking es pot practicar a tot arreu, sempre a l’aire lliure, i es pot desenvolupar en qualsevol espai on es pugui caminar: via pública, parcs, jardins de la ciutat, pistes forestals, camins rurals, corriols,… i també a la platja o al mig de la neu. Com que sempre es fa a l’aire lliure, podríem dir que és com fer pilates amb les nostres neurones: les escalfem, les traiem a passejar, els hi donem notícies inesperades, les estirem…

Es necessita molt entrenament?
Segons els teus objectius. Com he comentat podem portar el nordic walking fins a límits insospitats, de fet cada vegada més, veiem curses de muntanya d’alt nivell que ja incorporen bastons per optimitzar les seves forces i ser més eficients i eficaços. Encara que cal que tinguem en compre que quan portem el nostre cos a aquesta situació, els beneficis de l’activitat física ja no són tan evidents.

Quins són els requisits per què t’agradi aquest esport?
Que et vulguis enganxar a portar una vida sana, que estiguis motivat i que et vulguis relacionar en grup, que això fa que no et quedis a casa. Com sempre els dic: “El si no fos…”, “si no fos pel fred que fa…”, “si no fos per aquesta calor…”, “si no fos perquè plou…”, “si no fos pel reuma…”, “sortiria!”. No val cap excusa per no sortir a gaudir en grup i del nordic walking. Els grups que surten amb mi, ja no em pregunten mai si sortim o no, en cas de pluja, fred o neu, nosaltres sempre sortim, això fa que el grup encara estigui més motivat. Jo no fallo, fallaràs tu?

Quina edat és la idònia per a començar?
La marxa nòrdica o nordic walking és una activitat física apta per a totes les edats, des dels adolescents a la gent gran, i que només requereix un procés d’aprenentatge per adquirir la tècnica necessària per practicar-la correctament. Sempre, però, sota supervisió mèdica i passant unes preguntes de nivell que jo mateix els faig.

Es fan curses exclusivament d’aquesta modalitat?
Sí, cada vegada més. Es fan sortides populars, durant tot l’any sortides benèfiques per a diferents malalties, però també ja es fan competicions d’alt nivell, de fet aquest diumenge passat es va celebrar la primera prova puntuable pel campionat del món de Nordic Walking a Girona, la Word Cup Tour 2019, amb una majoria de participants estrangers. Nosaltres també hi vam ser amb el Gimnàs de Cal Font. La prova la va guanyar un francès amb un temps que no diré perquè és sorprenentment ràpid. En aquest moment em vaig adonar que tinc molta feina a fer.

Quin és el país que on està més arrelat? Per què?
Finlàndia i els països nòrdics, de fet és d’on prové el nordic walking, és on es va començar a posar en pràctica amb els esquiadors de fons olímpics.

Pia Prat Jorba