Gestió del temps

31

Carme Brit
Psicòloga, Coach i Formadora.

“No tinc temps”, “Vaig de bòlit” “Quan tingui temps…” són algunes de les frases que amb més freqüència escoltem en les nostres converses quotidianes.

Realment no tenim temps? Com és que hi ha persones que en un dia aconsegueixen fer tot el que es proposen i altres no.?

La realitat en aquest sentit és tossuda i el temps és el mateix per tothom, 24 hores, 1.440 minuts,… i tot i així no tothom el gestiona amb el mateix èxit.

Compartim en aquest article algunes de les claus d’una bona administració del temps:

• Adonar-nos que tenim un problema amb la gestió del nostre temps. Alguns indicadors poden ser: arribem tard als llocs, vivim sempre corrent, sentim que no arribem a tot el que volem fer, estem cansats, estressats, dormim malament,…. Davant aquests i altres símptomes podem afirmar que tenim un problema i necessitem ajuda.

• Identificar quins són els nostres objectius i com es tradueixen en accions. Això ens permetrà tenir el full de ruta del que volem assolir i on volem arribar. Si sabem on volem arribar trobarem la manera de fer-ho.

• Conèixer la nostra corba de rendiment. Cada persona té moments del dia en els que rendeix més i d’altres en els que la seva energia és més baixa. Tenir aquest coneixement permet fer una distribució de tasques més racional i aprofitar al màxim els nostres moments punters d’energia per fer aquelles tasques que requereixen més atenció i concentració, sempre que sigui possible i deixar pels moments en què estem més cansats aquelles tasques que no requereixen tanta atenció.

• Identificar els nostres “lladres de temps”, és a dir, tot allò que ens “roba” el temps que podem invertir a fer quelcom. ¿En què perds el temps? ¿Què et fa perdre el temps? Vivim en una societat sobreestimulada on resulta fàcil distreure’s.

• Aprendre tècniques per gestionar adequadament aquests “lladres de temps” ens permetrà viure més feliços.

• Disposar d’un mètode adaptat a la nostra personalitat i forma de fer les coses. De mètodes n’hi ha molts però el millor és aquell que cadascú ha adaptat a la seva forma de fer. Tenir un mètode permet que la persona adquireixi uns hàbita que li serviran per aprofitar el seu temps i treure-li un bon rendiment.

• Saber distingir entre el que és important i el que és urgent. Si no es té clara aquesta diferència, tot sovint ens convertim en “apaga focs” perquè tot es converteix en urgent. Saber posar límits i aprendre a dir “no”.

• Tenir a ratlla alguns dels principals enemics: l’excés de perfeccionisme, la procrastinació i el desordre.

La bona notícia és que tot això es pot aprendre i entrenar, sempre que vulguem introduir canvis a la nostra manera de fer i actuar per viure una vida més conscient i plena. Aprèn a liderar la teva vida aprenent a gestionar i administrar millor el teu temps. El temps és vida.