Internet: Una gran màquina de fum? Detectar perfils tòxics a la XARXA

53

Internet i els seus canals ens ofereixen la possibilitat de explicar-li al món no només qui som i el que fem, sinó el que som capaços de fer i oferir.

Marca personal és la suma de tot el que som, fem, diem i compartim així com la capacitat que tenim de generar valor en els altres. Això és el que fa que les persones vulguin tenir-nos a prop i comptin amb nosaltres en les seves vides i projectes. Sempre he pensat que una marca personal a la xarxa ha de tenir quatre pilars bàsics en el que fonamentar la seva existència. Ha de ser sòlida, humana, creïble i autèntica.

Malgrat l’obvietat del que us acabo d’explicar, per desgràcia molts ho ometen conscientment i altres obliden ràpida i selectivament… Fan d’aquest mitjà una projecció de valors inexistents creant una falsa confiança que dura poc en el temps perquè aquest món és tan gran i tan petit, al mateix temps, que tots acabem coneixent-nos i decidint qui es queden al nostre costat i qui no. Al final som el que som per la gent que ens envoltem i aprendre a elegir els bons companys de viatge és essencial per avançar i créixer.

Com detectem a aquests perfils a la Xarxa? Vegem i compartim aquests perfils que hi són i que segur heu topat amb algun d’ells:

#DiguesdequèPresumeixesietDiréelqueNoTens
Són aquells perfils que centren tota la seva visibilitat en “Mira quants seguidors tinc” “Mira quantes visites té el meu blog” “Mira qui m’ha esmentat” “Mira quin Klout tinc” (per cert una eina que a data d’avui ja ha desaparegut)… Solen ser marques personals que centren la seva atenció en aquestes estadístiques sobre seguidors perquè en realitat, la seva proposta de valor és inexistent.

#EGOalCub.
Són aquells perfils “jo, mi, me, mi”. Tota la seva proposta de valor es centra en ells i en el que fan cada minut. No comparteixen res de ningú, no s’alegren dels èxits dels altres, tota la seva proposta de valor són ells.

#EvangelitzantnoPracticant
És aquest perfil de «consells venc que per a mi no tinc», són els que et diuen el que has de fer i que ells no fan, el que predica i no aplica. La seva proposta de valor es posa en qüestió perquè no és exemple de res del que ens proposa a nosaltres pel que es converteix en no fiable.

#LladresdeTemps
Perfils altament perillosos perquè ens roben el més valuós que tenim, el nostre temps. La seva proposta de valor passa pel temps que tu li puguis donar perquè ell/a brilli. El problema és aquesta comunicació assetjant que mantenen amb tu per totes les vies que se li ocorren per tal d’aconseguir els seus objectius.

#EtiquetadorsNats
Són aquells perfils que t’etiqueten en tot el que fan per cridar la teva atenció sobre temes que no ens interessen, i ni tan sols són rellevants per a nosaltres, i ho fan a través de totes les xarxes amb l’única finalitat d’aconseguir que els seus continguts es propaguin o siguin comentats. Solen oferir continguts pobres o poc rellevants que si no fos per aquest mitjà ningú repararia en ells.

#HolaKase
Persones poc ocupades que es colen en la teva xarxa amb preguntes absurdes i sense fonament i que l’únic que pretenen és cridar la teva atenció i com no, monopolitzar el teu temps.

#VenedorsdeFum
Perfils que venen productes inexistents, els encantadors de serps del segle XXI. La relació amb ells sempre vol dir pagar per una cosa que ni tan sols existeix …

#SaqueJadorsdeContinguts
Perfils que, en comptes de crear, copien i roben indiscriminadament els continguts de tercers i s’atribueixen la seva autoria. Ho fan sense cap vergonya i de forma descarada. Persones que no entenen que l’ètica i els valors són rendibles.

#AltresEspèciesqueTambéExisteixen
#BrasesvsMalastrucs
Els que només apareixen avortar les il·lusions de tercers. Es passen tot el dia esperant a veure a qui li va bé per ficar-se en les seves xarxes i recordar-los que ells no ho estan.

#Voyeurs
Només estan a la xarxa per veure el que fan els altres i treure informació per al seu ús propi. Mai interactuen però hi són…. Són perillosos saben de tu i tu no saps res d’ells. La seva proposta de valor es centra en imitar-te o fer-se amb els teus contactes des de la rereguarda.

#Trolls/Haters
El seu propòsit: anar en contra d’algú de forma indiscriminada i normalment des de l’anonimat o des d’un perfil fals. Es dediquen a insultar, amenaçar o utilitzar l’humor per tal de fer mal a la persona a la qual es dirigeixen. El secret: no alimentar-los. Acaben per avorrir-se i van a per una altra presa.

Conclusió final.
En part som els que som per les persones de les que ens sabem envoltar …, triem ja als nostres companys de viatge i gaudim d’aquest mitjà.

Eva Collado

Consultora estratègica de capital humà, conferenciant i escriptora