Gabriel Castellà: Engrescats amb el canvi

74

Aprofitem la diversitat de manera revolucionària per implementar noves metodologies
i fer ciutadans preparats per la societat del futur.

L’Escola Gabriel Castellà, està situada al costat de l’estació de tren i d’autobús de la ciutat,
on comencen molts viatges, doncs deu ser per això que la Comunitat Educativa fa temps
que en vam començar un de molt engrescador i enriquidor, un viatge cap a un canvi de
mirada respecte l’educació.

L’escola coneguda com a tradicional, s’havia imposat durant dècades, però en els últims
anys, la societat ha canviat a un ritme frenètic i l’escola ja no responia a les demandes dels
nostres alumnes, vam adonar-nos que no ens escoltaven i els seus interessos estaven lluny
del que nosaltres intentàvem “ensenyar”. En realitat, ells no necessiten que els “ensenyem
res”, el que necessiten son mestres que els proposin reptes, que els motivin a buscar
solucions, que els guiïn en el camí de la vida… i aquest ha estat el punt d’inflexió que ha fet que ens plantegem un canvi, però de fons, fent primer una reflexió profunda de tota la
comunitat educativa i quines necessitats tenim, per poder dissenyar el pla de futur de
l’escola.

Primerament, ens hem adonat que l’escola ha estat menystinguda durant molt de temps pel fet que acull un tant per cent molt alt d’immigració vinguda de molts llocs del món (16 països d’orígen diferents, de 4 continents) i això ha condicionat que la reputació de l’escola i de tot el que l’envolta sigui negativa i fins i tot que algunes persones o col·lectius no la tinguin present o la considerin menys que altres centres de la ciutat. La comunitat educativa del Gabriel Castellà creiem firmement i enèrgica en aquest projecte i estem convençuts que tenim una sort immensa de poder aprendre de tots els nens i nenes que provenen de molts llocs del món i que ens poden explicar en primera persona cultures, llengües, monedes…, tot aquest bagatge augmenta la nostra riquesa personal i ens fa créixer com a ciutadans solidaris, respectuosos, valents… del món. A part d’això, les famílies que confien en l’escola parlen un total de 31 llengües i algunes de tant desconegudes com l’Igni o el Yarubi, que es parlen a Nigèria. Per tant, la diversitat la tenim garantida, i quan hi ha diversitat hi ha riquesa. El respecte, la tolerància i l’empatia són tres aprenentatges que calen en la societat d’avui en dia i on millor per treballar-les que en un entorn tan divers com el nostre.

En segon lloc i veient la diversitat, cal trobar metodologies que siguin el màxim d’inclusives i on tothom hi trobi el seu lloc. És per això, que pertanyent al grup Anoia Oest d’Escola Nova XXI i visitant diferents escoles d’arreu del territori,( cal dir que estem en un moment en que hi ha moltes escoles que estan canviant per millorar i atendre la societat del futur), hem pogut agafar idees que són adaptables a la nostra escola. Els agrupaments intercicles, el treball per racons amb dos mestres a l’aula, el treball globalitzat de diferents àrees, la
realització de projectes significatius pels alumnes, o els ambients i racons de lliure circulació a infantil són diferents treballs que estem realitzant amb els alumnes i que estan donant bons resultats, doncs han millorat la seva autoestima i la seva motivació.

Aquestes són metodologies que s’estan començant, però en tenim d’altres que estan molt
establertes en el centre com el Projecte de violins i violoncels que ajuda a l’autoestima, al
treball de les emocions, a la cohesió pel fet que toquen en grup i a l’autocontrol i la
concentració quan han de fer concerts oberts a les famílies o a diferents entitats de la ciutat.

També fa anys que tenim el Projecte “The wonderful world of art” que treballa l’art a partir
d’obres de diferents artistes, fent creacions inspirades en l’estil d’aquests, utilitzant diferents tècniques artístiques, amb l’anglès com a llengua vehicular.

Finalment, ens cal parlar de les famílies de l’escola, aquest curs hem seguit obrint les portes de l’escola, perquè puguin entrar a participar de la vida de les aules dels seus fills i filles, la valoració que fem és molt positiva, esperem i desitgem ampliar aquestes estones de compartir moments tots junts. Per nosaltres té molt valor que un pare/mare expliqui un conte a l’aula del seu fill o filla, que unes mares participin en les activitats proposades a la sessió de racons, que uns pares i mares vinguin a escoltar les exposicions que han preparat els seus fills i filles… Les famílies són el motor de l’escola i els necessitem a dintre, com una
part més de l’engranatge que forma l’escola, ens cal però, encara, fer-los més conscients
del canvi que estem duent a terme i de la riquesa de la que participen.

Així doncs, per tal de conèixer millor tot això que us expliquem,us esperem el dia 10 de
març a patir de les 11:00 i us explicarem en persona tot allò que vulgueu saber de nosaltres i de com treballem.