Exportar no és un joc

15

Sempre ens han dit que el futur és la internacionalització, fins al punt que si no exportes pots tenir l’estranya sensació d’estar fora de joc. Malauradament, ningú ha explicat en detall i sense complexes que la internacionalització és una carrera de fons, plena d’obstacles, reptes i despeses. S’ha venut el missatge que a tots ens agrada escoltar: com de gratificant resulta internacionalitzar.

Evidentment, la internacionalització és a l’abast de moltes empreses, sense distingir per número de treballadors o facturació, és més aviat una actitud relacionada al model de negoci. De fet hi ha empreses que han nascut amb mentalitat internacional, oferint els seus productes o serveis de forma global.

Tot i que els recursos econòmics són necessaris, el repte més important quan es pren la decisió d’internacionalitzar és canviar un model de negoci que ja funciona amb inèrcia, amb metodologia i amb un gran equip humà que no té experiència en mercats Internacionals.

Un factor crític d’èxit està relacionat amb elements motivacionals, factors directament proporcionals al compromís de gerència per dur a terme el projecte fins al final. Si no és una decisió estratègica d’empresa, si no hi ha compromís, no hi ha projecte.
Exportar no és un joc. Totes les empreses que es plantegen sortir a l’exterior haurien de respondre a una sèrie de preguntes com: És exportable el meu producte o servei? El meu equip professional està preparat? Tinc suficient capacitat productiva per fer front a les possibles demandes? Les eines comercials són les adients? Si no som capaços de respondre amb claredat, si no es fa una diagnosi de viabilitat que ens ajudi a saber on som, tant a nivell de producte com d’empresa, és molt probable que els resultats siguin negatius.

Sortir a mercats internacionals, ja sigui per comprar o per vendre, sense una preparació prèvia, sense estar ben assessorats, intentant fer-ho amb els mateixos recursos de sempre, ens porta a errors de planificació, o inclús a excés d’optimisme.

El coneixement del procés, l’anàlisi de la competència i l’experiència internacional són factors clau de l’èxit, ja que permetran establir una bon Pla d’Acció. Sovint no donem la importància que té el pla de negoci internacional, i això ens pot portar a abandonar el projecte abans d’hora, o bé per falta de paciència o bé per falta de recursos.

Podem afirmar que tot i la complexitat del procés, si estem ben preparats, si som conscients dels errors freqüents de la Internacionalització, els mercats globals estan realment a l’abast de les nostres mans. I si ho fem bé, creixerem, diversificarem, millorarem la rendibilitat i rebrem inputs del mercat que ens canviaran per sempre la nostra manera d’actuar per a ser molt més competitius.

Samuel Jiménez

Consultor en comerç internacional i export manager a INTAM